door
Wim » za 26 jun, 2021 21:39
Vittorio had van oudsher een simpele formule die op drie peilers rustte:
1 direct sales zonder tussenhandel
2 simpele bewezen degelijke afmontage, inclusief heel goede wielen
3 pasvorm als een van de belangrijkste eigenschapen van een goede fiets. Dus in de winkel werd je op een pasfiets gezet en werden de framematen bepaald. Ze bouwden dit dan met een seriematige bouwdoos techniek: single butted buizen die in lugs werden gestoken. Erg verfijnd was het niet maar je kreeg wel een oerdegelijke fiets die perfect paste en dat is inderdaad erg belangrijk
De prijs was uiteindelijk relatief bescheiden want niet meer dan van een Koga uit het rek.
De nieuwe eigenaren zijn niet in staat gebleken dit uiteindelijk prima model aan te passen om het hoofd te bieden aan vooral de modieuze Santos fietsen die overal via winkels vekocht werden. Dit was eigenlijk de eerste keer dat je ook bij de lokale fietsenwinkel een bruikbare vakantiefiets kon kopen, die er ook nog eens veel gelikter uit zag, ook al was het uiteindelijk gewoon een confectiefiets die paste als de winkel wist wat hij deed, maar niet als dat niet zo was. In die periode probeerde Vittorio wel te moderniseren, maar de frames bleven vrij lomp terwijl de prijzen lang niet meer zo concurrerend waren.
Ik vind het jammer - ik vond het mooie klassieke fietsen voor een oorspronkelijk beschaafde prijs. Voor de prijzen die er later gevraagd werden kon de echte liefhebber echter inmiddels in Kiel Windeweer terecht voor veel meer raffinement.