Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten

Hoi Jim,

Allemaal persoonlijk keuzes. Jij hebt, denk ik, andere vakantie doelen voor ogen dan ik.

Ik kwam in Frankrijk een engelsman tegen die alleen een credit kaart bij zich had en al maanden aan het fietsen was. S'avonds ging hij met zijn kleren onder de douch, dan waren ze s'ochtens weer droog en daarnaast at hij alleen maar buiten de deur.

Ik wil nog wel eens een wandeling kunnen maken vandaar dat ik schoenen mee neem. Deze Salomon's zijn even zwaar als een paar Teva sandalen, en vindt ik een stuk veelzijdiger. Daarmee wil ik niet zeggen dat Teva's niet veelzijdig zijn. En op flipflops komen Nepaleese porters ook tot in the Mount Everest basecamp. :wink:

Mijn Therma rest Pro lite 3/4 weegt 393 gr en mijn donsjackie inclusief foudraal 322gr. Als ik met mijn donsjack aan slaap, heb ik het ook zeer warm, (-20c is dan geen probleem, wat ik meerdere malen mee heb gemaakt), en da's op deze manier voor mij een veelzijdigere oplossing. Dit is een concept wat ook veel door Mountain marathon lopers en Arctic racers, gebruikt wordt en werkt dus ook erg goed voor fietsvakanties in koudere klimaten. (Maar het dons jack zal ik ook heus niet altijd meenemen)

Groet,

Stijn

Ik probeer ook steeds alles in mijn achtertassen te stoppen. Desnoods laadt ik nog wat dingen op de tassen zelf. Ik weiger ook met een stuurtas te rijden, ik vind het gewicht van de stuurtas echt niet op"wegen" tegen de voordelen.

Ik heb een tent van 3kg (robens Cloud 2 plus) maar de deur is enkel van gaas dus veel te koud in de winter. Ik heb een thermarest van 1kg en dat slaapt veel beter dan die prolite spullen. Mijn slaapzak weegt 880gram en gaat tot -2graden Celsius comfort, ik heb ook nog een 100g zijden lakenzak. Ik scheer me ook niet onderweg. Kleren kunnen heel veel gewicht besparen. Door gebruik te maken van merinowol kun je in bijna elk seizoen fietsen. Regen- en winddichte broek en jasje helpen ook tegen koude en nattigheid. Zelf koken onderweg zorgt wel voor redelijk wat extra bagage en dat maakt het toch vrij lastig om bij langere tochten (zeker alleen) alles in achtertassen te proppen.

Nog twee voorbeelden die bij me op kwamen.

Een Noor, die ik vorig jaar in Frankrijk tegen kwam, op een race fiets met 2x 15lt tassen die zelf kampeerde en kookte en 250km per dag door Eurpoa reed.

Ik herinner me een interview op de TV, van een lange tijd geleden, wat ik zeer inspirerend vondt, van een man die in China fietste met een lepel en glatsier bril (tegen het woestijn stof!), een steek sleutel voor zijn fiets een pak met geld.

Maar goed zover ben ik dus nog niet. :?

Jim, Ik lees net je voet noot met betrekking tot je paklijst die geschikt is tot +5c. Vandaar de verschillen.

Groet,

Stijn
Ik ben me afgelopen jaar gaan verdiepen in lichtgewicht backpacken, wat me in de praktijk erg goed bevallen is. Hiken met een basisgewicht (dus: totale kampeeruitrusting met uitzondering van eten, water en brandstof) van 6 kg. is erg comfortabel! Vandaar dat ik dit nu ook ga toepassen op mijn fietsreizen. De hier beschreven strategie tot het beperken van de bagage is gebaseerd op methodes van lichtgewicht backpacken.

1) Stel bij ieder stuk bagage de vraag: 'Is het noodzakelijk?' Zo nee: laat het thuis. Hieronder vallen veel spullen onder het mom van 'maar stel dat...' Stel jezelf na terugkomst bij herbeoordeling van je items dezelfde vraag (eerste hulp-kit uitgesloten; die gaat altijd mee).

De mate waarin iemand zijn bagage beperken kan, wordt sterk individueel bepaald. Zorg ervoor dat je je veilig en zeker voelt met de bagage die je hebt en probeer niet koste wat kost het gewicht te beperken.

2) Weeg het gewicht van ieder stuk bagage dat je meeneemt en probeer het gewicht te beperken. a) Door het betreffende item te modificeren (bijvoorbeeld de binnen-netting uit een regenjack knippen), b) door het kleinste en lichtste artikel te gebruiken dat verkrijgbaar is. En dit vergt tijd, daar het kostbaar is dure kampeerartikelen ineens te vervangen.

3) Kies waar mogelijk voor spullen met meervoudige functies (bijvoorbeeld een bandana; die (ondergedompeld in koud water) verkoeling biedt in warm weer, dienst doet als handdoek, etc. of een poncho; die naast regenpak gebruikt kan worden als tarp of grondzeil)

4) Kijk eerst naar de zwaarste items:
- Fiets
- Fietstassen
- Slaapzak en slaapmat
- Tent
- Keukengerei
- Eten en water

5) Kennis van het gebied waar je heen gaat is van groot belang bij de keuze van je bagage, evenals de duur van je reis. Kennis over het klimaat en de beschikbaarheid van eten en water is in het bijzonder van belang.

Uiteraard dient bovenstaande aanpak ter beperking van je bagage niet ten koste te gaan van de stevigheid, duurzaamheid en het nut ervan.

stijn de klerk schreef:Jim, Ik lees net je voet noot met betrekking tot je paklijst die geschikt is tot +5c. Vandaar de verschillen.
Waar lees je dat +5c? Ik heb geschreven "tot min 5 graden". Heb onlangs ook daadwerkelijk in Utah met min 5 geslapen.
Als temperaturen de min 20 naderen, dan zie je mij niet kamperen, zoals het overgrote merendeel op dit forum dat niet meer doet, denk ik. En dan heb jij uiteraard een goed excuus om meer mee te nemen.
Je moet overigens wel héél goed tegen de kou kunnen, ik zou het zeker niet redden met zo'n licht slaapzakje, een dun driekwart-matje en donsjack.
jim

Kijk, dat is het voordeel van die extra kilo's vet rond de botten. :lol: Een beetje extra spek doet het lichaam goed isoleren tegen de kou. Zelfs mijn spekneus voelt bijna nooit koud aan. Misschien niet echt een goede gewicht versus isolatie verhouding, maar dat boek van Sonja Bakker is ook niet licht of het licht :idea:

Josef,

Ik vindt you tips erg doordacht. Kennis van het gebied en veilig en zeker voelen, zijn inderdaad belangrijke overwegingen.

Jim,

In het geval je geinterreseerd bent.

Mijn slaapzak, (mijn tweede van hun, geweldige kwaliteit)
Link

Mijn donsjack (geweldig licht)
http://www.phdesigns.co.uk/product_info ... cts_id=110

Uitrusting tot -20c of kouder is zeker relevant voor een ieder die op dit forum in de Karakoram/Himalaya, West China/Tibet/Mongolie/Oost Rusland, of de Alti Plano in Zuid Amerika en Alaska, of op veel plekken in de winter gaat fietsen. Ik kan een paar van deze gebieden erg aanbevelen.

Utah kan in de winter trouwens ook erg koud zijn. Toen ik daar in '97 in February was, lag er sneeuw in de Grand Canon (Nevada) en in Bryse and Zion parks, zelfs in Death valley in California. Schitterend mooi!

Groet,

Stijn

Jim,

Wat ik me afvroeg: Probeer je gewicht te besparen omdat je sneller wil fietsen? Of heb je er andere redenen voor?

Wij nemen opzich erg weinig gewicht mee, maar als laatste proppen we er altijd weer een zak met een stuk of 4/5 boeken in die dan toch weer een aantal kilo wegen :D

Stijn: heel erg interessant die links van je, bedankt. En je hebt gelijk met de bestemmingen die je daar noemt, daar kan het koud worden. (In die gevallen zou ik stiekum een guesthouse pakken :oops:.)
Ga je wel eens mee op een WF-weekend, volgens mij kennen we elkaar niet. Tijdens zo'n weekend valt een heleboel info uit te wisselen. Eind januari bijv. is er de wintertrektocht, meteen een mooie gelegenheid.

Giantus: dat lichte gewicht is ooit ontstaan toen ik met bergsport bezig was, zoals toerskiën. Dan draag je alles op je rug en van berggidsen heb ik het echt heel lichte pakken geleerd.
Voor de fiets is het uiteraard minder relevant, maar als het bergop gaat (zo'n beetje overal, behalve in Nederland) dan merk je onmiskenbaar het voordeel.
Verder is er een groot voordeel tijdens reizen. Bij het inchecken op luchthavens hoef je maar 2 tassen te bewaken / te sjouwen. Ook in treinen en bussen is dat veel gemakkelijker allemaal.
Tenslotte maak ik er ook wel een beetje een sport van om lichtbepakt te zijn. Ik kan hier en daar zelfs nog iets winnen (gezien de tips van o.a. Stijn).
Maar mijn minimum-eisen voor kampeervakanties blijven:
- slapen in een dubbeldaks tent die waterdicht/muggendicht is (een tarp is in de zomer voor weekendjes zeker het overwegen waard)
- uitrusting met temperatuurbereik tot enkele graden onder nul
- comfortabel slapen (hoewel dat een objectief begrip)
- volledige keukenuitrusting mee.

jim

jimvdberg schreef: Maar mijn minimum-eisen voor kampeervakanties blijven:
- slapen in een dubbeldaks tent die waterdicht/muggendicht is (een tarp is in de zomer voor weekendjes zeker het overwegen waard)
- uitrusting met temperatuurbereik tot enkele graden onder nul
- comfortabel slapen (hoewel dat een objectief begrip)
- volledige keukenuitrusting mee.
jim
Dat kan zo zijn, maar tijdens workshops "lichtgewicht kamperen"die Jim en ik samen gaven bleek dat de inzichten over uitrusting met een bepaald temperatuurbereik, het niveau voor comfortabel en volledige keukenuitrusting nogal verschillen. Zo vries ik onmiddellijk dood in Jim's kleren, breken mijn botten op zijn matje en is mijn buik te verwend voor zo'n beperkt dieet :D
Wees dus gewaarschuwd en volg vooral je eigen behoeftes!
Leon

Leon schreef:Dat kan zo zijn, maar tijdens workshops "lichtgewicht kamperen"die Jim en ik samen gaven bleek dat de inzichten over uitrusting met een bepaald temperatuurbereik, het niveau voor comfortabel en volledige keukenuitrusting nogal verschillen. Zo vries ik onmiddellijk dood in Jim's kleren, breken mijn botten op zijn matje en is mijn buik te verwend voor zo'n beperkt dieet.
Wees dus gewaarschuwd en volg vooral je eigen behoeftes!
Leon
Ha Leon,
Je hebt gelijk immers "volledig uitrusting", dat is heel subjectief. Jouw keuken bijvoorbeeld ziet er anders uit dan de mijne. Leon kan heerlijk koken tijdens kampeervakanties, ik kom niet veel verder dan de overbekende pasta met pesto.
jim

stijn de klerk schreef:In het geval je geinterreseerd bent. Mijn slaapzak, (mijn tweede van hun, geweldige kwaliteit)
Wauw Stijn, ik krijg steeds meer bewondering voor je. Bij nadere bestudering blijkt jouw slaapzak een zomerslaapzak te zijn, en jij gaat daar gewoon met min 20 mee op pad! Dan bevries ik ter plekke onmiddellijk, terwijl ik best goed tegen de kou kan (vergelijk Leon die mijn uitrusting al te koud vindt) .
Wat voor regenjack heb je trouwens ? Ik ben uiteraard op zoek naar de lichtste, bijv. de Haglofs Oz, gezien op o.a. op de hikingsite, maar nog niet in de winkel. Die Haglofs weegt 175 gram, lijkt me ideaal, maar zal wel gillend duur zijn.
jim

20 graden Fahrenheit bereik is -7 graden Celsius. Zakken van Western Mountaineering gaan door voor erg warm (en inderdaad super licht - deze is maar 765 gram). Een donsjack erbij aan in je slaapzak is niet verkeerd. Toen ik in het noord oosten van de VS woonde had ik ook al ontdekt dat een donsjack als voering in je Gore Tex jas het enige is wat je nog warm houdt als het echt koud is. Ook Polartec 300 is dan gewoon koud.
OVerigens schijnt dat donsgevulde bedje van Jim ook een heel goed plan te zijn als het koud is. Het is niet alleen comfortabel, maar ook heel goed geisoleerd.
Wim

Hoi Jim,

Ik zou dol graag aan de activiteiten van de WF deelnemen, maar ik woon momenteel in Engeland en kom enkelt een paar keer per jaar een kort weekendje op en neer gevlogen en dan is mijn familie de eerste prioriteit. Hopelijk komt het er een keer van met iedereen kennis te maken.

Mijn regenjas is een Berghaus Extreme Packlite smock, (270gr). Ik vond hem ergens voor de halve prijs in de uitverkoop. Ik ben er erg tevrede mee, hij ademt beter dan een drielaags Gore-tex of Hyvent of andere H&H kleren die ik heb, zelf met fietsen wordt hij amper klam van binnen. Ik heb ook serious de Haglof LIM overwogen, die zag er ook goed uit en was net iets lichter dan mijn Berghaus, maar drie keer zo duur. De OZ vondt ik er een beetje te kwetsbaar uitzien,

Om eerlijk te zijn, ik heb het denk ik ook redelijk snel koud, ook omdat ik weinig natuurlijk isolatie heb. :wink:

Maar zoals Willem al schreef. De temperatuurs waarden die Western moutaineering aan hun slaapzakken geeft is realistisch en niet overdreven.

Ik heb het vaak kouder als het net rond het vriespunt vochtig koud is, dan dat het vriest dat het kraakt en alle vocht uit de lucht is.

Als het echt koud is, dan slaap ik van top tot teen in thermisch ondergoed aan, inclusief sokken en balaclava en dan een donsjack. En dan wordt ik vaak later weer badend in het zweet wakker, omdat ik het te warm heb.

In de vrieskou kampering is ook een kwestie van gewenning, en kan heel erg mooi zijn. Met de juiste spullen en een beetje organisatie (vroeg naar bed, bijvoorbeeld), stelt het minder voor dan de meeste mensen denken.


Groet,

Stijn

Hoi Stijn,
In elk geval heb je een puike uitrusting zo te zien, jouw slaapzak en die regenjas; heel goede investeringen, daar is over nagedacht.
Logisch en jammer dat je niet een weekendje mee kan fietsen met ons. Wat je wel zou kunnen doen is naar de Nieuwjaarsreceptie gaan, die is in Utrecht op 6 januari 2008. Je kan verder ook mee met de buitenlandtocht, geef je dan wel vroeg op, er zijn nu al 8 voorinschrijvingen. In juni 2008 gaan we een week fietsen in Zwitserland/Italië.

We zijn vorig jaar in Engeland geweest met 20 Wereldfietsers, dat is je vast niet ontgaan. Ikzelf ben daar gevallen in de afdaling in de regen, en mijn Berghaus Paclite (418gram) is daar kapot gegaan tijdens die val. Ik was erg tevreden over dit jack maar ben nu dus op zoek naar een nieuwe; die moet dus superlicht zijn, maar wel gewoon goed zijn uiteraard. En liefst niet al te duur, maar ja, dat wordt moeilijk, denk ik.

seeya
jim

Vol bewondering heb ik Jims paklijst bekeken. Vervolgens heb ik de keukenweegschaal gepakt en ben ik mijn eigen bepakking gaan wegen. Daaruit bleek wat ik eigenlijk al wist: qua bagage behoor ik tot de zwaargewichten. Wat betreft slapen en toilettas verschillen Jim en ik maar weinig, maar op de vraag wat je mee moet zeulen aan kleding, eten en drinken om het fietsen leuk te houden, hebben we duidelijk een andere filosofie: Jim zit meer op de muizenlijn, ik pas beter tussen de olifanten. Bovendien heb ik een beroepsafijking op het gebied van fotospullen...
Wie van ons de grootste masochist is, laat ik graag beoordelen door andere forumleden!

Toch hebben Corrie en ik (als we samen fietsen sjouwen we elk 25 à 27 kilo) pas geleden nog heel wat cols in de Pyreneeën gefietst: in 11 aaneengesloten dagen hebben we 11 duizend meter geklommen. (Hannibal wist al dat olifanten de Pyreneeën en de Alpen aankunnen. Maar wellicht had hij met een muizenleger de Romeinen meer schrik aangejaagd…)

Zie hier de vergelijking: http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... klijst.htm

Wel vallen me een paar dingen op: hoe komt het dat Jims beker meer weegt dan mijn laplandmok? En waarom heeft Jim een zwaardere helm en tandenborstel? (Ik heb mijn tandenborstel merkbaar lichter gemaakt door er een stuk af te knippen! 8) )
En nog een tip: neem een gsm met ingebouwde camera, dan hoef je die digicam met lader niet meer mee te sjouwen.
En bedankt voor de kleren-wassen-met-shampoo tip! Wat is een goede dosering voor de wasmachine op de camping?

Naar aanleiding van Jim's post heb ik ook een weegschaal gekocht en ben ook gaan wegen. (Goeie investering overigens). Ik hoop in het weekend ook een lijstje klaar te hebben.

Ik heb laatst ook eens een lijstje gemaakt van wat ik allemaal meeneem:
paklijst.xls

Het is een excel file waarin ik al mijn outdoor-spullen heb gezet, door in te vullen wat je allemaal meeneemt zie je hoeveel het bij elkaar weegt.

Omdat we elke keer met z'n tweeën gaan hoef ik een aantal dingen minder mee te nemen. De kleding die ik meeneem is niet echt geschikt voor lage temperaturen.
Verder heb ik vooral gewicht bespaard door weinig dingen mee te nemen.
Dus ultralight hoeft niet duur te zijn, gewoon niks meenemen, dan kost 't ook niks :wink:.
Mijn fiets is nou hetgeen waar ik nog winst op kan halen.
Eten en drinken wat ik onderweg meeneem staat niet op de lijst.

Ik ben (eindelijk) klaar met wegen van mijn spullen en kom op 17 kg voor mijn 'standaard uitrusting' (exclusief boeken). Ik heb een vrijwel gelijke lijst als Jim. Verschillen zijn:

Tent (+ 1300)
Kleding (+400; extra jasje)
Slaapzak (+500; daar ga ik wat doen)
Kookspullen (-1000)
Stuurtas (+750)
Voortassen (+1250)
Camera (+350)
Gereedschap (+300)

@ Jim:
Vorigens denk ik dat je paklijst wel een beetje optimistisch is. Als warmste kledingstuk heb je 1 dunne fleece trui. Voor iets bergachtigere en/of noordelijkere streken zul je beslist wat warmers nodig hebben. En 50 gr toiletpapier (=1/2 rol wc papier) lijkt me echt ontoereikend voor 3 weken. Ook heb je erg weinig gereedschap bij je. 220 gr = 1 multitool ??

Peter Rodenburg schreef: Jim: overigens denk ik dat je paklijst wel een beetje optimistisch is. Als warmste kledingstuk heb je 1 dunne fleece trui. Voor iets bergachtigere en/of noordelijkere streken zul je beslist wat warmers nodig hebben. En 50 gr toiletpapier (=1/2 rol wc papier) lijkt me echt ontoereikend voor 3 weken. Ook heb je erg weinig gereedschap bij je. 220 gr = 1 multitool ??
Hoi Peter,
Dit is toch echt de bagage die ik meehad in de USA waar het enkele malen onder nul is gekomen, ik doe op een gegeven moment wel veel laagjes aan, en het is echt goed geaan. Ik moet er wel bij zeggen, ik kan erg goed tegen de kou, als ik vergelijk met anderen. Dat toiletpapier is net als de dagelijkse boodschappen, dat koop je onderweg. Die 50gram is gewoon reserve. Wat betreft gereedschap heb ik een mooie kleine box, klik hier, met imbussleutels, kettingpons, (echt eentje die heel goed werkt), bandenplakset en nog meer. Voor mij voldoende.
seeya
jim