Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingen ik word er niet goed van - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Versnellingen ik word er niet goed van

Corrie, mijn vriendin, rijdt sinds enkele maanden op een nieuwe fiets (Optima Orca) met een Shimano Deore achterderailleur. Eerst werd deze derailleur bediend met RapidFire shifters. Deze combinatie heeft nooit goed gewerkt. Het hoogste en laagste verzet was in orde, maar daar tussen ging de ketting bij het schakelen vaak niet naar het volgende tandwiel of sloeg er juist een over. Bovendien was Corrie op haar vorige fiets gewend om met gripshifts te schakelen.

Daarom hebben we bij de eerste servicebeurt de RapidFire shifters laten vervangen door Rocket gripshifts van Sram. Maar ook hiermee ging het schakelen niet zoals het zou moeten. Wederom weigerde de ketting te vaak met één schakelklik naar het juiste tandwiel te gaan. In overleg met Optima hebben we de fiets op laten halen om alles met een extra servicebeurt nog een keer goed af te laten stellen. Sindsdien verloopt het schakelen weliswaar voorspelbaarder, maar nog steeds niet zoals we gewend zijn.

Het opschakelen (van 1 naar 9) verloopt nu goed: bij elke klikstand valt de ketting op het juiste tandwiel. Terugschakelen (van 9 naar 1) gaat alleen goed als je het doet op een manier die doet denken aan de processie van Echternach: elke keer 2 klikken heen en 1 klik terug om de ketting op een naastgelegen groter tandwiel te krijgen (of is dit de essentie van de 2:1 verhouding bij achterderailleurs van Shimano?!). Klik je slechts één keer, dan gebeurt het volgende:
- van 9 naar 8: de ketting blijft op het kleinste tandwiel, hoewel de derailleur beweegt;
- tussen 8 en 2: de ketting wisselt van tandwiel, maar blijft steeds één verzet achterlopen;
- van 2 naar 1: de ketting slaat één verzet over en komt op het grootste tandwiel.

Wanneer ik de kabel strakker span, gaat de ketting bij het terugschakelen wel met één klik van 9 naar 8 en verder, maar wil hij in het zwaarste verzet haast niet meer op het kleinste tandwiel blijven. Bovendien gaat het opschakelen dan de kuren vertonen die eerst alleen bij het terugschakelen voorkwamen.
Het lijkt wel alsof de veer in de derailleur niet goed is opgewassen tegen de wrijving van de kabel. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn bij een nieuwe fiets en hoe zou het komen dat het euvel na 2 servicebeurten in de fabriek nog niet verholpen is?

Overigens verloopt het schakelen bij mijn eigen Orca al jaren probleemloos (Sram DualDrive gripshifts met sinds 4 maanden een zelfgemonteerde Sram X.9 0 - dus 1:1 - achterderailleur).

Wendy1 schreef:Fietsenmaker???

Ik ben er 1 die het liever zelf doet. En idd het gaat niet altijd goed. Maar je leert er wel van...
Acera vraagt daar zelfs om. :?
Goede fietsenmakers zijn trouwens ook zeldzaam.

Mocht je interesse hebben, ik heb nog een goedwerkende Deore XT-8 vits liggen. Mag je hebben.
Weet je trouwens zeker dat je achterpad niet verbogen is?

OP het oog staat alles goed afgesteld.. dus denk dat hij niet verbogen is. Denk dat de kabel spanning gewoon niet goed is.

Even trouwens voor mijn begrip.

Schakelen van klein naar groot doet de kabel
schakelen van groot naar klein gaat via de veer in de derri???

Wendy1 schreef:OP het oog staat alles goed afgesteld.. dus denk dat hij niet verbogen is. Denk dat de kabel spanning gewoon niet goed is.

Even trouwens voor mijn begrip.

Schakelen van klein naar groot doet de kabel
schakelen van groot naar klein gaat via de veer in de derri???
Inderdaad. De Acera en meeste derailleurs doen het zo. ( Tegenwoordig heb je ook andersom varianten, de kassa moet rinkelen tenslotte ... )

Even inhakend op wat Kees hierboven vertelt: precies hetzelfde gehad met Deore en nieuwe fiets. Kabels vervangen en OK.

Ik ben dus benieuwd of je de kabels al eens bekeken hebt? Ik zou ze gewoon vervangen. Kost nog geen tientje als je het van de rol koopt inclusief einddopjes, dus zeker de moeite waard
En dan natuurlijk snel bij Don die xt 8 derailleur halen :wink: Zo'n kans krijg je niet snel weer.

@don...

Waar kan ik heb eventueel op halen? Of kan hij met de post mee??

Waarom volg je niet een paar fiets lessen

mario

reparatie bedoel ik natuurlijk.

En waar zou ik die moeten volgen?

Wendy1 schreef:@don...

Waar kan ik heb eventueel op halen? Of kan hij met de post mee??
Nu vertrek ik net eindelijk voor een weekje naar Duitsland. (zie banden-topic) Morgen pakken en zaterdag weg. Als je nog een weekje wacht maak ik 'm schoon en stuur 'm op. Mail maar.

Reparatielessen: bij Eric, de vakantiefietser.nl uiteraard.

gartnl schreef:Even inhakend op wat Kees hierboven vertelt: precies hetzelfde gehad met Deore en nieuwe fiets. Kabels vervangen en OK.
Bedankt voor de tip! Ik heb alleen de buitenkabel vervangen en nu pakt de ketting zonder morren de juiste tandwielen. De nieuwe buitenkabel is een stuk dunner dan de oude, die als 2 druppels water op een remkabel lijkt! Blijkbaar zijn ze bij Optima een beetje in de war geweest...

Wendy1 schreef:En waar zou ik die moeten volgen?
Eerder in je draad werd die suggestie ook gedaan.
Walter B. schreef:
... ga op fietsreparatiecursus bij Bike4travel van Marco de Wit, als Rotterdam een te overbruggen afstand voor je is. Heb in die basiscursus reteveel geleerd o.a. afstellen van een derailleur. ...
gr Walter
Zelf ook goede ervaring mee. Voor slechts €12,50.

Groet, Willem

Ja zag ik later ook...
Misschien wel een goed idee ook...