Ik twee Brooks zadels. Het eerste dat ik gekocht heb was Swift met titanium rails, een winkeldochter die ik voor een prijsje gekregen heb. Dik leer, lange inrijperiode maar een fantastisch zadel dat nu op de trekkingfiets staat.
Enkele jaren later heb ik dan een Swallow gekocht voor de racefiets. Twee verschillende zadels, inderdaad, dus misschien is het normaal dat ik niet lekker op die Swallow zit. Maar het verschil in constructiekwaliteit is enorm. Na drie maanden had ik al de helft van de oprek-ruimte gebruikt, wat ik met mijn 65 kg erg snel vind. En dan nog bleef dat zadel maar doorzakken. Brooks heeft het over " ... a faithful reproduction of a saddle specifically conceived with the sporting cyclist in mind". Helemaal ik dus, maar helaas is mijn Swallow waardeloze prul waar niemand lekker op kan zitten en dat allesbehalve duurzaam is. Het contrast met mijn Swift is zo groot dat ik nauwelijks kan geloven dat beide zadels van dezelfde fabrikant komen. Niet comfortabel? Kan gebeuren. Vormeloze rommel? Dat ligt bij de fabrikant.