door
s0lar » vr 17 aug, 2007 22:39
Mijn achterderailleur maakt al een paar 100'en km's meer lawaai dan vroeger. Er is ook beetje roest op de veer, ik smeer 'm nog wat en na een goeie 1000km vervang ik 'm. Ik heb geen idee hoeveel km hij al heeft gedaan.
De vorige eigenaar heeft 30000km met de fiets gedaan maar ik heb nergens een idee van de onderdelen apart, hij hield het niet zo bij. Ikzelf heb er al een 6000km mee gedaan. De achterste velg is gebroken ongeveer 1000km terug en de voorste ga ik ook weldra vervangen. In september ga ik nog een fietsvakantie maken. Tegen dan vervang ik de ketting nog eens en na de vakantie vervang ik de voorbladen, de cassette en de achterderailleur. De cassette vervang ik door een andere die nog niet helemaal versleten is. Ik heb er nu een XTR opstaan 14-32 8speed omdat ik ga fietsen in bergachtig gebied. Na de reis gebruik ik de fiets om naar school te fietsen elke dag en af en toe een korte trip.
Ik vervang de ketting na 2000 a 4000km (hangt van het gebruik af) en de cassette na 4000 a 12000. De voorbladen na 8000 a 16000. Er is redelijk wat verschil maar het hangt echt van de zorg af. Ik heb steeds maar 1 ketting en ik rij tot die bijna op is. Meestal is dat na 3000km, de casssete gaat 2-3 kettingen mee en de voorbladen 4 a 6. Derailleur gaat zeker 6 kettingen mee.