Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exit Schwalbe Marathon XR - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Exit Schwalbe Marathon XR

Ik ben zeer tevreden met mijn marathon plus-bandjes, veel weg maar ook wel offroad-routes. ze hangen onder mijn Optima-Condor-ligger, waarmee ik 12000 km lekvrij ben gebleven! Binnenkort toch maar eens nieuwe in zake versletenheid en zo, wil dan idd twee setjes, slicks voor op de weg naar werk ed. en toch weer amrathons voor de langere tochten.

Toon.
Enkele jaren geleden heb ik op aanraden van mijn (vroegere) fietswinkel ook Schwalbe's Marathons gemonteerd. Ik had al veel fietservaring met vele banden, na 10 dagen heb ik ze verwijderd (iedereen verklaarde mij voor gek;"Het waren toch de beste banden voor fietsreizigers??". Reden:

1) Duidelijk voelbaar hogere rolweerstand (schatting 10 tot 20 %).
2) Al diverse lekke banden gehad over o.a. een normaal Deens schelpenfietspaadje (met andere banden 26x1.9 heb ik nooit lekke banden gehad op dergelijke paadjes.).

Mijn beste band over de jaren is de Avocet Cross Kevlar. Die heeft echter als zwakste punt de wangdikte. Bij zwaar beladen fiets geeft die de geest na lange tijd (wang scheurt los bij velgrand). Dat is echter pas na ca 10.000 km voor de achterband voor een zwaar beladen fiets over slechte wegen).

Nu rijd ik als proef op Continental Town & Country. Hetzelfde profiel (glad op loopvlak; profiel aan zijkanten), maar mogelijk sterker dan de Avocet.

++++++++++++++++++++++
Postscriptum 22/03/2006. Slechts 2000 KM gefietst, maar ik kan toch wel een mening geven over de Continental Town & Country (1 zeer slecht, 10 zeer goed);

Rolweerstand: 8,5
Pasvorm: 8
Slijtvastheid: 8,5 (zien er nog als nieuw uit. Zelfs de giet-ribbel zit er nog op).
Lekbestendigheid: 3. Diverse lekke banden gehad over 'brave' wegen.

Die band gaat er dus uit. Rijdt geweldig, lijkt zeer duurzaam, maar laat zich gemakkelijk doorprikken. Ga morgen weer Avocet Cross Kevlar bestellen.
++++++++++++++++++++++
Postscriptum 01/04/2006 (geen grap).
Ik heb mijn ervaringen met fietsbanden in een bandenoverzicht geplaatst:

http://www.renemaassen.nl/tips/fietsbanden.html

Have fun!

De Town en Country van Continental is een zwaar onderschatte band. Ik heb er ooit 14.000 kilometer mee gereden! En voor degenen met een wat krapper budget; hij is niet zo duur (uit mijn hoofd; 15 eurootjes). Hij loopt licht, heeft dik rubber, maar geen brekerlaag. Maar ik heb toch maar een keer op de duizend kilometer een lekke band gekregen, dus dat valt mee.

Ook ik heb - o.a. n.a.v. hetgeen ik op dit forum heb gelezen - de marathon XR's die standaard op mijn Xesco stonden dit weekend vervangen door Conti's Top Touring....

8O :D 8)

Absoluut een wereld van verschil qua rolweerstand. Ik rij nu op mijn dagelijks woon-werk trac? zo'n 3 ? 5 km sneller.

Voor mijn gebruik (woon-werk, stadsverkeer) een grote vooruitgang dus, waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben dat de XR's geen goede vakantiebanden zouden zijn. Nu afwachten hoe het met de duurzaamheid van de Conti's uitpakt.

Op mijn oude boodschappenfiets, rij ik bijna versleten vakantiebanden op.
Vorige week de laatste XR vervangen door een goedkoop bandje van de halfords.
Zelfs alleen de voorband verwisselen voor iets anders geeft al een aanmerkelijk snelheidsvoordeel, heerlijk.

Nu lijk ik te vliegen met mijn boodschappen!

John.

Dit hebben wij op onze vakantiefietsen gedaan:
Achter een XR en voor een plus. Voorbanden gaan toch minder snel lek omdat deze veel minder zwaar belast worden.

Rinnert

Beste Wereldfietsers.

:idea: Trap ik nu een open deur in, maar.. wat vinden jullie van Vredestein?
Ik heb nu een Vredestein Perfect op mijn voorwiel en de Vredestein Flex Superior op de achter. De voorband heeft er 6000 km.op zitten en heeft als achterband met volle bepakking geen slijtage op het loopvlak en geen lekke band gehad. Wel laat de wang een beetje los maar niet erg.
De achterband ligt er nu net op.
Ik kan geen recenties vinden van de Vredestien banden en worden in dit topic ook niet genoemd. Maar ik heb dit forum ook nog niet zo lang geleden ontdekt!
MiaV

De Vredestein banden op mijn stadsfiets zijn meestal na 1 tot 2 jaar verteerd. (terwijl de fiets bijna altijd binnen staat). Vredestein kent het probleem, maar zegt al jaren dat het een probleem uit het verleden is, en inmiddels is opgelost). Kwam door de strenge Nederlandse milieu eisen voor de fabricage van banden.

Inmiddels heb ik aziatische Vredestein fietsbanden (met grote opdruk Dutch Design). Deze lijken wel een kopie van de nederlandse. Houden het ook precies anderhalf jaar uit. :(

En de sterkte? Ik durf er niet mee op vakantie te gaan.

Te duur! (Er zit voor de fietsenmaker een "goede" marge op. Dit is veelal de reden om dit merk te verkopen.)

Groeten,

Marco

Vredestein staat - althans bij mij - ook bekend als
Verrekte Risicovol En Door Een Simpele Tik Explodeert Ie Numeteen :lol:
Groetjes,
Leon

Misschien interesant, de fietsbond heeft een vergelijkend waren onderzoek met banden gedaan.

http://www.fietsersbond.nl/dbfilestream.asp?id=2856


Groet,

Stijn

Hoi Stijn,

Interesante test! Testen ze nog meer leuke dingen?

Groeten, John.

Je moet er wel rekening mee houden dat de bandentest van de Fietsersbond uit begin 2004 dateert en deels achterhaald is.

Met name Schwalbe heeft inmiddels van de nodige banden (met dezelfde naam) de samenstelling en/of het profiel gewijzigd. Zie o.a.: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2979

Bovendien zijn de testen van de Fietsersbond (met uitzondering van de Big Apple) uitgevoerd met banden van maatje 37. Ik denk dat veel vakantie- en wereldfietsers inmiddels zijn overgestapt op maatje 47 of meer.

Gerd

Ja, helemaal mee eens, het onderzoek is gedateerd. Maar banden maat verschil gaat op voor alle maten in de test, dus misschien dat er dus toch nog wel enige paralelen te trekken vallen. In het geval van de Schwalbe 2006 lijn is ook de compound verandered dus dat betekend dat de tests dus minder actueel is voor die type banden.

Dit is het enige uitgebreide onderzoek dat ik on-line heb kunnen vinden van de fietsen bond. Ze hebben nog wel andere vergelijkingen gedaan, tussen verschillende ketting sloten bijvoorbeeld, die ook interesant zijn.

Groet,

Stijn

Ik heb schijnbaar toch een open deur ingetrapt!?

Leon,
Is het echt zo erg als jij het meegemaakt hebt? Dat ze explodeerde?

Marco,
Durf jij er echt niet mee op vakantie? Ik heb er net een nieuwe achteropliggen en we gaan zaterdag ongeveer 1400km fietsen van Valladolid naar Valencia. Ik ga de uitdaging toch aan maar neem nu wel een opvouwbare fietsband mee want dit vind ik toch te verontrustend ofschoon ik niet het idee heb dat de Vredestein perfect het in de test zo slecht deed. Zou jij het ook niet durven met een nieuwe?

Stijn,
Bedankt voor de interesante test van de fietsbanden. Ik snap er wel niet zo veel van maar ik geloof dat er wel behoefte naar is. Ik zal toch bij mijn volgende band eens even verder kijken en informeren!

Fiets ze,
MiaV

Miav,

Ik rijdt nu al weer en tijdje plezierig op een paar Vredestein Scarab's en heb mijn XR's er even af. De Vredestein zijn prima bandjes, slijten iets sneller dan ik had verwacht maar hebben deste meer grip wat ook wel lekker is. De perfect zou wat dat betreft langer mee moeten omdat er meer rubber op het loopvlak zit.

Wat het exploderen van banden betreft. Dit lijkt tegenwoordig meer voor te komen als voorheen, als met te slappe banden met veel gewicht (bepakking) gereden wordt. Doodat de moderne alumimium velgen, een rand naar binnen toe hebben, om de band beter vast te houden en door het gebruik van bredere banden, kan op die rand nog wel eens te veel vrijving ontstaan. Wat soms door wat zand en zo, nog erger wordt. Hierdoor slijt de band daar dan door met alle gevolgen van dien. De oplossing is om de band minimaal to de aangerade druk op te pompen, hierdoor wordt dit vrijving probleem verholpen, doordat de band dan niet meer op de velg kan bewegen. Je moet dan natuurlijk wel een pomp hebben die to 45-50 of meer psi kan op pompen, niet de aller goedkoopste dus, en je hebt ook een banden spannings meterje nodig om de druk te blijven controleren.

Het is zo wie zo, belangrijk om elke dag s'ochtens even de steentjes uit het profiel van je band te peuteren en dan meteen even te controleren op scheurtjes en bobbels in de wangen.

Groet,

Stijn

MiaV,

Ik zou me met een nieuwe band voor een vakantie van 1400 km geen zorgen maken. Problemen kunnen ontstaan wanneer de band meer dan een jaar oud is, en men dan een rit van 3000/4000 km gaat maken.

Fijne vakantie,

Marco

PS jammer dat er niet getest wordt op veroudering (met name UV) en voor vakantiefietsers erg belangrijk: een sterktetest. (bij welke belasting gaat een band kapot)

Ik lees vooral over lekbestenig en rolweerstand. Ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb nog een aantal andere variabelen waar ik meer over zou willen weten. Ik ben 83 kg, mijn vriendin 60. Ik rijd 28", zij 26", wel allebei XR, alleen zij heel brede bandjes (dat zal 47 zijn denk ik), en ik smalle, 32.

Mijn vraag 1: Voor ons beiden is er waarschijnlijk een andere bandkeuze beter? Ik denk voor mezelf aan XR, omdat ik harder fiets en dus minder problemen heb met snelheid, bovendien heb ik meer bagage. Mijn vriendin is lichter, en heeft misschien daardoor minder kans op lekrijden en meer baat bij lage rolweerstand. Dus Continental? En dan Top Touring of Travel Contact?

De meeste wereldreizen gaan het grootste deel over asfalt. In ieder geval de eerste 10.000 als je door Europa een tijdje fietst.

Mijn vraag 2: is het niet beter om je bandenkeuze te laten afhangen van de tijd in je reis? Onze idee is eerst 6 maanden in Europa, dan 6 maanden Midden-Oosten, dan 1 jaar Azie en dan 1 jaar Australie. Dus ik zou denken: eerst Continentals voor de rolweerstand, dan in Azie XR voor de antilek en dan in Australie weer Continentals.

Het is nu ruim na de vakantie en zoals beloofd heb ik een paar conti TT2000 erop gezet. het lijkt wel of je over de weg heen vliegt; de olifant achter de fiets is vertrokken (tot vandaag wist ik niet dat hij er achter hing). ik had niet gedacht dat het zoveel verschil maakt: dus toch. Goede zet van mijzelf om ze erop te zetten.

in vergelijking met de Marathon XR dus.

Dit is in 2 jaar tijd al mijn tweede Vredestein Perfect Flex 'Dutch Design' achterband die binnen een jaar scheurt op het gedeelte van de wang bij de velg. En dit terwijl de Schwalbe Delta Cruiser voorband er al 3 jaar zonder problemen op zit - alleen af en toe lek. En de fietsenmaker zei me bij de eerste versleten band nog wel dat het probleem bij Vredestein is ontstaan nadat de productie is verhuisd van Nederland naar Azië. Maar dat het nu (dat was begin 2005) was opgelost. Niet dus.

Doordat de buitenband op onregelmatige plekken scheurt krijgt de buitenband een verlopend loopvlak en krijg je tijdens het fietsen het gevoel alsof er een flinke slag in je wiel zit. Ik ben 2 maanden terug in een bocht onderuit gegleden en dit komt denk ik achteraf ook door de onregelmatigheden in de buitenband. Ik heb van alles nagekeken (spaken stellen?, binnenband gedraaid?, speling in as?) voordat ik erachter kwam dat het zwabberend gevoel op de fiets kwam door de scheuren in de wangen van de buitenband.

Ik heb er alleen woon-werk mee gefietst, zo'n 6000 km, maar ik heb sterk het gevoel - ook door het bericht hiervoor van Marco - dat het probleem ontstaat ongeacht het aantal kilometers. Het loopvlak is nog helemaal niet versleten, maar ik kan hem dus weer weggooien. Dus - ook al heb ik er geen lekke banden mee gehad - geen Vredestein 'Perfect' meer voor mij: slecht vind ik ze!