Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slaapzak

Jehhh...... Fietsjunks, gelukkig ben je er weer!!! :)
Werd tijd om af en toe weer in te grijpen!!! Brr.... :x
De jongens kunnen het soms niet laten he!!. :wink:
Ik weet ook wel hoe je aan ganze/eendendons komt maar gebruik hiervoor dan een ander topic. :(

Om bij de vraag te blijven. Ik heb zelf mijn slaapzak gemaakt.
Gewoon een zeer lichtgewicht dekbed van syntetisch materiaal die ik ook dagelijks gebruik. Een overtrekhoes van zijde met deelbare rits eromheen gemaakt. Zo hoef je alleen het overtrek te wassen. Ik heb ook een tweede gemaakt, zodat ze aanritsbaar zijn. Gezellig met z'n tweetjes in een warme slaapzak!!
Nog nooit koud gehad!
Mia

Ik hoop niet dat er nu ook een discusie komt over zijde!! :oops:

fietsjunks schreef:Aan iedereen: even on-topic blijven!
Als dat betekent dat we het alleen maar mogen hebben over hoe lekker warm en licht eenden- en ganzendons is en niet over de walgelijke manier waarop het verkregen wordt, dan hoeft mijn lidmaatschap van de Wereldfietser niet meer.

Gerd

Hi,

om het weer over een andere boeg te gooien, zelf heb ik een aantal slaapzakken. Meestal pak ik bij temp boven de 5 gradenC een lestra ultralight mee, das dus een kunststof slaapzak die redelijk licht is lekker warm en vooral ook compact. Is het kouder dan ga ik voor een Ajungilak kompakt winter mee, welke comfi is tot -10 (eigen ervaring) en waarschijnlijk met wat moeite daaronder ook nog wel te doen is.

Het gewicht is idd bij lagere temperaturen (bereik) wat hoger, maar is wel een stuk dier vriendelijker... zo heb ik geen donsjack maar een "nep-dons"-jack, soort kunstvezel met bijna gelijke prestaties als dons.

Keuze genoeg, zou eens gaan shoppen bij de beter gesorteerde buitensport winkel, hangt erg veel van je wensen af wat aan te raden is.

Bas

GerdC schreef: Als dat betekent dat we het alleen maar mogen hebben over hoe lekker warm en licht eenden- en ganzendons is en niet over de walgelijke manier waarop het verkregen wordt, dan hoeft mijn lidmaatschap van de Wereldfietser niet meer.
Niet opzeggen dus, en het wel aan de kaak stellen Gerd.
De meeste weten en (of) beseffen het gewoon (nog) niet !!

Ik gebruik zelf een Nomad Cape Sable 350. Dit is een relatief lichte en compacte syntetische slaapzak die voldoet tot ongeveer -5/-8 voor mij(moet wel bij gezegd worden dat ik relatief goed tegen kou kan.)

Ik heb hiermee aardig wat rondgereisd, zowel in NL, europa als zuid amerika en de slaapzak is me altijd goed bevallen, op een winterkamp in de biesbosch na(toen het dus idd -10 werd).

Als ik een nieuwe slaapzak ga kopen, dan zal dat een donzen worden voor extreme temperaturen, want hier zijn ze zeker wel beter dan syntetisch.

daarnaast is het voordeel van syntetisch eigenlijk dat het ook nog behoorlijk goed werkt als het nat is geworden waar een donzen slaap zak dan gewoon niet tot nauwelijks meer werkt.

Hopelijk heb je er wat aan!

Als dat betekent dat we het alleen maar mogen hebben over hoe lekker warm en licht eenden- en ganzendons is en niet over de walgelijke manier waarop het verkregen wordt, dan hoeft mijn lidmaatschap van de Wereldfietser niet meer.

Gerd
Gerd,

ik denk dat je hier iets op een andere manier geinterpreteerd hebt dan bedoeld was. Er mag zover ik weet zeker wel over de walgelijke manier van het verkrijgen van eenden dons worden gepraat/gediscusieerd(klagen lijkt mij persoonlijk alleen niet nodig). Maar dit topic gaat oorspronkelijk over wie wat voor slaapzak waarom gebruikt. Voor het praten over eenden/ganzen dons zou er dus even een ander topic moeten worden geopend.

hopelijk is het nu duidelijk voor je.


Marius

Hey mensen,

Laat ik dan ook eens mijn eerste berichtje achter :p

Wat voor slaapzak heb ik? Ik heb het even opgezocht: ik heb een ajungilak, syntetische slaapzak. hij is lekker zwaar: 1500 gram (hij is al oud, dus zal ondertussen wel wat lichter zijn :p)
Er staat op dattie voor max. temp comfort op +15 en -7 zit. Volgens mij issie dan al zo oud dat die -7 al erg lang niet meer klopt...

Hier dan nog een leuk iets over donzen slaapzakken.
Ik heb astma (ben nergens allergisch voor en = zeker geen inspanningsastma) en mijn moeder raadde aldoor af een donzen slaapzak te nemen. Zo heb je wel van die veren kussens waar aldoor van die veertjes uitsteken.
Nu hoorde ze van een werknemer van de zwerfkei dat de donzen slaapzakken 'tegenwoordig' zo in elkaar zitten dat er geen dons doorheen kan, dus voor mij de volgende keer een donzen slaapzak!

Mede omdat ik voor mijn volgende slaapzak een goede lichtgewicht wil die ook -veel kan hebben (zelf dacht ik aan zeker -10 ofzo) en dat haal je echt niet met een syntetische, die is dan altijd relatief behoorlijk zwaar.
Dus allergisch of niet: waarschijnlijk heb je geen last van een donzen slaapzak.

Volgens mij is er al jaren geleden uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe het nu zit met dons en allergieën en astma. Uitkomst van dat onderzoek was dat dons veilig gebruikt kan worden door mensen die allergisch of astmatisch zijn.

Ikzelf heb behoorlijk last van huisstofmijt, maar heb er geen enkele last van als ik in mijn donzen slaapzak slaap, in elk geval...

Klopt. Ik heb ook een beetje asthma, en ben flink allergisch. Mijn moeder had altijd gehoord dons te vermijden, dus heb ik een tijdje geleden het asthmafonds opgebeld. Het maakt niet uit. De dekbed hoes doet het werk. Ik heb ook eerlijk gezegd nooit problemen gehad met een donzen slaapzak of dekbed.

Of je nog lekker ongestoord kunt dromen onder dons is een heel andere zaak, en daar mag best op gewezen worden (net als op de arbeidsomstandigheden in Chinese ateliers van kunststofslaapzakken).

Het enige wat ik nog toe te voegen heb is de ervaring van het Korps Mariniers. Die gebruiken in noord Noorwegen al jaren Ajungilak kunststof slaapzakken. We waren laatst met de kinderen op de open havendagen in Rotterdam, en de kids wilden natuurlijk die stoere mariniersdemonstraties zien. Voor een vader die ooit op S5 is afgekeurd was het een vreemde ervaring, maar goed. De gedemonstreerde arctische uitrusting was zeer de moeite waard, met ondermeer dus speciale Ajungilak slaapzakken met bijpassende waterdichte hoezen eromheen, tenten met sanitaire openingen in het grondzeil etc. Wel was de totale uitrusting redelijk aan het gewicht, wat natuurlijk een groter probleem is voor kantoortijgers dan voor zulke beren.

Wim