Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoever woon je bij een station vandaan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoever woon je bij een station vandaan?

Hoe ver fietsen van huis naar station?

0 - 5 km
74%
71
5 - 10 km
10%
10
10 - 15 km
8%
8
15 - 20 km
4%
4
20 -25 km
2%
2
Meer dan 25 km
1%
1

Roald schreef:Naar Eindhoven station is voor mij 23 km. Het alternatief is Tilburg 25km.

Ik ben pas twee keer met de fiets in de trein geweest om thius te geraken of een fietsweekend te starten. Maar het bevalt wel.

Tegenover het feit dat de stations ver weg liggen kan ik hier in elke windrichting mooie dagtochten rijden.

Lommel (B) is trouwens ook 25 km. Weet iemand toevallig of je vanaf daar makkelijk in Luik kunt geraken?
Oei, dat wordt een lijdensweg! Limburg is nu niet echt gekend voor zijn uitstekende treinverbindingen.
Lommel ligt op de lijn Neerpelt - Mol - Antwerpen. Spijtig genoeg is dat net de lijn die geen verbinding geeft met meer zuidelijker gelegen stations in Limburg. Om in Luik te geraken, moet je via Lier of Antwerpen. Je doet er minstens 2u40 over (andere verbinding is bijna 3 uur).

Met de fiets van Lommel naar Luik is het ongeveer 75 km (wel langs de grotere wegen). De kans is dus groot dat je met de fiets even snel in Luik bent als met de trein :D

2 km. Elke dag met de vouwfiets in de trein.

400m. station Haarlem.
Pak alleen de trein naar bv Friesland waar m'n familie woont.
Woon-werk kan allemaal op de fiets-- wijkverpleging. :) al fietsend door de wijk.
Ga hooguit 2x per jaar met volle bepakking de trein in.Zie er altijd weer tegenop, zwaar tillen, korte overstaptijden,te kleine liften, geen plaats voor fiets. Maar eenmaal op eindbestemming aangekomen denk ik het viel allemaal weer mee, ik ben er! :P

3 km nu opgemeten. :wink: In Zwolle heb je fijne verbindingen. Wij maken er veelvuldig gebruik van. Ook voor het werk.

binnen 5 kilometer van 2 stations, 1 station waar 2x per uur een trein vertrekt en een station waar 4x per uur een trein vertrekt :)

marjan schreef:Zie er altijd weer tegenop, zwaar tillen, korte overstaptijden,te kleine liften, geen plaats voor fiets. Maar eenmaal op eindbestemming aangekomen denk ik het viel allemaal weer mee, ik ben er! :P
Hier idem. Check meestal al hoe ver het sjouwen is op het tussenstation. Gelukkig zijn er wat stations waar de aansluiting op het tegenoverliggende perron vertrekt, dus dan geen trap en/of lift. Alleen in/out de trein sjouwen blijft pittig.

En probeer station Arnhem voorlopig nog te vermijden ;)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5938
Buiten de fietsvakanties om fiets ik dagelijks in het woon-werk verkeer ca. 25 km per dag, het gehele jaar door, weer of geen weer. Zelfs met Bft. 9 over het Groninger platteland "Van Lauwers tot Dollard tou" rijd ik nog fiets.
Van huis naar station Baflo 7 km > fiets in de NS-kluis > met de Spurt-trein naar station Groningen Noord > mijn tweede fiets uit de andere NS-kluis halen > 5 km naar mijn werk fietsen. Soms doe ik wat boodschappen in de werkpauze of na werk, zodat er meer kilometers bij komen. De huur kost per NS-kluis 93 euro per jaar. Dat is nogal wat, maar mijn fietsen blijven veilig, terwijl andere fietsen in de onbeheerde stationstallingen aan vandalisme overgeleverd worden.
Ik heb wel een auto, maar in rangorde staat mijn fiets er bovenaan :lol: !
Als ik buiten de prov. Groningen per trein op reis ga, neem ik mijn fiets altijd standaard mee. Bijvoorbeeld tijdens een Nationale Molendag, leuk fietsen in Brabant of zo.

Olee schreef:
Roald schreef:Naar Eindhoven station is voor mij 23 km. Het alternatief is Tilburg 25km.

Ik ben pas twee keer met de fiets in de trein geweest om thius te geraken of een fietsweekend te starten. Maar het bevalt wel.

Tegenover het feit dat de stations ver weg liggen kan ik hier in elke windrichting mooie dagtochten rijden.

Lommel (B) is trouwens ook 25 km. Weet iemand toevallig of je vanaf daar makkelijk in Luik kunt geraken?
Oei, dat wordt een lijdensweg! Limburg is nu niet echt gekend voor zijn uitstekende treinverbindingen.
Lommel ligt op de lijn Neerpelt - Mol - Antwerpen. Spijtig genoeg is dat net de lijn die geen verbinding geeft met meer zuidelijker gelegen stations in Limburg. Om in Luik te geraken, moet je via Lier of Antwerpen. Je doet er minstens 2u40 over (andere verbinding is bijna 3 uur).

Met de fiets van Lommel naar Luik is het ongeveer 75 km (wel langs de grotere wegen). De kans is dus groot dat je met de fiets even snel in Luik bent als met de trein :D
Lommel ligt toch onder Eindhoven? Je kan daar toch de trein via Maastricht naar Liège nemen? Is dus vlugger dan via Antwerpen!

Zou kunnen, ik heb dan ook enkel de verbindingen vanuit Lommel nagekeken (en dus enkel deze van de NMBS).
Het treinnet in Nederland is me niet zo bekend.

Olee schreef:Zou kunnen, ik heb dan ook enkel de verbindingen vanuit Lommel nagekeken (en dus enkel deze van de NMBS).
Het treinnet in Nederland is me niet zo bekend.
Over het treinennet in NL kun je de website van de Nederlandse Spoorwegen bekijken: www.ns.nl

Ik woon 4 km van het station, waar elke 2 uur een trein vertrekt over een smalspoor. Groot voordeel is dat fietsen gratis meemogen. Ideaal als je een trainingsrondje wilt maken in een wijdere omgeving.

10 minuten lopen, gelukkig hoeft mijn fiets daar dus niet te staan. 2x in het uur buiten de spits een trein.

Amsterdam Centraal: ca 3,5 km
Amsterdam Lelylaan: ca 3 km
Amsterdam Sloterdijk: ca 3,5 km
Amsterdam Zuid: ca 3 km
Mijn reisrichting en bestemming en de inzet van zo direct mogelijke en zo aantrekkelijk mogelijke treinen (ook voor mijn fiets) bepalen mijn keuze voor een bepaald station.
Voor de meeste internationale treinen, Hilversum, Arnhem, Nijmegen, Sittard, Heerlen, Maastricht, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal en Vlissingen kies ik Amsterdam Centraal.
Voor Schiphol, Leiden en Den Haag Centraal kies ik Amsterdam Lelylaan.
Voor Haarlem, Delft, Zaandam, Alkmaar en Den Helder kies ik Amsterdam Sloterdijk.
Voor drie internationale treinen richting Bad Bentheim, Hannover en Berlijn en binnenlandse treinen naar: Hoofddorp, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Enchede, Zwolle, Leeuwarden en Groningen kies ik Amsterdam Zuid.

100 meter.... van station waar 2x per uur een trein langdendert. Wel trillen in je bedje 's nachts dus... Iemand dichter bij?

Toch wel een kleine 15 km van hier naar station Tilburg. Ik maak er echter nooit gebruik van. "Vroeger", 15 jaar geleden op fietsvakantie in NL, wel. Ooit eens een conducteur meegemaakt die eerst "neen" zei tegen de fietsaanhanger maar vlak voordat de trein vertrok toch nog meehielp om alles in de trein te tillen. :)

De poll verklaart misschien wel een beetje waarom wf weekenden vaak bij een ns station beginnen. Iets wat ik erg lastig vind want waar laat ik de auto, ik woon 20-25 km van station.

Behalve dat het station te ver is en ik de auto er niet kwijt kan vind ik het ook te duur en heel onhandig met fiets en bagage.

Zijn de meeste wereldfietsers dan dus ook stadsmensen?

Je kunt ook je auto een eind voor het station parkeren, waar nog wel en gratis plaats is en dan het laatste stukje naar het station fietsen.
Maar 't is inderdaad een heel gedoe op het station om van het ene perron naar het andere te komen via een lift of de trappen. Wij hadden indertijd een tweewielige fietskar, dat was helemaal spannend want officieel mocht-ie niet mee. Je kon er ook geen kaartje voor kopen dus. Maar ze hebben ons nooit laten staan hoor. :)

Natuurlijk. Maar als je op een tandem meerijdt die de ander meeneemt en je niet met tassen naar het station kan lopen... maar dat is dan ook niet normaal. :wink:

ik kan het niet laten hier te reageren, als ik op zondag naar huis toe ga, dan kom ik met de trein nog een heel eind, waar het niet dat ik de laaste 8km mag lopen ( als niemand me kan ophalen ^^ ) omdat er dan geen bus meer rijd :( (op zondag gaat er nooit een bus :@ ) iemand nog een "betere" verbinding ?

tja, 8.6 km is het naar het station toe:P ( enkel spoor ) van daar nog 30 á 40 min tot dat je bij iets komt dat de naam bewoonde wereld mag dragen :P

btw
tja, mijn eerste post hier dan

Is een vouwfiets dan niet iets voor je?