Leon schreef:Ik ben bezig met een brief die zo begint: [knip]
Ik zal de inhoud hier plaatsen als ik hem verstuurd heb.
Hij gaat vandaag op de post en gaat zo:
NS Hoofdkantoor
T.a.v. de directie
Postbus 2025
3500 HA Utrecht
Betreft: treinenloop 1 juni jl.
Maastricht. 4 juni 2003
Geachte directie,
Bij dezen wil ik mijn ongenoegen kenbaar maken over de treinenloop op het einde van afgelopen zondag, de zondag na Hemelvaart.
Als incidenteel reisleider had ik afgelopen weekend ca. 25 fietsers op bezoek die een fijn weekend hebben beleefd. Domper op de vreugde was echter de terugreis van degenen die per trein waren gekomen. De reistijden liepen op tot zes uur en drie kwartier voor een afstand die normaliter in de helft van die tijd kan worden afgelegd. (Maastricht - Haarlem van 17.29 tot ca. 00.15)
Het bleek namelijk dat:
1. Er geen rijwielrijtuigen waren ingezet.
2. Er tussen Roermond en Weert werkzaamheden waren
3. Er hierdoor bussen werden ingezet, waar geen fietsen in kunnen
4. Er vervolgens tussen Tegelen en Venlo ook geen treinen waren waardoor gefietst moest worden.
Mijn vragen:
· Is NS op de hoogte van het feit dat Maastricht tijdens het Hemelvaartweekend met name voor fietsers een topbestemming is?
· Is NS op de hoogte van het feit dat NS in het bezit is van rijwielrijtuigen?
· Is NS op de hoogte van het feit dat reizigers met fietsen als vele jaren achter elkaar dezelfde problemen ondervinden tijdens dit weekend?
· Is NS op de hoogte van het feit dat de dieseltreinen tussen Roermond en Nijmegen geen airconditioning hebben en dat de ramen er van nauwelijks open kunnen terwijl in de avond de zon deze trein de volle laag geeft?
· Is NS op de hoogte van het feit dat NS al een groot aantal malen op het bovenstaande punten is gewezen?
· Waarom besluit NS, tegen beter weten in, geen rijwielrijtuigen in te zetten tijdens dit weekend?
· Waarom besluit NS gezien bovenstaande punten werkzaamheden uit te voeren op uitgerekend deze dag?
· Wat onderneemt NS tegen degenen die verantwoordelijk zijn voor bovenstaande beslissingen?
· Wat is NS van plan volgend jaar naar aanleiding van bovenstaande punten te doen?
Gezien de ervaringen dat degenen die de treinproblemen al voorzagen en daarom per auto waren gekomen geen noemenswaardige problemen hebben ondervonden, overweeg ik volgend jaar het reizen per trein met klem af te raden en aan te raden per auto te komen.
Met vriendelijke groet,
Leon Poels
Incidenteel actief lid van vereniging De Wereldfietser