Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe treinen van Maastricht naar Luik - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe treinen van Maastricht naar Luik

Twee fietsplaatsen is belachelijk weinig voor een moderne trein.
Maar als ik het goed begrijp, rijdt deze trein met personeel van NMBS?
Dan vermoed ik dat er enige coulance zal zijn op dat punt (zolang het maar niet te gek wordt).
Ik heb gisteravond van het TV-programma VPRO https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... -niet.html begrepen dat het treinpersoneel bij de grenzen altijd worden gewisseld, vanwege hun kennis van de lijn, seinen, beveiliging en communicatiecontact met de maatschappij. Ik zie niet een NS-machinist in de buurt van Kortrijk rondrijden.... Er is me gezegd dat aan de Spaanse grens de mensen van de SNCF en van Renfe elkaar niet konden luchten.... Indien nodig ook andere locomotieven vanwege de spanning in de bovenleiding.
Herinner me nog glashelder dat ons ouderlijke gezin in 1962 op kampeervakantie naar de Harz gingen, er in Oldenzaal een heuse stoomlocomotief aan de trein (ingestapt in Hilversum) werd gekoppeld.

Zie ik op YouTube een filmpje van een vertrekkende MR08-treinstel. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=omYpFkVSfWA
Ik klikte op de dubbele streepjes om het beeld bij iedere deur stil te zetten en ik zie nergens een fietslogo staan? :roll:
Martin E. van Doornik schreef:
ma 04 mar, 2024 20:53
Ik heb gisteravond van het TV-programma VPRO https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... -niet.html begrepen dat het treinpersoneel bij de grenzen altijd worden gewisseld
Ik heb die trein van Luik naar Maastricht wel eens genomen, en de conducteur was iedere keer iemand van NMBS, ook na de grensovergang van België naar Nederland.
Hun kennis van het Nederlands was trouwens zeer beperkt, hoewel ze het min of meer begrepen. Spreken was een beetje moeizaam, zal ik maar zeggen. Ze waren wel altijid heel vriendelijk, soms na mij berispend toegesproken te hebben wanneer ik iets fout gedaan had. In het Frans, vanzelfsprekend.
bert sitters schreef:
zo 03 mar, 2024 15:02

Waar lossen Nederlandse en Waalse machinisten/conducteurs elkaar nu af? In Eisden of in Visé?
Eijsden ligt in Nederland (aan de Belgische grens) en Eisden is een voormalig mijnstadje in Belgisch Limburg.
sjefke schreef:
di 05 mar, 2024 01:01
bert sitters schreef:
zo 03 mar, 2024 15:02

Waar lossen Nederlandse en Waalse machinisten/conducteurs elkaar nu af? In Eisden of in Visé?
Eijsden ligt in Nederland (aan de Belgische grens) en Eisden is een voormalig mijnstadje in Belgisch Limburg.
Ik schreef dat niet, maar dat was iemand anders.
De huidige, oude trein heeft vanaf het huidige beginpunt Maastricht Belgisch personeel aan boord. Dit geldt ook vanaf de terugreis van België naar Maastricht.
Dat blijft zo: op de Drielandentrein vanuit Aken en Heerlen gaat in Maastricht het Arriva-personeel eraf en komen de Belgen erop. Voor deze wissel van de wacht zal deze trein in Maastricht 14 minuten stil staan.
sjefke schreef:
di 05 mar, 2024 01:01
Eijsden ligt in Nederland (aan de Belgische grens) en Eisden is een voormalig mijnstadje in Belgisch Limburg.
Dankzij het niet toepassen van de spellingsregels voor plaatsnamen in Nederland, terwijl diezelfde regels wel gelden voor Vlaamse plaatsnamen. In de jaren 70 is er een Bosatlas geweest waarin ook Nederlandse plaatsen volgens de regels werden gespeld. Daarin werd Eijsden kortstondig van zijn lange korte eij verlost (zie wikipedia ;-)
Martin E. van Doornik schreef:
ma 04 mar, 2024 20:53
Zie ik op YouTube een filmpje van een vertrekkende MR08-treinstel. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=omYpFkVSfWA
Ik klikte op de dubbele streepjes om het beeld bij iedere deur stil te zetten en ik zie nergens een fietslogo staan? :roll:
In het echt valt het beter op!
mr08.jpg
Over de beweegredenen om het pictogram op die manier op de trein te zetten kun je speculeren, maar daar komt niemand gunstig uit.
Laatst wilde ik eens met de nieuwe 3 landen trein van Heerlen naar Aken(Hbf) en vroeg me af wat dat kost als ik met een dal vrij abbo reis. Volgens NSinternational € 5,90 ( https://www.nsinternational.com/nl/trei ... ?pax=A:GNA ), volgens Arriva €5,60. Het gekke vind ik dat als ik met hetzelfde abbo vanaf Maastricht naar Aken(Hbf) reis betaal ik een NL tarief wat met een dal vrij abbo neerkomt op €0,00. Hier de prijsmatrix https://www.arriva.nl/media/2kgbch3k/ma ... e-re18.pdf .
Mooie trein maar verwarrende prijsstelling. Het staat wel beschreven: https://www.arriva.nl/over-je-reis/over ... 50-en-sb3/ :
"Trein RE18 | Maastricht - Heerlen – Aachen Hbf. (uitgevoerd door Arriva)
Reis je binnen Nederland? Dan betaal je de Limburgse tarieven.
Reis je binnen Duitsland? Dan betaal je de tarieven van Duitse OV-organisatie AVV.
Gaat je reis de grens over? Dan betaal je de Limburgse tarieven. Tussen Heerlen en Aachen betaal je het Übergangstarif."
3landentrein.jpg