Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brookszadel & vrouw - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brookszadel & vrouw

Pieta schreef:Het enige wat geirriteert is, is mijn zitvlak/vlees rond de zitbotjes als ik langere afstanden rijdt. Zelf vermoed ik dat het komt door mijn gelzadel,
Ja, dat is inderdaad voor veel mensen - inclusief mezelf - normaal bij een gelzadel.
Leon

Pieta schreef: maar hoe zit het met de vrouwen, zijn er meer die dit "probleem" herkennen? En wat hebben jullie er aan gedaan?
Een ligfiets gekocht.....Bevalt uitstekend.

Maar de korte stukken in de stad rijdt ik nog steeds met een gewone stadsfiets die voor mijn huis op de stoep kan overnachten. De vorige had een brookszadel en zat na het inrijden stukken beter dan het gelzadel op mijn huidige fiets, dus dat kun je zeker proberen.

Er is sinds kort een totaal nieuw zadel op de markt.

www.mcmwin.com

Selle an atomica

Er zijn geweldig interessante video's te zien en er is uitgebreide informatie hoe deze mensen tot dit zadel zijn gekomen.

Dit geeft een totaal ander beeld op zadel problemen en waarom er zoveel mensen met zitvlak problemen rond rijden.

Ik heb er een besteld, maar dat duurt nog wel een poosje eer ik er een review van kan doen.

de punt van een brooks kan weldegelijk "in de weg" zitten
zeker bij een ingezeten exemplaar

Afbeelding

klik voor groter

ivm selle anatomica (SA)

ik vrees dat SA te breed is ter hoogte van = zie foto

ik verwacht geen centrale 'pressure-relief'
reden cut-out te smal (+ zijkanten onder spanning)
hoewel er geen "verhoogd" middendeel onstaat zoals bij ingezeten brooks

door de cut-out en het soepele leder vrees ik
voor uitgesproken snel en voortdurend naspannen

geen break-in periode nodig
Goh, wat een druk besproken onderwerp, zadels en zitten :-)

Heb op het forum al wat getipt over onze erevaringen. Mijn vriendin en ik hebben onze "billen" (leeszitbotjes) laten opmeten en zijn op een Specialized zadel uitgekomen. Ook wij hadden brooks maar ja, voor ons was het toch niet ideaal. We zijn uiteindelijk beide op Specialized zadels uitgekomen. Wij kregen deze tip van een langeafstandsfietser en een collega van mij bevestigde het feit dat Specialized voor hem ook heel goed zat. Wij zitten nu beide op een zadel van dit merk en het bevalt ons uitstekend. In verhouding zijn ze niet eens heel erg duur maar goed, lekker zitten mag wat mij betreft wel wat kosten. Toch even een linkje naar de site....
http://www.specialized.com/bc/SBCEqSect ... SaddlesAll
Succes met het vinden van een goed zadel...

zadels en vrouwen of anders om!

Mijn vriendin heeft na 7 zadels geprobeert te hebben de Brooks B 67s.(is niet erg,pffff :wink: )
Zit is sportief maar niet liggend en het zadel staat horizontaal. Door het inzitten van het zadel kwam de punt wel voelbaar naar voren.
Daarna het zadel iets opgesteld (strakker gezet) en weg waren de problemen, zitten zonder klagen is mogelijk het is een kwestie van zoeken en volhouden om daarna veel plezier van het lange afstand fietsen te hebben..

succes Peter

Mijn vrouw heeft ook altijd veel last gehad van zadelpijn.Vooral van druk op de voorkant.Regelmatig staan op de pedalen mocht amper baten.Het was voor haar geen pretje.Sinds een paar duizend kilometers heeft ze een Terry Riviera zadel met zo"n gleuf in het midden om de weke delen te ontlasten en nu zijn afstanden van 100 km per dag geen enkel probleem meer.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Gr. Japio

hub schreef:Er is sinds kort een totaal nieuw zadel op de markt.

www.mcmwin.com

Ik heb er een besteld, maar dat duurt nog wel een poosje eer ik er een review van kan doen.
eerste impressie ?

Goh, zijn het nu (bijna) alleen mannen die rageren.
Frapant!


Ik (vrouw :wink: ) heb een brookszadel type 67 ofzo.
Was binnen een week ingefietst (paar honderd km) en ik heb totaal geen last van de punt of wat voor onderdelen dan ook. Maar goed .... niet iedere vrouw is hetzelfde gebouwd. Dus ik denk dat je gewoon de gok moet wagen.
Bij mij blijft de brooks er wel op!

Blanche

Nog even een tip.
Op de site van de Fietsersbond www.enfb.nl staan een aantal fietsenzaken waar je een zadel een tijdje kunt proberen. Bevalt het niet dan kan je het binnen een bepaalde tijd ruilen.

Ronald

ciclista schreef:Nog even een tip.
Op de site van de Fietsersbond www.enfb.nl staan een aantal fietsenzaken waar je een zadel een tijdje kunt proberen. Bevalt het niet dan kan je het binnen een bepaalde tijd ruilen.

Ronald
Gaat dat ook werken met Brooks, Ronald?
Denk het niet...deze zet zich namelijk naar jouw billen en is daarna niet meer door te verkopen.

Blanche schreef:Denk het niet...deze zet zich namelijk naar jouw billen en is daarna niet meer door te verkopen.
Dat wordt denk ik vaak wel een beetje overdreven. Vaak zijn de tweedehands aangeboden brokszadels nog heel goed.
Leon (heeft 3 B66-zadels, waarvan de tweedehandse misschien wel het lekkerste zit)

Blanche schreef:Denk het niet...deze zet zich namelijk naar jouw billen en is daarna niet meer door te verkopen.
Als een zadel zich 1 keer kan zetten, moet daa volgens mij wel vaker lukken.... Lijkt me.

Ok, tenzij die helemaal hard en uitgedroogt is, maar dan denk ik dat je 'm ook niet meer kan ruilen :wink:

Groet,
Maurits

Of dat werkt met een Brooks zadel weet ik niet. Ik neem aan van wel omdat Brooks zadels algemeen verkocht worden. Je zal het zadel niet in kunnen rijden, maar dat inrijden is juist de gok die je neemt met een Brooks zadel. Veel mensen durven het risico niet te nemen dat ze na 500 km opgescheept zitten met een duur zadel dat niet lekker zit. En met een zadel dat je niet in hoeft te rijden heb je na een paar dagen wel door of het bevalt. De in het overzicht getoonde rijwielhandels hanteren een probeertijd van 2 dagen tot enkele weken. Het lijkt mij een prima service voor mensen die moeilijk een passend zadel kunnen kopen.
Overigens zijn Brooks zadels niet zaligmakend en is er veel meer keus in ander soort zadels.

Ronald