De Vakantiefietser schreef: ↑do 15 okt, 2020 09:36
...
Sowieso is op dit moment de Koge E WTS de beste e-vakantiefiets die wij hebben. Ondanks dat idworx en Santos ook erg mooie en goede fietsen maken. Maar Neodrive (achterwiel motor) moet eerst nog met een upgrade komen en de betrouwbare Pendix wordt zwaar gemarket en overschat (ik kwam er gisteren dat hun opgegeven actieradius geldt voor iemand 60 kilo:-))
"De beste e-vakantiefiets"? Dat ligt iets genuanceerder...
Wat betreft de actieradius van de Pendix, die is inderdaad kleiner dan de Neodrives of Bosch. Hoeveel kleiner hangt onder meer van je rijstijl af. Daarentegen is het grote voordeel van de Pendix dat hij prima fietst als de motor uit staat..
Jouw actieradius voor een dagtocht kun je daardoor aanzienlijk vergroten als je in de ochtend begint met de motor uit, of je zet hem uit bij vlak terrein en/of voor de wind. Dus afhankelijk van hoe en waarom je elektrisch wilt rijden kun je deze eigenschap als voordeel zien. Met Bosch of Neodrives kun je ook fietsen met de motor uit maar die trappen zwaarder dan Pendix, en dat gaat tegenstaan.
De actieradius is echter niet de enige overweging bij de aanschaf van een elektrische ondersteuning. Duurzaamheid en onderhoud is voor veel vakantiefietsers bijvoorbeeld belangrijker, met name als je de komende jaren (decennia?) veel km's wilt gaan maken op een fiets waar je van houdt.
Door de complexe constructie is de levensduur van een Bosch-motor aanzienlijk korter dan van de fiets zelf. Dit gaat uiteraard pas spelen na intensief gebruik. Bij de Bosch-motoren zijn de geïntegreerde trapas-lagers de meest beperkende factor voor de duurzaamheid en die zijn niet te vervangen. De motor moet dan in zijn geheel vervangen worden (hopende dat een toekomstige motor dan nog compatible is). Bovendien is de Bosch Performance serie niet stil (zacht zoemend geluid, kun je al dan niet aan wennen).
Een achterwiel-motor van Neodrives is borstelloos en werkt zonder ingewikkelde overbrenging waardoor de motor geen onderhoud nodig heeft. Eventueel versleten lagers kunnen eenvoudig gerepareerd worden. De achtermotor geeft geen extra belasting op de tandwielen en ketting of riem, omdat het motorvermogen direct op de achteras tot stand komt wat de levensduur van de deze onderdelen ten goede komt. Bovendien ervaren veel mensen het als het meest natuurlijke rijgevoel. De gewichtsverdeling i.c.m. zware achtertassen is wellicht een nadeeltje t.o.v. de middenmotor, maar dat is met de accu in het frame geplaatst en eventueel iets meer gewicht in de voortassen niet zo'n probleem.
De Pendix-motor is een ‘direct drive’ type: de elektromotor brengt de kracht direct op de trapas over in plaats van via een tandwieloverbrenging. Hierdoor draait de motor trillingsvrij en geruisloos en levert de motor geen extra weerstand op bij fietsen met uitgeschakelde motor. Door de afwezigheid van slijtende onderdelen in de motor is de motor op zich onderhoudsvrij. De trapaslagers zijn eenvoudig te vervangen en zijn niet duur. De Pendix-motor geeft een klein zetje na als je stopt met trappen. Veelal een kwestie van wennen. De afwezigheid van het display heeft een groot voordeel: het kan niet stuk. Het display van Neodrives of Bosch zorgt nog wel eens voor uitval van het systeem. Bijkomend voordeel van géén display is dat het stuur niet te vol wordt en je niet afgeleid wordt...
Voor diegene die de fiets elektrisch wil rijden voor het woon- werkverkeer maar niet elektrisch tijdens de vakantie (of andersom) dan is dat bij Neodrives en Pendix geen probleem. Bij Neodrives is het een kwestie van een wiel omzetten en bij Pendix is het een kwestie van de batterij thuislaten of de trapas ombouwen (ongeveer een uur werk voor een ervaren fietsenmaker).
Alle systemen hebben zo hun voor- en nadelen en ook nog eens wat hebbelijkheden, waar je al dan niet goed aan kunt wennen. Dus er bestaat niet zoiets als dé beste e-vakantiefiets. Daar is het speelveld te divers voor.