door
Peter_K » zo 13 jan, 2008 21:54
Roger schreef:“Mijn mountainbike met XT is inmiddels aan zijn achtste jaar begonnen”
Een beetje concreter graag, jaren zijn niet van invloed, het gaat om de kilometers wat kosten betreft.
Als je met oogkleppen op naar die naaf blijft staren is dat misschien zo. De fiets als geheel heeft echter nogal te leiden van allerlei andere zaken die niet per kilometer gaan.
Zoals het hobbelen over slechte wegen. Hierdoor is bijvoorbeeld mijn bagagedrager tijdens mijn laatste reis gebroken. Ook het frame heeft op zo’n reis te lijden. Op een gegeven moment zul je de hele boel (moeten) vervangen. Dat die naaf tegen die tijd (hopelijk) nog zo goed is heb je weinig aan. Waarschijnlijk gaat ie dan gewoon met de rest van de fiets weg.
De Rohloff naaf is en blijft gewoon een erg dure optie. Je moet het onderhoud aan derailleur versnellingen wel erg hoog inschatten, en over zeer veel kilometers en/of een lange tijd, om voor een Rohloff naaf goed uit te komen qua prijs.
Roger schreef:“Kwestie van het op tijd vervangen van de ketting”
Een beetje concreter graag, welke ketting en ook hier hoeveel kilometers heb je met die ketting gefietst?
Dit is ook weer zo’n punt voor eindeloze discussie. (Komt straks weer Supreme Black (de Rohloff naaf onder de smeermiddelen) om de hoek kijken.) In de regen en in de modder gaat een ketting minder lang mee dan droog of in een oliebad. Dat is juist een van de voordelen van een (Rohloff) versnellingsnaaf.
Roger schreef:Een Shimano Nexus kun je niet vergelijken met en Rohloff.
Ik zou niet weten waarom niet. Met acht versnellingen kom je echt wel wat verder dan de stad. En die naaf gaat waarschijnlijk even lang mee als de rest van de fiets. Voor het echte vakantiefietsen heb je natuurlijk meer versnellingen nodig.
Roger schreef:Zoals Marten dit al aangeeft; doordat de naaf de eerste acht versnellingen meer of minder geluid produceert associeert je dit snel met zwaar trappen.
Mijn versnellingsnaaf, en volgens de fabrikant ook de Rohloff, trapt zwaarder. De Rohloff produceert bovendien meer geluid.
Peter