Zo'n teleurstelling is jammer. Zelf vind ik de meeste Benjaminse routes goed te doen, maar wie ben ik. Ja, af en toe is het buffelen, maar dat hoort er een beetje bij. Wat dan wel belangrijk is, is de vraag hoeveel bagage je bij je hebt. Ik ben inmiddels 70, en beperk het kamperend toch tot 12-15 kg, en probeer er elk jaar weer wat af te schaven. Dus geen voortassen, geen stoeltje, lichte matras en slaapzak etc. Zie hier voor wat tips: https://fietsvakantie.home.blog/
Ja, wat dat betreft is Benjaminse volstrekt consequent. Zijn route naar Parijs is volgens hem zéér gemakkelijk, alsof je die op een stadsfiets kan doen (mijn interpretatie van zijn tekst), terwijl de vijf etappes die wij reden elk zo'n 1000 hoogtemeters telden. Hetzelfde geldt voor de Maasroute, een aantal forse hellingen worden in die gids helemaal niet vermeld. De Tauernroute idem.
Afgezien daarvan zijn de routes zelf werkelijk prima, de auteur slaagt er wel degelijk in steeds de mooiste en rustigste wegen te vinden.
Dat zijn gidsen gekmakend onoverzichtelijk zijn en dat de begeleidende teksten voor driekwart irrelevant zijn ("zelf hou ik meer van de prosecco frizzante, iets minder bubbels maar je kan er meer van genieten"), neem ik dan graag op de koop toe. Dus ga je een Benjaminse-route rijden, koop vooral de gids maar houd rekening met een paar onverbeterlijke eigenaardigheden!