Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Herwerden info - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Van Herwerden info

1.81 en niet flexibel :)
Dan denk ik dat 54 cm te klein gaat zijn.
Er staat er ook 1 in maat 60.
Maar die is dan misschien weer te groot.

Maar het beste advies is:

Als het niet te ver weg is. Ga passen. Zadelpen hoogte is niet belangrijk. Bovenbuis lengte is veel belangrijker.
morrisn schreef:
do 30 apr, 2020 18:03
Ik ben 1.81m met binnenbeenlengte van 85 cm en niet flexibel.
Een lichaamslengte van 1.81 m en een binnenbeenlengte van 85 cm wijzen volgens dit schema op een framemaat van 56 cm. Maar omdat je zegt niet zo flexibel te zijn, is een korter, dus kleiner frame, wellicht te prefereren. Meestal zijn er voldoende middelen om een niet optimaal frame toch passend te maken, bv. zadelpen met setback, stuurpennen met verschillende lengtes en hoeken, sturen met verschillende mate van 'backsweep' en hoeken van de handgrepen.

Ik zou liever een iets te klein frame hebben dan een te groot frame.
Maat 60 lijkt me véél te groot. Neem in ieder geval geen fiets waar je niet in spreidstand over de bovenbuis kunt staan.
Op basis van mijn eigen ervaring zou ik juist wél suggereren om eens naar 60cm te kijken.

Ik ben 1,84 met een 89cm binnenbeenlengte en ook bepaald niet flexibel. Wat betekent dat ik mijn stuur graag qua hoogte in de buurt van mijn zadel heb, een zogenaamde 'French fit'.

Mijn favoriete frames zijn dan ook fors hoger dan de door de tabel hierboven aanbevolen 59cm. Namelijk 62 tot 64cm. Daar kan ik nog steeds prima overheen staan zonder gevaar voor de edele delen.

Voor het idee: mijn Austro-Daimler is 25", oftewel 63,5cm:

Afbeelding
Om dezelfde reden kies ik ook vaak voor een maat aan de grote kant. Behalve als het maatwerk wordt, dan kan ik namelijk de balhoofdsbuis een stuk boven de bovenbuis uit laten lopen.
Zoveel mensen zoveel wensen, dat blijkt maar weer. Ik ga passen en ervaren hoe het voelt.