Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental of Schwalbe - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Continental of Schwalbe

Schlauch schreef:
Leon schreef:
Schlauch schreef:Maar zoals Wim al zei splinters houden er graag huis, ondanks de antileklaag. Dat komt naar mijn mening omdat er helemaal geen profiel op zit, waar splinters tussen kunen gaan zitten.
Bedoel je met het ontbreken van het profiel waar splinters tussen kunnen gaan zitten dat dit een voordeel zou zijn of juist een nadeel? Zoals je het nu formuleert is het onduidelijk.
Leon
Als je profiel hebt is dat een voordeel. Ik zie het zo : de kans wordt groter om lek te gaan. Je kunt 's-avonds niet op je gemak je buitenband ontdoen van onregelmatigheden, omdat die dan al door de antileklaag heen zijn.
Mét profiel kan het overal gaan zitten prikken, maar kunnen splinters de binnenband niet halen omdat de afstand groter wordt, maar ook omdat 'het drukverschil' tussen de splinter en het raakvlak anders is:
Jacq
Hier sla je volslagen onzin uit. Sorry - geen zin om het subtiel te zeggen vandaag.
Leon

Schlauch,

Wellicht een troost dat ik na 5x lezen je uitleg (denk) te begrijpen.
Het draait dus om de dikte van de rubberlaag, daar waar het profiel is opgehoogd ipv uitgesneden. Als nadeel zie ik bv bij de travel-contact dat eventuele splinters, scherven, e.d. juist door het zijprofiel naar het dunnere loopvlak zonder profiel worden "gewerkt". Bij een semi-slick welhaast onmogelijk.
Een dwarsdoorsnede zou e.e.a. verduidelijken.

Don schreef:Schlauch,

Wellicht een troost dat ik na 5x lezen je uitleg (denk) te begrijpen.
Het draait dus om de dikte van de rubberlaag, daar waar het profiel is opgehoogd ipv uitgesneden. Als nadeel zie ik bv bij de travel-contact dat eventuele splinters, scherven, e.d. juist door het zijprofiel naar het dunnere loopvlak zonder profiel worden "gewerkt". Bij een semi-slick welhaast onmogelijk.
Een dwarsdoorsnede zou e.e.a. verduidelijken.
Dat laatste klopt! Bij semi-slicks is de maximale dikte echter meestal minder dan bij de profielversies; een Schwalbe Marathon Slick die ik ooit zag leek wel op een mooi afgeslepen standaard Marathonband :shock:
Ook speelt het al dan niet aanwezige profiel een rol in het naar binnen of naar buiten werken van binnengedrongen voorwerpen, wat volgens mij in het nadeel van de slicks uitpakt.
Leon

Hi,

heb conti sportcontact banden gehad, rolt super licht, maar zoals ik al eerder in dit forum naar voren heb gebracht scheurden de zijwangen vrij vlug. Heb nu Schwalbe banden. Na enkele maanden heb ik qua duurzaamheid een betere indruk van deze banden tov de conti's. Ik zou voor schwalbes gaan.

gr walter

Mijn eerste reizen in India maakte ik op Conti Town en Country.
Fiets heerlijk, asfalt, gravel, grote stenen, geen probleem.
Na een aantal slechte ervaringen zoals inscheurende hieldraad na 600 km
ben ik overgeschakeld op Schwalbe. Voor mijn komende reis naar de Kaukasus ga ik mijn Big Apples van 26 x 2.35 vervangen voor 26 x 2.0.
Zo lopen de wielen minder snel vast als er plakblubber op mijn route ligt.

De motivatie is dat ie bewezen licht loopt kijk maar op:http://www.radtouren-magazin.com/pdfs/2 ... entest.pdf
Volgens deze test loopt ie lichter dan de Supreme terwijl lekbestendigheid elkaar weinig ontloopt.


Groeten, John.

@John,

Eerder zag ik al andere tests die een lagere rolweerstand genereerde, was wat ouder. intussen is de compound weer veranderd (verbeterd?), ik zal het wel merken want inmiddels liggen de Supremes a 34 euro/stuk om de wielen.
Wel apart, voor de eerste keer zo'n vouwband omleggen, zeepsop was noodzakelijk.

Na 35 fietsvakanties in Europa voel ik me een watje tussen de
wereld-fietsers alhier. R.E.S.P.E.C.T.

Hallo, ik hoop dat dit berich past onder tip topic:

ik houd op dit moment mijn fietsvakantie en begon met Schalbe Marathon Supreme buitenbanden, zowel voor als achter. Ik ben in Emmen, NL begonnen, via Noord DL naar Denemarken (Sjealland) en via zuid Zweden naar midden Zweden en weer terug. (Malmö - Göteborg - Mora - Uppsala - Stockholm - Örebro - Lidköping)

Ik heb in Zweden wel veel op grindwegen gereden, vooral op de heenweg naar Mora. Ik weet niet precies hoeveel km maar in ieder geval wel tegen de 30 a 40 pct schat ik. Na ruwweg 2900 km zat er een scheurtje in de achterband waardoor de binnenband als een bultje door de buitenband heen stak. Ik heb een noodreparatie gedaan en daarna bij de eerstvolgende grote stad een Continental Contact band gekocht, dat was de enige bekende band voor mij, hier in Zweden heb je niet veel keuze in fietsbanden vergeleken met Nederland. Omdat de Continental iets dunner is heb ik deze voor geplaatst en de oude Schwalbe voorband achter geplaatst. De Schwalbe band met scheur heb ik weggegooid want ik zal al meer scheurtjes, alleen in de inhammen van het profiel.

Ik vraag me nu af of het netjes is die 2900 km ja of nee. Ik heb verder geen enkel probleem gehad, ik weeg zo'n 85 kg en draag 20 kg op de fiets?

Jeroenp schreef: Ik vraag me nu af of het netjes is die 2900 km ja of nee. Ik heb verder geen enkel probleem gehad, ik weeg zo'n 85 kg en draag 20 kg op de fiets?
2900 km is te weinig voor zo'n dure band. Het is mogelijk dat je pech hebt gehad en dat een zeldzaam scherp steentje de band gemold heeft. Maar aangezien je veel op Scandinavische gravelwegen reed en er al meer scheurtjes te zien waren, lijkt het me waarschijnlijker dat de Supreme voor dit soort wegen niet zo geschikt is.
Bij mijn vriendin gebeurde iets soortgelijks met een gewone Schwalbe Marathon in Noorwegen (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... ringen.htm, onder Banden.
Voor Scandinavië lijkt de Marathon XR mij nog altijd de beste keuze. Met de Continental Contact heb ik geen ervaring; na een stuk of wat drama's met zijn illustere voorganger, de Top Touring 2000, heb ik het met Continental helemaal gehad (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... 0Wales.htm, onder Bloody Continental).
Door schade wijs geworden...door de jaren heen heb ik meerdere ervaringen gehad met losgescheurde hieldraden/canvasbreuken in de wang van met name achterbanden, wat dan vooral gebeurde tijdens fietsvakanties met volle bepakking. Erg vervelend want op zoek naar nieuwe band (is vaak lastig) en het kost je vaak ook een binnenband (klapband). Ik heb het in deze ervaringen over 28 " banden op een vlotte randonneur, waarbij ik zelf niet aan de zware kant ben (70-), wel vlot reed en af en toe onverharde wegen niet schuwde. Ik weet mij de types niet meer te herinneren, maar het waren topmodellen van de merken Vredenstein en Conti, en die hadden daarmee voor dit gebruik gelijk afgedaan bij mij. Vaak nog voordat het loopvlak echte slijtagesporen vertoonde was daar de canvasscheur al weer ....
Tot daar als een verlossing van het ongemak de Marathon XR kwam! Met deze banden heb ik vooralsnog (enige duizenden kilometers met volle bepakking) zonder problemen weggefiets. En tja, ze zijn wellicht wat stugger, maar daar staat tegenover dat je ze als een van de weinige banden volgens fabrikant specs op 6 bar mag zetten en dus de snelheid op asfalt hoog houden, en bovendien, met 25 kilo bagage aan je fiets voelt het juist wel prettig, een wat stuggere band. Verder zijn ze goed slijtvast, en hebben een mooi profiel dat lekker rolt op asfalt en het prima doet op steenslag, de versterkte zijkanten zijn ook minder kwetsbaar voor scherpe stenen.
Let bij aanschaf wel op de XR vermelding, er zijn namelijk meerder Marathon uitvoeringen die niet allemaal hetzelfde zijn, dus niet allemaal geschikt voor trekkingdoeleinden. Overigens let ook altijd op de max druk vermelding als je een band koopt, het geeft al een beetje aan hoe sterk de band is en wat je kunt verwachten onder fietsvakantie omstandigheden.
Tip: hou je banden altijd op voldoende spanning, neem een stukje kanvas(doek) mee of een uit een (oude) buitenband geknipt stuk band voor noodreparaties (leg het op de plek van de canvasbreuk tussen de buiten en binnenband). Of pak een vouwbare buitenband mee, maar dat weegt.

Hallo allemaal.

Voor wat het waard is.
Op mijn,oude reis-, woon-werkfiets liggen Schwalbes marathon. (37-622 / druk ongeveer 6 bar). Ik had er eerst buitenbanden van een onbekend merk, maar na op een dag op 200 meter 2 maal lek gereden te hebben, toch maar beslist dat er een ander merk buitenbanden moest komen. Nee, ik had de buitenband gecontroleerd op opgewenste voorwerpen: 1 ste maal een stukje draad, 2e maal glas. Omdat ik een andere standplaats kreeg (d.w.z. meer kilometers per dag) en ik het risico wilde minimaliseren, overgestapt op Schwalbe. Daarna nooit meer een lek. (ongeveer 3000 km).
Op mijn nieuwe fiets zijn er standaard Continental TravelContact 47-559 gemonteerd (druk 5 bar). In eerste instantie wilde ik ze vervangen door Schwalbes, maar omdat ervaring de beste leerschool is deze toch maar laten zitten.
Na 2500 km eerste lek: steenje. Met deze buitenband toch op vakantie gegaan. Het geheel heeft zich prima gehouden. Ongeveer 90% asfalt en 10% onverhard.
Hoewel het vergelijk zeker mank gaat, zien de Schwalbes er beter uit. Alsof ze er pas sinds gisteren erop zitten. De conti's zien er wat meer "afgesleten" uit.

Moeten de de conti's vervangen worden, gaan er Schwalbes op.
Gewoon voor het gevoel.

Ger.

@Jeroen @Kees: 2900 km is inderdaad te weinig voor zo'n band. Wij hebben de banden getest en kwamen aan een groter aantal kilometers. De test die wij hebben gedaan verliep voor een groot gedeelte op onverharde wegen. Op asfalt hadden we al snel gezien dat de band wel goed rijdt. Natuurlijk is een test ook maar een ervaring met 2 banden maar je mag ervan uitgaan dat een kwaliteitsmerk als Schwalbe een continue kwaliteit levert. Hoewel de band niet speciaal geschikt is voor flinke stukken slecht wegdek is de band daar wel tegen bestand.

Op dit moment testen we de Continental Topcontact. We hebben nog maar een paar duizend kilometer gereden dus een eindconclusie heb ik nog niet. En sumiere tussenconclusie kan je hier lezen. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... topcontact

Al met al blijven de XR's voor mij nog steeds nummer 1 staan als wereldfietsband. Als vakantieband komen andere merken/modellen in aanmerking. Maar het is goed om te merken dat er weer wat beweging zit in het produceren van nieuwe fietsbanden voor vakantiefietsers.

Voor wat het waard is:
Mijn brede Conti Travel Contacts - jawel: het merk dat door deze en gene steevast wordt afgezeken want is al kapot als je net de winkel uitstapt :roll: - hebben het tot nog toe gehouden. Ongeveer 3400 km mee gefietst waarvan ca. 500 km onverharde F-roads en soms zeer stenige horse tracks in IJsland. Ik heb niet heel voorzichtig gereden, en heb de banden niet bikkelhard opgepompt. Geen lekke banden, geen slijtage te zien.

Echte testresultaten kan ik natuurlijk pas geven na een paar jaar en vanaf 10.000 km in ook in veel warmere omstandigheden.

Overigens was ik van plan smallere banden te kopen voor vlak en fietsen in Europese bergen, maar als ik deze draad lees vallen die dure Supremes dus af. Wat gek eigenlijk.
willem.megens schreef:Voor wat het waard is:
Mijn brede Conti Travel Contacts - jawel: het merk dat door deze en gene steevast wordt afgezeken want is al kapot als je net de winkel uitstapt :roll: - hebben het tot nog toe gehouden. Ongeveer 3400 km mee gefietst waarvan ca. 500 km onverharde F-roads en soms zeer stenige horse tracks in IJsland. Ik heb niet heel voorzichtig gereden, en heb de banden niet bikkelhard opgepompt. Geen lekke banden, geen slijtage te zien..
Ik heb ook geen problemen met mijn Travel Contacts. De teller staat inmiddels op zo'n 8.200 km en ik heb tot nu toe slechts één lekke (voor-)band gehad.

Groetjes,
Frank