Hey Ivo,
Geen probleem, kan maar handig zijn voor de fietsende medemens na ons
Mijn uiteindelijke fietsroute is geworden:
EuroVelo 3 vanaf Charleroi tot Parijs
3 dagen Parijs met de vriendin (ongepland, vandaar de wijziging in route
)
Véloscénie Parijs -> Mont Saint-Michel
Zalige routes, zeker een aanrader voor wie eens die contreien wil fietsen via het binnenland en wil eindigen in Normandië.
Terugreis, waarover dit topic toch handelt, heb ik gedaan via volgend traject op één (lang) dagje tijd
- Autocar SNCF Avranches - Caen 8u51 - 10u20
- Caen - Rouen Rive Droite 12u08 - 13u55
- Rouen Rive Droite - Amiens 16u17 - 17u44
- Amiens - Lille Flandres 17u50 - 19u07
Lille Europe -> Brussel Zuid 19u30-20u05 -> een medewerker van SNCF had mij verteld dat ik met (niet gedemonteerde) fiets op de Eurostar kon en ook de website van Eurostar vermelde dit... echter enkel voor het traject Brussel-Londen en niet voor Parijs - Londen. Oeps, €30 kwijt die ik nu alsnog via de klantendienst probeer te recupereren.
- Lille-Flandres - Kortrijk 20u09 - 20u45
- Kortrijk - Gent St Pieters 20u58 - 21u24
Relatief vlot dus, ik had gerekend om het op 1,5 dagen tijd te doen maar het ging al bij al vlot op één lange dag.
Op alle SNCF treinen (inclusief de autocar) kon ik een ticket + fiets boeken. Aan het loket vertelde mij dat de autocar heel moeilijk ging zijn omdat er maar plaats is voor 2 fietsen dus dat was een beetje stressen maar de vriendelijke buschauffeur nam met glimlach mij en m'n fiets aan boord
De trein Amiens-Lille Flandres was initieel een trein later gepland maar door een behulpzame reiziger ben ik op 6 minuten tijd naar het andere perron geraakt en de trein van 17u50 kunnen nemen. Die overigens stampend vol zat en waar in principe de conducteur mij en m'n fiets had kunnen weigeren, maar dit gelukkig niet heeft gedaan. Voor die trein had ik geen reservatie en ik denk (?) mogelijks door het spitsuur ook niet te reserveren via de SNCF website.
Kostprijs:
€95,30 voor Avranches - Lille Flandres.
€5,90 Lille Flandres - Kortrijk
€30 voor niet-gebruikte Eurostar (hopelijk te recupereren)
De SNCF Connect routeplanner is echt een drama om lange trajecten te zoeken inclusief fiets op regionale treinen.
Met behulp van een vriendelijke dame aan het loket alsook Google Maps + praktijkervaring van @keesswart toch gelukt.
Ik reisde via bovenstaand traject op een dinsdag, misschien ook meer te doen dan op een zaterdag of zondag.
Waarvoor dank hier allen!