Dit is de grafiek van het rendement van een 24 speed derailleur (3x8)m-gineering schreef:Hoebedoelu ?Berre schreef:Rohloff is het niet eens met de meetmethodes en de conclusies van Kyle &Berto. http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp55/hp55p11-15.pdf
Dit is de grafiek van Rohloff:
Ook hier zie je vanaf 16 de efficiency een duik naar beneden nemen.
(niet van een Rohloff naaf)
Rendement daalt vanaf 36/16 tot laagste punt bij 36/12 maar is het hoogst bij 46/14. Wat is je punt?
Mijn punt is dat een groter blad borg staat voor een hoger rendement. Een kleine krans doet dat voordeel weer deels teniet. Het is dus interessanter om dezelfde overbrengingsverhouding te hebben met een groot blad + grote krans dan met een klein blad + kleine krans. 52/26 presteert beter dan 26/13 alhoewel de verhouding telkens 2/1 is. (Onder gelijke omstandigheden, dus met eenzelfde kettinglijn)