Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen alleen achter; hoe fietst dat? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietstassen alleen achter; hoe fietst dat?

nikopaul schreef: Voortassen storen me gekmakend bij tegenwind.
hmmmm... ik word eerder gek van nieuwsgierigheid over dit steeds terugkerende punt van tegenwind en voortassen (ook in eerdere discussies). Ik merk daar nooit wat van, maar vanuit een wetenschappelijk interesse ben ik wel benieuwd of het nu daadwerkelijk significant uitmaakt of niet...

Ik fiets bij voorkeur ook met de wind mee en met voortassen. Met voortassen fietsen heeft volgens mij ook een praktisch nut. Ik kan mijn fototoestel net iets eerder grijpen dan uit een achtertas. Alleen achtertassen schieten te kort als het gaat om pakruimte, maar dat heeft natuurlijk ook te maken waar je heen gaat. Op IJsland fietste ik met een ruim pakket aan kleding en voedsel. Als ik met 14 kilogram zou kunnen fietsen, zou ik ook alleen achtertassen en stuurtas meenemen.

Rutger
alles wat je thuis laat is meegenomen

Ries schreef:voortassen... vanuit een wetenschappelijk interesse ben ik wel benieuwd of het nu daadwerkelijk significant uitmaakt of niet...
Het probleempje zit hem er hier natuurlijk in dat het woord significant hier subjectief is en het woord wetenschappelijk dus betrekkelijk :?
Maar ik merk het verschil wel degelijk; zeker bij tegenwind of wind van schuin van voren.
Ik zou op een volstrekt windstille dag eens een vergelijkende test kunnen doen. Ik heb hier immers een best lange en zeer constande helling van 4% in de buurt. Daar zou ik een eindsnelheid met en zonder tassen kunnen bepalen. Ik zal dit t.z.t. zeker hier melden, dan kunnen jullie uitmaken wat significant is :D
Leon

Spanje. Vier dagen last van harde droge tegenwind. Jaren geleden.
Gierde door bomen en mijn fiets, om electriciteitsmasten, huizen en ruïnes. En oorverdovend langs mijn oren. Lippen bastten open. Ik was moe, had geen geld en at slecht. Linkerarm ernstig verbrand. Ik zat stuk. Mijn voortassen waren constant in beeld en kregen alleen daarom de schuld van mijn trage vorderingen en ellende. Sindsdien nooit meer met voortassen gereden.
In mijn geval is het een traumatische afkeer.
niko

Leon schreef:Het probleempje zit hem er hier natuurlijk in dat het woord significant hier subjectief is en het woord wetenschappelijk dus betrekkelijk :?
Maar ik merk het verschil wel degelijk; zeker bij tegenwind of wind van schuin van voren.
Ik zou op een volstrekt windstille dag eens een vergelijkende test kunnen doen. Ik heb hier immers een best lange en zeer constande helling van 4% in de buurt. Daar zou ik een eindsnelheid met en zonder tassen kunnen bepalen. Ik zal dit t.z.t. zeker hier melden, dan kunnen jullie uitmaken wat significant is :D
Leon
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten van dit empirisch onderzoek! :D

En voor diegenen die traumatische ervaringen overhouden aan de aanblik van hun voortassen (kort door de bocht geformuleerd): misschien de aanblik veraangenamen door middel van een mooie afbeelding? Bijvoorbeeld vriend(in) of palmboomstrand oid -- dan worden voortassen toch nog functioneel :D
nikopaul schreef: Voortassen storen me gekmakend bij tegenwind.

Minder tassen is makkelijker en sneller in OV en hotels.

Sorry, maar misschien een gekke opmerking:

WIE GAAT NU MET VOORTASSEN OP PAD ALS HIJ IN HOTELS OVERNACHT?!?!?!
Wat wordt dan allemaal meegenomen? Ik kan me niet voorstellen dat als mij kamperen in Nederland lukt met 2 voortassen als achtertassen en een stuurtas (dus 3 tassen totaal als er goed gelezen wordt), dat er dan mensen zijn die met voor- én achtertassen op pad moeten om van hotel naar hotel te fietsen?
Je neemt dan simpelweg véél te veel mee!

:D Ik doe even mee.
Ik heb twee achtertassen van ortlieb , daar doe ik een ortlieb roller bovenop. Een van mijn vorige achtertassen gebruik rechtopstandig voor het stuur met rekje voor steun, vastgezet met met zo'n spin en daar schuif ik dan mijn kaart tussen. Voor het geval van openbaar vervoer heb ik dus maar maar vier tassen te dragen. Gaat altijd perfect, en genoeg ruimte. Rob

Dit is wel een beetje een oud draadje maar wel interessant.

Zelf rijd ik eigelijk altijd met 5 tassen, 2 voor 3 achter. Achter alles kwa kleding en kookspullen (soms een beetje proviand) met bovenop een rolzak met oa de tent en een paar krukjes, dromedary der boven op en klaar. Maar das wel voor langere tochten.

voor korte trips is het wat kleiner bepakt, ik krijg alles voor een weekendje in een yamaska toptas...

Afbeelding

raar maar waar, past alles net an in. Wel een iets groter waterzak rugzakje op de rug maar het gaat precies.

Het ligt er dus maar aan wat je wilt mee nemen.

Bas

Apropos, verder ziet het er normaal zo uit

Afbeelding