Mijn eerste reactie hier op het forum.
Ik heb wat ervaring in het fietskamperen, en met kamperen met de auto+caravan. Het grote verschil is dat de auto een sterke motor heeft en met caravan een hoop extra benzine verbrandt. Die laat zich wel weer aanvullen. ( het milieueffect laat ik maar even buiten beschouwing) Ook een micro caravan achter een fiets zal een hoop extra energie verbruiken. Ga maar eens ergens een fietsaanhangertje lenen, gooi er twee zaken zand of cement in (samen 50 Kilo) en ga er eens een dagje mee fietsen. Ik vermoed dat je dan wel genezen bent. Ik denk ook dat je wel erg optimistisch bent met het gewicht, wat meer een schatting is dan gebaseerd op werkelijke berekeningen.
Er is een Belg die een zelfbouw fietscaravan achter zijn trike had. Die heeft hij na een rondje door Nederland afgedankt, te groot, te zwaar, forse beperking van de dagafstand. Ook heb ik op een Duitse ligfietsforum een meneer gevolgd die ook een lichte caravan achter zijn gemotoriseerde ligfiets had hangen. Ook die heeft hem na ongeveer 1000 kilometer ervaring afgedankt. Het vele extra gewicht leverde problemen op met de remmen, en beperkte ook bij hem de reisafstand.
Alle U tube video's die ik van mensen met een fietscaravan zie, betreft mensen die slechts kleine dagafstanden halen, denk aan 50 kilometer of zo. Ook lijdt het mee slepen van al dat extra gewicht nog al eens tot problemen met remmen, of andere onderdelen. Tja en wat doe je als de accu leeg is en je bent niet bij een oplaadpunt?
Ik rijdt zelf rond met een driewielige velomobiel, ongeveer 70 cm breed. Ook met die maat kom je af en toe voor een hekje, bromfietssluis, of andere obstakels te staan, waardoor je moet omfietsen. Ook zo'n mooi smal schelpenpaadje is niet fijn als 1 van je wielen naast de verharding door het gras hobbelt. Dit betekend wel dat je de route die je kiest soms zult moeten verlaten, of dat je beter een andere route kunt kiezen.
Ik vind het ook fijn om in een echt bed te slapen, maar je kunt bijvoorbeeld ook af en toe niet in een tent slapen, bijvoorbeeld een B&B, trekkershut of andere opties gebruiken.
Groeten , Jeroen