Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen of BOBcar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstassen of BOBcar

De naaf van de bob deugen niet, altijd gezeik met die dingen. Ik heb al 2 bob wieltjes voorzien van een Deore LX voornaafje.

Tassen voor; ik heb een SL lowrider op een geveerde vork. Het voordeel van tassen die laag zitten is dat je stabieler bent, in evenwicht; je gaat iets minder snel onderuit.

Haike schreef:Tassen voor; ik heb een SL lowrider op een geveerde vork. Het voordeel van tassen die laag zitten is dat je stabieler bent, in evenwicht; je gaat iets minder snel onderuit.
Interessant: hoe frunnik je die lowrider aan die vork? En zou dat ook op een Marzocchi DirtJumper lukken? Die heeft namelijk nogal dikke en niet-ronde vorkpoten.

Hi Marten,

zelf rij ik alweer eventjes rond met lowriders van Cordo (Agu) die met twee beugeltjes rond de vorkpoten worden vastgezet, de onderkant steunt op de snelspanner...

Als ik het goed zie op een aantal plaatjes van de SL lowrider zet je deze normaliter vast met klemmetjes rond de bovenbuis, ik denk dat je de beugeltjes van Cordo ook kunt gebruiken met deze klemmetjes.

Zou gewoon eens gaan kijken of de corco beugeltjes passen op de klemmetjes en of dat deze beugeltjes passen rond je vork.


Mvg,

Bas

Marten schreef:
Haike schreef:Tassen voor; ik heb een SL lowrider op een geveerde vork. Het voordeel van tassen die laag zitten is dat je stabieler bent, in evenwicht; je gaat iets minder snel onderuit.
Interessant: hoe frunnik je die lowrider aan die vork? En zou dat ook op een Marzocchi DirtJumper lukken? Die heeft namelijk nogal dikke en niet-ronde vorkpoten.
Er zit een oog ter hoogte van het pad met draad erin, (zelfde waar je je spatbordstangen op vast zet) en er zit een oog op de vaste poot van de vork halverwege. Ik weet wel dat jij die Dirtjumper hebt, maar volgens mij heeft Marzocchi sinds vorig jaar 4 verende vorken op de markt gebracht speciaal voor in het trekking segment te gebruiken, misschien zit daar wat bij? En anders stukken draadeind er omheen buigen?
Haike, in al die jaren dat we de BoB verhuren hebben we al 2 X, ja echt waar 2 X, de lagers van het achterwiel vervangen.
groot41 schreef:De naaf van de bob deugen niet, altijd gezeik met die dingen. Ik heb al 2 bob wieltjes voorzien van een Deore LX voornaafje.]
groot41 schreef:Haike, in al die jaren dat we de BoB verhuren hebben we al 2 X, ja echt waar 2 X, de lagers van het achterwiel vervangen.
Dat verschil is interessant :)
Op wat voor wegen en met hoeveel belading is Haike onderweg en op wat voor wegen en met hoeveel belading de klanten?

Fiets de wereld (met fietstassen)
Whisky

Er zijn echtparen, die samen, een kar huren en er 6 tot 8 weken over doen om in Rome of Santiago te komen. De bagage van beide in of op één kar.
Er is een Klant die 2 karren bezit en beide routes exact heeft gedaan, dus ook de onverharde gedeeltes, en nog nooit terug is geweest met problemen. Mijzelf kan ik niet rekenen, als ik oppad ga neem ik de kar die toevallig vrij is, maar ik schuw het onverharde niet. Misschien komt het door de regelmatige controle die we uitvoeren.
Nu heb ik er weer alles over gezegd en stop met het reageren op de, in mijn ogen, vaak te negatieve kijk op de BoB. Ik vraag mij af of al die reacties van fervente gebruikers zijn of van toevallige passanten die zweren bij het gebruik van tassen. Gelukkig heb ik ervaring met beide en respecteer de tas gebruiker want daar is niets "mis mee".

Al zolang ik reis, verbaas ik me over alle bagage die mensen meezeulen. Zuchtende backpackers met 25 kg zware volgepropte rugzakken in de tropen, het is me een raadsel wat daar allemaal in zit.
En zo is het ook met zwaarbeladen fietsen. Met zijn tweeën hebben we altijd en overal aan twee AGU/Ortlieb achtertassen en een stuurtas per persoon ruim voldoende, zelfs als we gaan kamperen en een tent, matjes en brandertje meenemen. En ook dan heb ik nog plek voor twee veel te dikke reisgidsen en 750 pagina's Het Bureau Deel 3.
Dus mijn beste tip luidt: kijk eens goed wat je echt nodig hebt (echt die twee spijkerbroeken, vier onderbroeken, drie fietsbroeken, vier T-shirts???).
whisky schreef:
groot41 schreef:De naaf van de bob deugen niet, altijd gezeik met die dingen. Ik heb al 2 bob wieltjes voorzien van een Deore LX voornaafje.]
groot41 schreef:Haike, in al die jaren dat we de BoB verhuren hebben we al 2 X, ja echt waar 2 X, de lagers van het achterwiel vervangen.
Dat verschil is interessant :)
Op wat voor wegen en met hoeveel belading is Haike onderweg en op wat voor wegen en met hoeveel belading de klanten?
Haike werkt bij de fietscouriersdienst in Amsterdam, daar hebben ze 4 bob's waarvan ik geloof nog een de originele naaf heeft, de rest rijd met andere naven erin rond. Stukken die niet in een courierstas kunnen, of te zwaar zijn worden per bob of ligfiets (driewielige flevobike) vervoerd. Er wordt dus geramd en gerausd met die dingen over stoepranden kuilen hobbels want het moet allemaal snel bij de klant zijn, en gaat dus stuk. En omdat we het in de werkplaats zo zat waren hebben we (ik) er een LX naafje in gedingest. Die naaf lag daar toch maar te liggen dus dat was mazzel. Probleem over.

Hoi Groot41, ik vindt het jammer dat je je niet verder in de discussie wilt mengen aan gezien je een hoop ervaring te bieden hebt. Ik geloof niet dat er negatief geschreven wordt over de Bob maar er wordt eens kritisch over nagedacht. Alles, niet alleen de Bob, heeft zijn voor en zijn tegens, daar komen we niet onderuit.

Ik het zelf nog niet met een Bob gefiets maar hoop het zeker eens te proberen.

Marco, Ik wilde even reageren op jouw antwoord met betrekking tot het voor en tegen van geveerd en niet afveren van voor bagage. Ik begin steeds meer van mening te geraken dat de compromis van niet afgeveerde voor bagage, beter is. Ten eerste is het lichaamsgewicht van de fietser nog wel afgeveerd en dit draagt bij tot een beter wegligging, met andere woorden zelf met niet afgeveerde voorbagage volgt het voorwiel de contouren van de weg nog steeds een stuk beter dan met helemaal geen vering, En ten tweede vindt ik (persoonlijke ervaring), het stuur gedrag met de twee gangbare geveerde dragers, de Swing en Fiav, een stuk (gevaarlijk)slechter dan met de Delta of OMM drager, waarbij het zwaartepunt lager ligt.

Groet,

Stijn

Hoi Stijn,
IK herinner me dat je een tijdje geleden kort voor je wilde vertrekken op een grote reis je Thorn Raven van voorvering hebt voorzien, en dat dat toen niet geheel beviel (het werd instabiel). Je was toen bezig met een Tubus Swing, en zou nog een FAIV proberen. Blijkbaar heb je ook nog een OMM geprobeerd. Kun je ietsje meer vertellen?
Wim

Hoi Willem,

Tja, ik ben een voorstander van geveerd tour fietsen, want ik hou er van om onverharde wegen te rijden en dan is geveerd een stuk comfortabler, en dat is mijn hoofd reden en niet zoals Marco beschrijft het betere contact met de weg. (Mijn nieuwe fiets wordt een super lichte aluminium full suspension 29er met OMM dragers, of een full suspension Birdy 20" special met Cyclone aanhanger, of alle twee, Ghaa.... :lol: )

Ik heb in der tijd met Tubus gesproken en zij bekende dat de Swing lang niet voor elke vork geschikt is, helaas is dit niet in de documentatie terug te vinden. Ook de Fiav heeft duidelijke tekort koming maar daar heb ik wel +/- 4000 km mee gefiets, een voorbeeld daarvan dat verslijtbare onderdelen na 10.000km, vervangen moeten worden, wrijving op de vering, kwetsbaarheid, etc..

Ik heb op Tasmanie met een Delta gefietst, en tegen verwachting in vondt ik die erg lekker fiesten, en ik kon er zonder moeite meer gewicht aan hangen dan ik ooit aan de Swing en Fiav had gedaan. Hij had ook een goede balans, zonder handen fietsen geen probleem, wat bijvoorbeeld met de Swing niet mogelijk is. Dit was ook een metale drager, en dus robust.

Met betrekking to OMM drager, daar heb ik nog niet mee gefiets, het was een tick fout van mij om te suggeren dat ik daar "ervaring" mee had. Mijn excusses daarvoor. Ik noemde de OMM vanwegen het feit dat de Delta en de OMM allebij ongeveerd zijn en ik dat ook een interessante drager vindt.

Heb je mijn zelfgemaakt drager gezien? Die doet het erg goed, uitstekende balans. Maar voor een lange tocht buiten Europa kom ik wat ruimte te kort.

Dus, niets nieuws ben ik bang,

Groet,

Stijn

Is die Delta niet die drager die je aan je remnokken vast moet knutselen?

stijn de klerk schreef:
Mijn nieuwe fiets wordt een super lichte aluminium full suspension 29er met OMM dragers, of een full suspension Birdy 20" special met Cyclone aanhanger, of alle twee, Ghaa.... :lol:
Even off topic:
Heeft Birdy tegenwoordig een 20" BMX-maat 406 model?
Op het net kon ik geen info vinden.
niko

Is die Delta niet die drager die je aan je remnokken vast moet knutselen?
Ja, dus rem nokjes zijn denk ik wel beter, ik weet niet hoe de Delta wordt toegepast met een "Disk only" vork.
Heeft Birdy tegenwoordig een 20" BMX-maat 406 model?
Riese & Muller hebben een 20" special gedaan en er zijn conversie mogelijkheden. Check wwww.birdy.com.au voor plaatjes.

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:
Is die Delta niet die drager die je aan je remnokken vast moet knutselen?
Ja, dus rem nokjes zijn denk ik wel beter, ik weet niet hoe de Delta wordt toegepast met een "Disk only" vork.
Hmm ik vraag me af of een vork fabrikant er rekening mee houdt dat er aan de remnokken misschien ook nog wel eens een drager bevestigt kan gaan worden. Maar ja; misschien kan het wel.

Haike schreef:
stijn de klerk schreef:
Is die Delta niet die drager die je aan je remnokken vast moet knutselen?
Ja, dus rem nokjes zijn denk ik wel beter, ik weet niet hoe de Delta wordt toegepast met een "Disk only" vork.
Hmm ik vraag me af of een vork fabrikant er rekening mee houdt dat er aan de remnokken misschien ook nog wel eens een drager bevestigt kan gaan worden. Maar ja; misschien kan het wel.
Als je even goed in de ankers gaat staat er zo 100-150 kilo op zo'n cantinok. Een m6 boutje kan 1000 kilo hebben. Kortom die paar kilo van de drager kan er ook nog wel bij.

B@se schreef:Hi Marten,

zelf rij ik alweer eventjes rond met lowriders van Cordo (Agu) die met twee beugeltjes rond de vorkpoten worden vastgezet, de onderkant steunt op de snelspanner...

Als ik het goed zie op een aantal plaatjes van de SL lowrider zet je deze normaliter vast met klemmetjes rond de bovenbuis, ik denk dat je de beugeltjes van Cordo ook kunt gebruiken met deze klemmetjes.

Zou gewoon eens gaan kijken of de corco beugeltjes passen op de klemmetjes en of dat deze beugeltjes passen rond je vork.


Mvg,

Bas
Bedankt voor de tip. Dergelijke beugeltjes heb ik al eens gezien. De DirtJumper vorkpoten zijn echter dik 43 mm. in doorsnede en daarbij is de doorsnede niet rond maar min of meer druppelvormig. Tweede probleem is dat door het ontbreken van spatbordoogjes het moeilik wordt om de drager 'draaivrij' op de vorkpoot te hangen.

Ik denk dat we voor de vakantie mooi gebruik blijven maken van een vaste voorvork i.p.v. de Dirt Jumper. Dan weet je zeker dat alles goed vast zit. Nou nog een goede voorvork vinden die bestand is tegen het geweld van een Hope Mono6 schijfrem :P

Hi,

in de O2 bikers nr 127 (februari) staat een test over starre voorvorken, aan de carbon vorkjes zal je wel niet veel hebben maar er staat ook een titanium vork tussen van skydecomp welke als zeer comfortabel en sterk wordt omschreven...

Bas

B@se schreef:Hi,

in de O2 bikers nr 127 (februari) staat een test over starre voorvorken, aan de carbon vorkjes zal je wel niet veel hebben maar er staat ook een titanium vork tussen van skydecomp welke als zeer comfortabel en sterk wordt omschreven...
Als zo'n journalist het over comfortabel heeft, bedoelt hij vermoedelijk dat het slappe bagger is
:roll: