door
Wim » ma 21 jan, 2008 08:45
Je beweegt je wel op het randje van wat kan met een confectiefiets. Als je kijkt op de sites van man/vrouw stellen die samen een wereldreis op de fiets maken, dan zie je daar meestal dat de man veel meer slijtageproblemen en pech heeft. Meer gewicht en kracht sloopt een fiets. Reken er dus op dat alles sneller zal slijten.
Anderzijds rijden er ook genoeg tandems rond met atb onderdelen zoals 26 inch wielen met 36 spaken. Dat kan dus wel (bij 28 inch wielen zou ik veel eerder aan 48 spaken denken). Die T 400 is een stevige fiets, dus als je fietsenmaker de spaken met de hand nog naspant kom je vast een heel eind. Maar je kunt ook besluiten dat je probeert met de fietsenmaker een deal te sluiten dat je het standaard achterwiel (misschien wel het meest kwetsbare onderdeel) inruilt voor een handgespaakt wiel (eventueel met speciale tandemnaaf met 48 spaken - ze zijn er ook in 135 mm breedte zonder de extra draad voor de tandemspecifieke Arai aanloprem). Maar je kunt ook besluiten dat je beter met een fiets als de Avaghon Series kunt beginnen waar je meer zeggenschap hebt over de afmontage. Immers, niet alles wat steviger is is ook duurder. Waar kun je dan behalve de wielen (achterwiel) verder op letten? Vermijd een verstelbare stuurpen, en ga voor een stevige zadelpen met twee bouten in plaats van een. Neem niet het goedkoopste balhoofd, en kies een beetje stevige cranks met een goede trapas. Stevige bagagedragers zijn ook al genoemd (maar laat veel bagage thuis). Bij de banden zou ik ook niet voor jhet lichtste soort kiezen, en neem ze een beetje breed. Toen ik Schwalbe belde voor nieuwe banden op onze tandem zei men daar dat ik beter de 50 mm Marathon kon nemen dan de 50 mm Big Apple.
Wim