Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na 1 juli NIET meer met tandems of ligfietsen in de trein - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Na 1 juli NIET meer met tandems of ligfietsen in de trein

Joor schreef:
za 08 jun, 2024 22:19
Wat mij zo irriteert is dat er geen ‘echte’ reden is om ligfietsen te verbieden....
Ik denk dat jouw inlevingsvermogen te kort schiet als je de reden niet ziet. Ligfietsen, zijn dat niet ook soms duo-ligfietsen en velomobielen. Voertuigen die duidelijk veel groter zijn een gewone fiets. Zijn ligfietsen niet vaak langer dan gewone fietsen? Waar het om gaat is dat de plaatsruimte in veel NS-treinen schaars is. Een gewone fiets neemt al veel meer ruimte in dan 1 reiziger. De prijs van het fietskaartje is een lachertje in verhouding tot de ruimte die een fiets inneemt. Dat de NS nu bepaalde categorieën van fietsen niet meer toelaat, is ook, denk ik, om eindeloze discussies over afmetingen te vermijden.
math schreef:
za 08 jun, 2024 23:59
Ligfietsen, zijn dat niet ook soms duo-ligfietsen en velomobielen. Voertuigen die duidelijk veel groter zijn een gewone fiets.
Ooit iemand een velomobiel in een trein zien proberen mee te nemen? :roll:

Groetjes,

Carl
Als het probleem gaat om formaat, dan is toch de zuivere route om te beperken op formaat?

Nota bene voor vouwfietsen is de afmeting met een centimetertje aangepast ten gunste van een bepaald geliefd model. Hoe specifiek wil je zijn.

Dit is uitsluitend besloten op basis van praktisch uitvoerbaarheid, er zit verder géén steekhoudend argument achter.
Hoe zit het met deze fiets? Is geen tandem en geen ligfiets.
https://bike43.com/nl/
Een longtail mag mee in de trein. Er is geen beperking wat formaat betreft.

Hier de voorwaarden per 1 juli 2024.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_17175107 ... i-2024.pdf
Zoals ik al zei:
eindgebruiker schreef:
ma 03 jun, 2024 10:25
Dus omdat andere fietsen groter zijn geworden, mogen tandems en ligfietsen niet meer mee.
Grandonneur schreef:
zo 09 jun, 2024 10:07
Als het probleem gaat om formaat, dan is toch de zuivere route om te beperken op formaat?

Nota bene voor vouwfietsen is de afmeting met een centimetertje aangepast ten gunste van een bepaald geliefd model. Hoe specifiek wil je zijn.

Dit is uitsluitend besloten op basis van praktisch uitvoerbaarheid, er zit verder géén steekhoudend argument achter.
Zie je dat voor je: een conducteur die tijdens de minuut (of minder) die een trein bij een station stil staat met een meetlintje (of een laser) de fietsmaten opmeet en vervoer ontzegt aan wie buiten de toegestane afmetingen valt? Op vliegvelden lukt het zelfs niet in een wachtrij van een half uur om de toegestane afmetingen van de handbagage te handhaven.

Inderdaad : praktische uitvoerbaarheid is van doorslaggevend belang, vooral ook voor de gewone reizigers zonder fiets.
Ik denk dat jij teveel in het buitenland fietst Math (leuke tochten maak je trouwens, ik volg je graag op crazyguy), behoudens mijn eigen ligfiets tref ik nauwelijks andere ligfietsen in de trein. Die zijn er natuurlijk wel, maar het zijn er zeker heel weinig. Dus dat levert nauwelijks ruimtewinst op voor NS. En nee, open ligfietsen zijn doorgaans niet langer dan moderne normale fietsen. Ook niet groter, integendeel. De vele elektrische fietsen van anderen die ik help naar binnen tillen zijn eigenlijk altijd groter. Minder discussie met de conducteur gaat het ook niet opleveren, die was er namelijk niet. Het is lekker makkelijk voor NS want het is maar een kleine groep die het raakt. Maar het voelt heel onrechtvaardig. En wat is er straks aan de beurt nu dit niets oplost, de bukfietsen voorzien van 29’ wielen?

math schreef:
za 08 jun, 2024 23:59
Joor schreef:
za 08 jun, 2024 22:19
Wat mij zo irriteert is dat er geen ‘echte’ reden is om ligfietsen te verbieden....
Ik denk dat jouw inlevingsvermogen te kort schiet als je de reden niet ziet. Ligfietsen, zijn dat niet ook soms duo-ligfietsen en velomobielen. Voertuigen die duidelijk veel groter zijn een gewone fiets. Zijn ligfietsen niet vaak langer dan gewone fietsen? Waar het om gaat is dat de plaatsruimte in veel NS-treinen schaars is. Een gewone fiets neemt al veel meer ruimte in dan 1 reiziger. De prijs van het fietskaartje is een lachertje in verhouding tot de ruimte die een fiets inneemt. Dat de NS nu bepaalde categorieën van fietsen niet meer toelaat, is ook, denk ik, om eindeloze discussies over afmetingen te vermijden.
Voor vouwfietsen worden maximum maten gegeven. Dat zou voor ligfietsen ook kunnen.
Met een beetje wil valt er ruimte genoeg te vinden in een trein. In veel landen zijn haken waaraan fietsen kunnen worden opgehangen. Is echt een efficiënte manier. Een fiets neemt zeker ruimte in beslag. Dit is ongeveer een fiets per klapstoeltje. Nu vind ik die klapstoeltjes geen volwaardige zitplaatsen, meer bedoeld voor nood tijdens de spits. In de spits mogen echter geen fietsen in de de trein.
Als ik zie wat voor andere omvangrijke stukken bagage er in de trein staan. Koffers zijn gratis. Bij steeds meer airlines moet je betalen voor koffers. Ik zie ze regelmatig koffers geplaatst tussen vier stoelen in vis-a-vis-opstelling. Dit houdt in dat deze stoelen niet beschikbaar zijn om er op te zitten.
Behalve het volume is er ook het gewicht dat vervoerd moet worden. Een volwassen reiziger weegt tegenwoordig al snel 85 kilo. Een racefiets weegt 8 kilo en een vakantiefiets 18 kilo.
Als ik met de fiets in de trein naar Utrecht reis betaal ik voor mijn treinkaartje (met korting) 5,28. De toeslag voor mijn fiets is 7,50. Dat fietskaartje is een vast bedrag. Bij lange afstanden liggen de verhoudingen natuurlijk anders. Vanaf Amsterdam naar Maastricht betaal ik met korting. 17,64
NS zou wat meer moeten kijken naar de ontwikkelingen in buurlanden. België was altijd een slecht voorbeeld. Een piepklein hokje voor fietsen, dat ook nog eens door de treinbegeleider (conducteur) moet worden geopend. Het roer is bij onze zuiderburen nu 180 graden om In de Dubbeldekkers M6 en de nieuwe M7 zijn veel fietsplaatsen.. In oude treinen zijn extra fietsplaatsen gecreëerd. Duidelijke pictogrammen op de trein geven aan waar deze plaatsen zijn. Ook op de site van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS kun je zien waar deze fietsplaatsen zijn per trein.
De nieuwe TGV-M in Frankrijk krijgt 8 fietsplaatsen per stel. Deze rijden vaak gekoppeld: dus dan 16 fietsplaatsen. Daar blijft het niet bij. In de zomermaanden kunnen eenvoudig extra fietsplaatsen worden gecreëerd. In de zomermaanden zijn veel minder zakelijk reizigers en zijn er nauwelijks congressen.
Duitsland kent in het regionale net veel treinen met een "Mehrzweckraum": een grote ruimte met veel plaats voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen.
Er komen steeds meer snelle ICE's met fietsplaatsen. Duitsland kent een efficiënt reserveringssysteem voor fietsen, zodat jouw plaats verzekerd is. Op jouw reservering staat het rijtuignummer en het nummer van jouw fietsplaats. Het rijtuignummer vind je ook op de aanwijzingen op het perron. Voor een tandem heb je twee fietskaartjes nodig.
Waarom geven ze de deur van het fietscompartiment geen andere kleur? Dan is van grote afstand duidelijk waar je moet zijn met je fiets. Scheelt instaptijd op het perron.
henkk schreef:
di 04 jun, 2024 16:01
Omdat er geen duidelijke omschrijving door de NS wordt gegeven, ook niet op de website van de NS, wat zijn nu 'reizigers met een beperking' heb ik telefonisch contact gehad met de NS. De NS laat in een eerste reactie weten dat er zo spoedig mogelijk duidelijkheid komt op de vraag 'aan welke eisen reizigers met een beperking moeten voldoen om een tandem en/of ligfiets in de trein te mogen meenemen'.
Hier staat het duidelijk omschreven: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/hulpmiddelen-of-hulphond-mee-in-de-trein.html en verder is altijd het AVR, het Algemeen Vervoers Reglement van toepassing.
WillemT schreef:
ma 03 jun, 2024 17:32
joukon schreef:
ma 03 jun, 2024 16:53
Gaat de conducteur straks naar een bewijs vragen dat je een psychische probleem hebt?
Lang niet alle 'beperkingen' zijn vast te stellen. En vele definities hiervan maken het er niet makkelijker op.
Zo bedoel ik het niet: verander eens "reizigers" in "mensen", dan wordt de onzin pas echt duidelijk: "Vanaf 1 juli zijn tandems en ligfietsen alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor mensen met een beperking"
Context: die tekst staat in een persbericht van NS in het kader ‘aangescherpte voorwaarden’.
eindgebruiker schreef:
ma 10 jun, 2024 11:58
Waarom geven ze de deur van het fietscompartiment geen andere kleur? Dan is van grote afstand duidelijk waar je moet zijn met je fiets. Scheelt instaptijd op het perron.
Omdat kleurenblinden ook goed het fiets-ikoon op de deur kunnen onderscheiden.
Het kan toch allebei, kleur + icoon?
Op veel stations kun je nu zien waar de trein stopt tov de locatie van dit bord op het perron.
trein.jpg
Ik sta nu in het midden van het voorste treinstel bij binnenkomst (bij vertrek wordt dat in dit geval het achterste treinstel) Dat gaf mij de meeste kans dichtbij een fietscompartiment uit te komen.
Zou mooi zijn als de NS op dit bord dan ook aangeeft waar de fietscompartimenten zijn.
eindgebruiker schreef:
di 11 jun, 2024 22:32
Het kan toch allebei, kleur + icoon?
Zie de "fietsendeuren" van de treinen in Luxemburg: met duidelijk een icoon en een kleur. Ook helder voor reizigers die een hekel hebben aan fietsen. Zij zien onmiddellijk, dat zij niet via deze deuren moeten instappen. Deuren genoeg!

Zie: https://travel.b-europe.com/cfl-bike/en ... TravelWish
Een conducteur liet me wel eens ontvallen dat "fiets in de trein" voor hen een hoofdpijn dossier is.

Recent kwam er iemand met deze "vouwfiets" de trein in (26" banden). In opgevouwen staat nam de fiets veel meer ruimte in beslag dan mijn 28" (niet vouwbare) trekkingfiets maar gaat wel gratis mee. En dan heb je ook nog de categorie barrels. Ze worden tegen mij fiets aangezet en de eigenaar / eigenaresse vertrekt met noorderzon (ze hebben geen fietskaartje gekocht, is mijn conclusie). De conducteur heeft het nakijken want de "dader" zit, vaak ook nog in een andere wagon, gewoon tussen de overige reizigers en is niet als fietseigenaar herkenbaar.
vouwfiets.jpg
Dat fietsen een PITA zijn, dat zie je op de meeste conducteurs hun gezicht. 😜
Als het nu gewoon altijd slecht ging, dan wist je tenminste waar je aan toe was. Maar meestal gaat het heel vlot: werkende liften in het station, een vriendelijke conducteur, fietsplaats goed aangeduide en ruimbemeten, … Maar soms 👿 en 💩. Ook reserveren is geen garantie op een vlotte ervaring.
Afijn, ik probeer me buiten de spitsuren te houden en me niet op te winden, dan ging het meestal wel goed.
Ben benieuwd hoe het zal gaan als ik eens wat verder van huis wil starten, heb nu een zware e-bike en weinig kracht…🤨