Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermo bidons - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Thermo bidons

paul.p schreef:een vergelijkbare bidon Elite cikara in alu.1/2 ltr inhoud met kap en men beweert 4 tot 7 uur koel en passend in elke bidonhouder o.a bij :
www.technolyt.nl Kost wel €49
Je zal er maar twee willen hebben.... en u is weer € 100 verder :D wel een mooi ding lijkt me. Gelukkig bieden ze ook nog op dezelfde site een redelijk minder duur alternatief de: Elite Pajaro Keratherm Bottle, lijkt me ook niet verkeerd.

Maar als je spelfouten maakt vind je weinig...
Wim

'Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert', of een andere leuke dooddoener... :D :wink:

Bij heel warm weer neem ik een gewone metalen thermoskan van één liter mee, gevuld met ijsklontjes. Drinken uit bidons of blikjes (dat vaak warm is geworden) giet ik in de thermoskan en giet het vervolgens in een beker. Je kunt zo tussen de 5 en 10 liter liter vooruit. De ijsklontjes zijn dan na ongeveer anderhalve dag ''op''. Je kunt de temperatuur van het drinken regelen door bijvoorbeeld de helft te koelen en dan weer aan te vullen met ongekoelde drank.
Als je helemaal extreem wilt doen: Thermoskan met ijsklontjes een dag tevoren in de vriezer en dan in een isolatiezak plaatsen.

Que Sera schreef:Een ander systeem is rond je bidon of flessen in de bidonhouder een natte doek te doen. Een oude sok bv. die je af en toe opnieuw nat maakt - bv. bij het drinken. Door het verdampen van het water uit die natte sok tijdens het fietsen wordt warmte onttrokken aan de bidon en dus aan de vloeistof erin. Die blijft of wordt dus koel.

Ik heb dit hier vorig jaar ergens gelezen van medefietsers die er zeer van te spreken waren. Ik ben van plan om het eens uit te testen als ik volgende week aanzet voor Frankrijk.
Dit werkt inderdaad vrij goed. Methode gebruikt in Thailand toen het rond de 35 graden was. Het water is een stuk koeler dan een fles die je bv in je tas stopt.
Als ik een nieuwe fles kocht gebruikte ik de oudste restjes om de handdoek nat te maken en had daarna best lang redelijk koel water. Ok, het is geen fles die net uit de koelkast komt maar dat hoeft ook niet.
Een sok, 1 laag natte stof, droogt snel maar een handdoek waar je de fles in wikkelt werkt prima.

Een natte sok is een prima manier om water koud te houden en kouder te maken. Zelfs in hete omstandigheden werkt het prima, af en toe weer nat maken is voldoende. Neem een goed absorberende/dikke sok voor zo lang mogelijk plezier. En ik moet de eerste thermosfles nog zien die het water kouder maakt.

Een sok lijkt mij erg snel drogen. Wij hebben wel erg goede ervaringen met een natte handdoek om een fles of pak drinken. Vorig jaar hadden we vaak heet weer, en dan rolden we 's ochtends een aantal flessen in natte handdoeken. De bonden we dan op de fietstassen. Tegen de tijd dat het water in de bidons vies warm was, was het water inde koelkast nog lekker koud. Het werkt dus echt.

Sandra