Mijn self-inflating Thermarest matje dat ik halverwege de jaren tachtig kocht is nog steeds bruikbaar, zij het niet self-inflating meer. Ik vind hem nu te spartaans, maar hij heeft onlangs nog dienst gedaan als onderdeel van een Tatteljee kinderbedje. Onverwoestbaar zo lijkt het.
Toen ik 2014 weer langere fietsvakanties ging houden heb ik een Exped Synmat gekocht. Daar heb ik lekker op geslapen, en de pakruimte is fijn klein. Tijdens mijn voorzomertocht in Noord-Frankrijk lieten er ineens twee banen los. Gezien de verhalen op het forum en elders was ik niet verrast, maar het was toch spijtig. Echt lekker slapen was daarmee wel voorbij, maar ik heb hem nog gebruikt tot ik weer thuis was. Ik heb nu de Neoair Xtherm als vervanger gekocht. Onder meer omdat Thermarest wat ruimhartiger lijkt met garantie dan Exped.
Iets meer pakvolume, maar verder bevalt hij prima. Ik slaap er lekker op, en ikzelf, nog mijn vrouw, hebben last van herrie. Ik vind de opblaaszak die erbij geleverd wordt prettiger werken dan de Schnozzel, of hoe heet het ding, van Exped.