Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LF4 midden-Nederlandroute verdwenen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

LF4 midden-Nederlandroute verdwenen?

willem.m schreef:
ma 11 apr, 2022 12:17
bert sitters schreef:
ma 11 apr, 2022 11:39
...fietsers die een route doen leveren ook geld op. ...
Hoe leveren mensen die een LF fietsen geld op, en voor wie?
Geloof het of niet, maar sinds ik 2 jaar terug met fietsvakanties begon (en dus LF-routes begon te rijden) heb ik nog nooit zo vaak in Nederland gekampeerd.. (en dus geld in Nederland uitgegeven). ' langs' die LF-routes.

I know, N=1
Polariteit schreef:
ma 11 apr, 2022 12:21
Aanname: Knooppuntroutes zijn volgens mij bedacht door een saaie fantasieloze boekhouder van de anwb, LF-routes door een creatieve geest.
De knooppunten door mijningenieur Hugo Bollen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsroutenetwerk
Eén of twee jaar later heb ik als fietsersbonder een conferentie (!) bijgewoond in Belgie waar de eerste resultaten gepresenteerd werden. Het was een groot succes. De evaluatie bestond voor een aardig deel uit harde cijfers met o.a. horeca-omzetten. De vele aanwezigen uit Nederland en Duitsland zaten rechtop!
Er werd gewoon ineens veel meer gefietst. Uiteraard was Belgisch Limburg de ideale plek om te beginnen, want naast de sluitende mijnen was vóór de knoopppunten zomaar een rondje fietsen daar gewoon niet te doen. Je fietste je om de haverklap vast op industrie, mijnbouw, water en vooral grote wegen. Ik had in die tijd dan ook standaard een topografische kaart in mijn tas, die onderweg regelmatig bestudeerd moest worden.

Op de conferentie werd ook gepresenteerd dat de knooppunten een kostenbesparing op bordjes betekenden omdat ze hadden geteld dat er in een straal van (ik moet de cijfers even op gevoel terughalen) 50 km iets van 150 bewegwijzerde fietsroutes bestonden in 45 verschillende typen bordjes.
fantasieloze boekhouder
Met knooppunten moet ik inderdaad altijd rare bochten maken langs "attracties". (horeca en centra van dorpen en steden)
Ik ben er inderdaad ook nog nooit in geslaagd om een tochtje helemaal op knooppunten te rijden. Sommige van de soms waanzinnige bochten hebben ze er wel uitgehaald, maar er zijn er nog genoeg. Voor veel fietsers maakt het kennelijk niet uit.
Als je een verre tocht wilt maken moet je er wel op letten anders schiet het soms echt niet op.
In Google Maps zie ik nog wel een verwijzing naar de LF4:
https://www.google.nl/maps/@52.0457728, ... a=!5m1!1e3
Screenshot_20220413_120127.png
Leon schreef:
ma 11 apr, 2022 12:28
Er werd gewoon ineens veel meer gefietst. Uiteraard was Belgisch Limburg de ideale plek om te beginnen, want naast de sluitende mijnen was vóór de knoopppunten zomaar een rondje fietsen daar gewoon niet te doen.
Grappig, ik herinner me inderdaad in Belgisch Limburg voor het eerst zo'n knooppuntroute te hebben gefietst, met mijn ouders, 20 jaar geleden ofzo.

Tegenwoordig associeer ik knooppuntroutes vooral als een soort puzzeltocht over trage (om)wegen om de tijd te doden, niet echt iets om van A naar B te komen.
Toch zaten alle voormalige LF-routes en zitten alle nog bestaande LF-routes in de knooppunten.
Op de routeplanner van Fietsersbond kun je je ook kiezen voor snellere routes, maar dat is dan een kaarsrecht fietspad langs een drukke weg, Dan maakt liever wat slingers op fraaie paden of kleine weggetjes,
En wat staat iemand in de weg om met de routeplanner van de fietsersbond te fietsen?
De Fietsersbond heeft zelfs de oude LF routes in de planner staan.
LF4-LF4 route.JPG
LF4-LF4 route.JPG (12.39 KiB) 1201 keer bekeken
LF4-autoluw.JPG
LF4-autoluw.JPG (37.38 KiB) 1203 keer bekeken
LF4-natuur.JPG
LF4-natuur.JPG (13.73 KiB) 1203 keer bekeken
LF4-autoluw.JPG
LF4-autoluw.JPG (37.38 KiB) 1203 keer bekeken
Niet alle oude LF-routes staan in de planner van de ENFB. Zo mis ik de LF7, de Oeverlandroute.
Klopt @DaVinci.
Wat ik bedoelde te zeggen is: wat let je om gewoon zelf een route van A naar B of C te maken met de routeplanner.
Daarom 4 voorbeelden van hoe de routeplanner je alle werk uit handen neemt en garant staat voor prachtige tochten door Nederland.
Je kan kiezen tussen verschillende types route en door een extra VIA vlaggetjes te zetten je route aan te passen.
Alles is mooi.
Dat je zelf routes kunt maken met de ENFB-routeplanner, dat wist ik al.
Wat ik aan wilde geven is dat verschillende "oude" LF-routes niet meer in de planner van de ENFB staan
Voor de liefhebbers van”ouderwets”, zijn er nog papieren uitgaven.
Zijn ze niet meer op kleitablet beschikbaar? 🤭
willem.m schreef:
do 14 apr, 2022 07:33
Zijn ze niet meer op kleitablet beschikbaar? 🤭
Jawel, maar die kan je niet opladen via de naafdynamo, en als die leeg is zit je zonder 😰
Vond het wel lastig navigeren.
NAMA_Tablette_1287.jpg
NAMA_Tablette_1287.jpg (49.39 KiB) 1053 keer bekeken
Kwam er niet echt uit.
Dat is de kaart. Je moet ook de bijbehorende routebeschrijving hebben.
(Merk op dat het best duidelijk is welk symbool "fiets" betekent.)
Afbeelding
Archeologen hebben de eerste aanwijzingen de LF4 gevonden op deze prehistorische muurschilderingen:

Capture.JPG
willem.m schreef:
do 14 apr, 2022 14:08
Archeologen hebben de eerste aanwijzingen de LF4 gevonden op deze prehistorische muurschilderingen:
:lol: :lol: :lol:

De Batavierenrace herinnert vast en zeker nog aan die oude route.
Dit staat niet onder kletspraat, toch?
De LF4 valt voor een groot deel samen met de Eurovelo 2 (Capitals route) en de Euroroute R1.
Zie https://en.eurovelo.com/ev2 voor links naar routeboekjes.
Online is de route te vinden op https://cycling.waymarkedtrails.org/#ro ... 996/6.2483 en staat ook nog op de Openfietsmap.
Capture.JPG
Niet te vergeten ook op bikerouter.de.