Maar, even voor mijn beeldvorming: je wilt gaan bikepacken met een fully?
Heb je deze lijst al bekeken? https://bikepacking.com/bikes/full-suspension/
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat dacht ik ook al. In mijn ervaring met diverse typen fietsen bestaat er niet zoiets als een Zwitsers zakmes. Fietsen zijn verschillend, en niet zonder reden. Een fully biedt veel mogelijkheden, maar heeft ook beperkingen. Voor je het weet koop je allerlei bikepacking spul voor de fully, en valt het toch tegen. Wil je met een mtb op fietsvakantie en geen rugzak dragen, spaar dan voor een (2e hands) mtb met alleen voorvering. Geloof me: je komt hiermee echt nog overal mee op en af, alleen soms wat minder comfortabel.
Lekker 2 zuiger houden zou ik zeggen.Robert Winkelhuis schreef: ↑zo 03 aug, 2025 07:59
Wat ik ook zeer kan aanraden zijn de Hope remmen.
Nu zit er een 2 zuiger systeem op maar twijfel om er een 4 zuiger systeem er op te zetten.
Wat denken jullie?
Inderdaad. Als je de brute remkracht niet per se nodig hebt is 2 zuiger het fijnst. Bijt minder fel, doseerbaarheid blijft wat subtieler.
Een forumlid menno, die rijdt nu zo met de Aeroe Spider achterop z'n titanium mtb, met 3 tassen inderdaad.Robert Winkelhuis schreef: ↑zo 03 aug, 2025 07:59Op de Aeroe Spider kan bovenop ook nog een harnas maar dan wordt het gewicht nog meer op de achterbrug.
Ondanks de wielen en achterdemper, zo'n carbon achtervork krijgt toch de klappen te verwerken en wordt ook nog eens flink omklemd. Hoef ik je niet uit te leggen nee, al is de productie van carbonframes de afgelopen 10 jaar echt enorm verbeterd en is het echt heel erg sterk gemaakt.Robert Winkelhuis schreef: ↑zo 03 aug, 2025 07:59Tja...en de carbon achterbrug......het zal moeten uitwijzen wat deze gaat doen.
Ik heb al sterke wielen er in, veel wordt ook opgevangen door de demper.
Door jouw vraag ineens hier de twijfel wat ik zelf heb, 4 zuiger systeem dus van Magura op mijn mtb.Robert Winkelhuis schreef: ↑zo 03 aug, 2025 07:59Wat ik ook zeer kan aanraden zijn de Hope remmen.
Nu zit er een 2 zuiger systeem op maar twijfel om er een 4 zuiger systeem er op te zetten.
Wat denken jullie?
Ik heb die pizza formaat schijven met 4-zuiger klauwen juist bewaard voor de tandem nuGrandonneur schreef: ↑zo 03 aug, 2025 11:21
Hope op onze tandem (totaal 200+kg met bepakking) is intussen 16 jaar oud, weet niet welk type. Vóór 4 zuiger 180mm, achter 2 zuiger 160mm. Kan me haast niet voorstellen dat 2x2 zuiger met 180mm ooit te kort zou komen op welke solofiets dan ook.