Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe is het met de Pedal & Power?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe is het met de Pedal & Power??

Jordann schreef: Thanks, maar ik hoef er juist geen batterijen mee op te laden, maar graag direct een mobiel, PDA of andere accu's.
Dat is ook het punt van De tovenaar, lees het nog maar eens goed. Hij zegt dat volgens 'De Vogelvrije Fietser' het mogelijk moet zijn alles wat via een quto/sigaretten aansteker gevoed wordt op te laden. Uit deze post en aanverwante topic blijkt dat het toch niet zo simpel is.
Jordann schreef:Wat bedoel je trouwens met een sigarettenaanstekeradapter? Zo'n ding:
Maar dan 't vrouwtje, deze bijvoorbeeld:
Afbeelding

Ik bedoel dat de B+M kit zo'n plug heeft, die in een batterij oplader past (de ingang voor de sigarettenaanstekerkabel)
Afbeelding

Maar het zou ook mooier zijn de B+M kit direct op de mini usb ingang van de GPS te steken om 'm direct te voeden ipv eerst de batterijen op te laden. Zo'n Pedal + Powerkit zou dat in theorie kunnen want daar past een sigarettenaansteker adapter op. Of het in praktijk kan is de vraag, hoewel er op de website van Ikonglobal wel mee geadverteerd werd:

Afbeelding

Ik heb B+M nog gevraagd, wat voor type stekker uit dat kastje komt (en in de Ixon lamp gaat, en volgens de ENFB ook op andere oplaad-apparaten zou kunnen worden aangesloten). Het antwoord van B+M:
Busch & Müller schreef:Der Stecker vom "RIDE & CHARGE" in den "IXON" ist ein DC- Stecker mit einem Außendurchmesser von 3,5mm und einem Innendurchmesser von 1,35mm. Außen ist Minus u. innen ist Plus angeschlossen.

Mit freundlichen Grüßen aus Meinerzhagen

Busch & Müller KG
Auf dem Bamberg 1
58540 Meinerzhagen
Amtsgericht Iserlohn, HRA 2601

Tel.: 0049(0)2354/915-711
Fax: 0049(0)2354/915-700
Web: http://www.bumm.de
Zo'n plug heet dus een dc stekker, en die heb je in allerlei soorten en maten en in de electronica winkels zijn er vast tussenstukjes te koop om zo'n dc stekker passend te krijgen voor je batterijlader.

Afbeelding
Dag fietsers,

Nieuw op dit forum, maar ook al een tijdje bezig met het oplaadvraagstuk.

Wat ik me afvraag is, of de Ixon lamp van B&M ingebouwde laadelectronica heeft, of dat deze lamp slechts een ( dure) batterij-houder is.
Want in de montage-handleiding van B&M op de Homepage ( www.bumm.de ) staat dat de "Dieser Ladevorgang wird über eine spezielle, im Kabel integrierte Elektronic gesteuert"
Ik heb de lamp nog nooit gezien, dus weet niet of daar laadelectronica in zit. Als dat er niet inzit en dus in de kabel heb je geen batterij lader meer nodig, maar slechts een batterij houder waar je een contra dc stekkertje aan kunt solderen. 1 houder voor AA en 1 houder voor AAAbatterijen.

Of denk ik weer eens te simpel. Van electronica weet ik net zoveel als van computers, er zit vaak een aan/uit knop op en meestal is dat voldoende......

Ben benieuwd naar verdere oplossingen.

Groet

Jans
Jans Kinds schreef: Ik heb de lamp nog nooit gezien, dus weet niet of daar laadelectronica in zit. Als dat er niet inzit en dus in de kabel heb je geen batterij lader meer nodig, maar slechts een batterij houder waar je een contra dc stekkertje aan kunt solderen. 1 houder voor AA en 1 houder voor AAAbatterijen.
Volgens mij zit er wel een soort lader in de lamp ingebouwd:
zie http://www.bumm.de/index.html?docu/192.htm
# Sicherheitselektronik:
1) kein Überladen bei Akkus
2) Erkennung von Batterien,
um irrtümliches Laden zu verhindern

Ik heb in het voorjaar zo'n lamp gekocht en er zit heel wat electronica in. Ik denk een constante stroombron om de LED lamp altijd te voorzien van dezelfde hoeveelheid stroom, ook als je sneller gaat fietsen. Overigens viel het mij op bij metingen aan deze lamp dat ook bij deze lamp de beloofde 6 Watt aan licht energie niet gehaald wordt. Ook deze power LED wordt maar gestuurd met 350 milliampere i.p.v. de gesuggereerde 500 milliampere. Dat neemt niet weg dat er een behoorlijke plas licht uit komt. Deze lamp heeft ook verschillende aansluitingen, voor batterijvoeding, banddynamo en naafdynamo. En verwissel deze aansluitingen niet want dan gaat het fout met de electronica. Ik spreek uit eigen ervaring.

Ronald

OK Tovenaar en Ciclista, dank voor deze informatie.
Ik dacht dus te simpel. Dus toch een batterijlader nodig als je niet de Ixon lamp wilt kopen.


Groet

Jans

Ik heb die B&M kit (zonder lamp) thuis liggen en een batterijen lader met een ingang voor 12V 500-1000mA (hape microprocessor controlled ultra-fast Ni-MH/Ni-Cd charger model NV75).
Bij de aansluiting staat "min teken met rondje erom" - "dicht rondje met cirkel open aan de rechterkant" - "plus met cirkel eromheen", ik heb dan nog wel een verloop stekkertje nodig aangezien de standaard B&M stekker niet past.

Als ik deze 2 op elkaar zou aansluiten zou dit dan werken of loop ik het risico dat de lader doorbrand/batterijen opblaas?


Mijn technische kennis is helaas niet groot genoeg om dit door te meten/berekenen. Maar ik wil het best proberen.
Torching Vark schreef:
De tovenaar schreef:Wat ik zou willen is een draadje naar de USB poort van m'n GPS die dan stroom trekt uit de naafdynamo. [knip] Dus die hele Ixon lamp zou ik niet nodig hebben, alleen een verloopkabeltje van de travelkit naar de USB poort (of naar zo'n autostekker, want de Garmin heeft ook een aparte 12v autostekker-USB kabel).
Uiteraard zou het ideaal zijn zowel een USB als 12v auto aansluiting te hebben. Als je met een USB kabel kan laden... die neemt minder ruimte in dan een autostekker. Een PC USB poort is 5V meen ik, dus dan heb je weer een ander schakelschema nodig (uit: "bluffen over electro voor dummies") dan voor de auto stekker. Ik meen te weten dat ampèrage niet zo zo krap komt, maar het voltage wel. Bij een hoger voltage krijg je misschien een lager amperage. Het laden gaat dan langzamer maar dat maakt verder niet uit. Ik weet niet of het langzaam laden van Li-ion of Li-polymeer slechter is dan snel laden. Alle laders zijn tegenwoordig snelladers maar dit zou natuurlijk ook ene gemak dingetje kunnen zijn. Ik loop wel het risico dat bovenstaand volledige kul is, wil iemand het afschieten?
De tovenaar schreef:Heb B+M een mailtje gestuurd of dat mogelijk is, even afwachten wat hun antwoord is. In principe zou zo'n Pedal & Power unit dus gekoppeld kunnen worden aan de GPS, wat op de website van ikonglobal ook wordt gesteld. Verder zou ik mijn oplader van mijn fototoestel eraan kunnen hangen, want die heeft ook een 12V autostekker.
Ik hoor graag de reactie van B+M. Ik probeerde P&P te mailen maar hun adres ligt er uit. Vervelend vind ik dat er op de site geen enkele datum te vinden is. 't Ding kan in 1980 uitgevonden zijn (zie dynamo), hun referenties zijn van 2000-2001. Aangezien de ontwerper Zweeds is heb ik de Zweedse fietsersbond een mail gestuurd. Ook even afwachten wat die zeggen.
Een vriend van mij heeft een voorlicht zelf gebouwd.
zalig ding zeg!
-mega zwaar led-licht
- licht blijft nog even branden als je stopt

Functies die hij er nu nog wil aan toevoegen is een batterijoplader en ook dat via USB opladen. Ik kijk uit om die versie in werking te zien, maar het is dus wel mogelijk.

Ik zou niet teveel moeite doen om de P&P te bestellen. Vorig jaar eentje binnengekregen als sample. Kwaliteit is erg slecht.
Niet-waterdicht en een erg gammele bevestiging en behuizing. En toen kreeg ik ook m'n twijfels aan de kwaliteit van de electronica die erin zit. Volgens mij zit er geen spanningsregelaar oid in. (maar weet ik niet zeker) Dus voorzichtigheid geboden met het aansluiten van dure apparaatjes.

En de BUMM ride and charge levert slechts 6 volt.

Groeten,

Marco

Ik heb een setje Ride and Charge met koplamp gekocht en ben daar toch nog wat verder mee gaan "Willy Wortelen "

Zoals al genoemd, een naafdynamo ( Shimano, zoals standaard op de Koga Randonneur) heeft 6 volt wisselstroom, het kabeltje van Ride and Charge is een gelijkrichter, (diode brug) en daar komt dan 6 v. gelijkstroom uit.

Het toeval wil dat het stekkertje van R&Ch precies past in mijn batterijlader Voltcraft UFC-3. Geschikt voor AA en AAA batterijen en voeding van 110-230 en 12-13,8 volt.

Welnu na een aantal testritjes, met de ogen op de lader ( gelukkig stille wegen hier in het hoge noorden) heb ik als resultaat:

1 batterij AAA 750 mAh Nimh wordt met 6 volt geladen en is na ongeveer 1,5 uur geladen. 2 batterijtjes: geen lading, alle 4 ledjes van de lader gaan knipperen, dwz laadt niet.
1 AA penlight 2100 mAh : laadt niet

Dus 1 AAA kan ik opladen en met de Ixon koplamp 4 AA batterijen.

Dus kan ik : scheren (batterij scheerapp.),
mobieltje laden m.b.v. "noodlader"werkt op 1 x AA
GPS mouse laden ,ook via een "noodlader"werkt op 4x AA
Audio toepassing ( AAA) 1 batterijtje, 10 uur radio.
enz. enz.
Electrische aandrijving van de fiets is in studie.

Ja, ja, ik weet het wel, gewoon onderweg batterijen kopen is waarschijnlijk simpeler en goedkoper, maar het zoeken naar dit soort oplossingen is op zich al een leuke bezigheid.

Met de ontwikkeling van 12 V dynamo's wordt het toepassingsgebied nog veel groter, hoeft ook dat verlengsnoer voor mijn TV niet meer mee...... :lol:

Tot zover mijn ontdekkingsreis met het Ride and Charge systeem.

Groet

Jans

alle grafiekjes van son zijn voor 28inch wielen. Maar hoeveel % sneller gaat de naaf van een 26inch wiel? Dan kan kan ik voor mij zelf eens de juiste grafiekjes maken...

ottovds schreef:alle grafiekjes van son zijn voor 28inch wielen. Maar hoeveel % sneller gaat de naaf van een 26inch wiel? Dan kan kan ik voor mij zelf eens de juiste grafiekjes maken...
grafiek maar een eind weg :lol:
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/ind ... eleuchtung
en dan de Gebetsmuhle (8-4mb) downloaden

dit is voor iemand die geen duits kan iets als het zoeken van een spelt in een hooiberg...

volgens mij is dat rekensommetje niet zo moeilijk. ik zal je de details besparen, maar volgens mij maakt een 26' wiel 1.0769 omwentelingen, waar een 28' wiel er een maakt. succes met rekenen verder :lol:

Ik heb sinds twee weken van B&M de IXON-IQ op mijn SON naafdynamo aangesloten. Hierin zitten vier NiMH penlights van 2100 mAh. Die worden dus opgeladen tijdens het fietsen.
Ik ga hem nog wel aanpassen, want er zitten een paar onlogelijkheden in (mmm, is dat goed Nederlands?). Dus ik ga hem openmaken en nog twee schakelaartjes erbij zetten. Laden aan/uit en achterlicht aan/uit.

Ik ga nog kijken of ik er een extra uitgang op kan maken om mijn accu's van de digitale camera op te laden. In november en december ga ik twee maandjes ermee fietsen en daarna weet ik meer.
Oh ja, en ik heb diverse zonnecelsystemen uitgeprobeerd, maar nog altijd niets gevonden dat goed genoeg is. :(
Weet iemand iets dat echt goed werkt.

Eric Schuijt schreef:Oh ja, en ik heb diverse zonnecelsystemen uitgeprobeerd, maar nog altijd niets gevonden dat goed genoeg is. :(
Weet iemand iets dat echt goed werkt.
heb onlangs een webonderzoek gedaan, ik denk dat Silva solarII het beste is wat je kan krijgen.

hoi,

ik heb ook eens een pedal & power besteld maar niet gebruikt. Het ding lijkt me niet waterdicht dus ben ik zelf maar aan het knutselen geweest.

het doel was mijn gps van stroom te voorzien en dat is gelukt. ik rijd nu al 2 jaar met mijn eigen energievoorziening rond en alles is nog heel.

eigenlijk is alles heel simpel: naafdynamo -> gelijkrichtcel -> elko -> spanningsregelaar voor 5V - GPS

ik heb een en ander al een op het pgps forum gezet en als het goed is, kom je daar met onderstaande link

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=525 ... o&start=60

lukt het niet, ga dan naar forum.gps.nl, zoek daar op naafdynamo in de rubriek Quest/Quest2

hier staan ook wat foto's hoe een en ander eruit ziet

p.s.
Als iemand de P&P over wil nemen kan dat.

Heb je die P&P ook uitgetest of het werkt op je GPS? zo ja dan zou ik m wel willen overnemen.