Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga randonneur 2010: waard om op te knappen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga randonneur 2010: waard om op te knappen?

Ach dat heb je toch allemaal niet nodig. Ben heel behendig met de waterpomptang geworden :wink:

Voor fietsen onderhoud spulletjes kijk altijd op Alixpress, Action. Met een paar inbus sleutels, doppenset en steeksleutelset kom je al heel ver. Circa 30,- piek @ Action

Kettingpons, cassette afnemer en dergelijke koop die altijd bij Ome Ali. Alleen mijn eigen kabel knippertje was een dure. Tijdje terug op Alixpress een kabel knippertje gekocht voor 7,- en het stomme ding knipt net zo goed als die dure, snotverdorie.
Idd beter!
Shrek schreef:
zo 09 mar, 2025 16:43
Huib2 schreef:
zo 09 mar, 2025 14:18
Reken op honderden euro's aan onderdelen en gereedschap.
Cassette € 20
Ketting € 18
Gereedschapsset € 75

:D
Een of meerdere kettingbladen vast ook versleten.
Zadel
En ik verwacht bij een fiets van deze leeftijd en deze staat van onderhoud ook nog wat nieuwe kabels, remblokken, wellicht trapaslagers (hollowtech).
Mijn ervaring is dat als je eenmaal goed begint met renoveren het uiteindelijk allemaal aardig oploopt.

Maar misschien valt het mee en ben je inderdaad onder de 100 euro klaar.
Uiteindelijk, als je een oude fiets hebt hebt die je graag op de weg wilt houden doe je dat vooral omdat je dat graag wilt.
Huib2 schreef:
zo 09 mar, 2025 23:18
(...)
Mijn ervaring is dat als je eenmaal goed begint met renoveren het uiteindelijk allemaal aardig oploopt.

Maar misschien valt het mee en ben je inderdaad onder de 100 euro klaar.
Helemaal waar. Maar voor een deel is het ook een keuze. Als je weinig tijd hebt, lui en rijk bent of je uurtarief hoog is, ligt een nieuw kabelsetje van twintig euro voor de hand, maar schoonmaken en wat van je favoriete smeermiddel kan meestal ook prima.

Een fietsenmaker gaat dit natuurlijk niet doen, maar ik had na een avondje zonder televisie weer een zo goed als nieuwe derailleur:

Afbeelding

Afbeelding
Het gevoel van zelf je eigen fiets opgeknapt te hebben is wmb ongeëvenaard.

Er bestaan echter nog steeds fatsoenlijke fietsenmakers gelukkig. Ga maar eens bij Rullens in Wouw langs.
En het heeft natuurlijk grote voordelen als sleutelen en techniek onderdeel is van je fietshobby. Je bent lekker van de straat, je kunt onderweg zelf je technische problemen diagnosticeren en oplossen, en je spaart een hoop geld uit.
Maar je moet er wel lol in hebben natuurlijk.
Huib2 schreef:
ma 10 mar, 2025 20:37
En het heeft natuurlijk grote voordelen als sleutelen en techniek onderdeel is van je fietshobby. Je bent lekker van de straat, je kunt onderweg zelf je technische problemen diagnosticeren en oplossen, en je spaart een hoop geld uit.
Maar je moet er wel lol in hebben natuurlijk.
Het aardige van fietsen is dat hun techniek betrekkelijk eenvoudig is. Uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten met een beetje olie of vet is geen rocket science, en als je twijfelt is er altijd Sheldon Brown of RJ the Bike Guy.

Natuurlijk, je moet er een beetje aardigheid in hebben, maar de gedachte dat ik de productie van een nieuwe derailleur heb uitgesteld, zo niet voorkomen, doet me altijd weer deugd.