Gravelbike lijkt me een prima optie. Mits je beseft dat deze niet geschikt is voor het vervoeren van heel veel bagage.
Ik sluit aan bij degenen die aangeven dat kennis van fietsonderhoud het belangrijkste is. Doe een cursusje, heb je de rest van je leven plezier van!
Ik rijd al jaren een gravelbike, die ik zowel gebruik voor de lokale raceclub als, na wat kleine aanpassingen in geometrie en banden, als vakantiefiets.
Dan wat tips bij het kiezen van een gravelbike:
Frame materiaal: aluminium is prima, staal heeft zeker voordelen, carbon zou ik zeker niet doen.
Stuur: vaak kun je het standaard race stuur vervangen door een breder racestuur, al dan niet eentje waarbij de beugels naar buiten uitwaaien. Een breder stuur geeft meer ruimte voor bagage, én meer controle bij het sturen.
Remmen: je hebt vaak de keuze tussen hydraulische of bekabelde schijfremmen. Hydraulische zijn het krachtigst en het onderhoudsarmst, maar als er wat kapot is, is het vaak lastiger dit te (laten) herstellen. Ikzelf heb hydraulisch, nog nooit problemen mee gehad in jaren fietsplezier.
Schakelgroep: rohloff en riem is erg duur (€4000), dus ik heb zelf voor derailleur en ketting gekozen.
Veel gravelbikes zijn standaard uitgerust met versnellingen die beter bij racefietsen passen. Voor te grote bladen, achter te klein. Let goed op wat je kiest! Zorg voor voldoende lage versnellingen zodat je ook met bagage bergop vooruit kan. Ik rijd met een compacte crank (voorbladen) van 46/30t, achter een 11 speed cassette van 11-36t. Vervangende onderdelen hiervoor zijn redelijk verkrijgbaar overal. Je ziet ook steeds vaker systemen met voor één blad. Ik heb hier (nog) niet voor gekozen. Het bereik is gelijk, de stapjes tussen de versnellingen zijn groter. Ik zou eens kijken naar het shimano GRX systeem, perfect voor gravelbikes en eenvoudig aanpasbaar later.
Nokken en zo: zorg ervoor dat je een fiets kiest waar je een bagagedrager op kunt monteren, en liefst ook spatborden voor en achter. Helemaal mooi als je op de vork ook nog wat kwijt kunt.
Velgen: Neem stevige velgen met voldoende spaken. Met alle bagage erop krijgen deze behoorlijk wat te verduren.
Banden: die kun je makkelijk vervangen, zorg er voor dat je gravelbike in ieder geval voldoende brede banden kwijt kan. 45mm is prettig, bijvoorbeeld. Kies tzt banden met wat grip en bescherming tegen lekrijden.
Bagage: zoals gezegd, een gravelbike kies je niet als je achter twee grote tassen en een rol kwijt wil, en voor ook nog een lowrider met twee tassen. Ikzelf heb allerlei uitvoeringen geprobeerd. Mijn lange-vakantie setup is nu:
- Lowrider tassen (voortassen) achter aan de bagagedrager, tent op de bagagedrager.
- Frametas (op maat) voor alle zware spullen zodat het gewicht mooi centraal zit.
- Ligstuur/triathlonstuur erop gemonteerd, daaronder een rol met slaapspullen en kleding etc.
- Op de voorvork grote waterbidons.
Nadeel is dat niet alle tassen makkelijk verwijderd kunnen worden van het frame. Dus goed opletten waar je je waardevolle spullen laat. Ik draag daarvoor bijv. een heuptas op mn rug.
Succes!