math schreef: ↑di 23 apr, 2019 17:54
Ik vind de meeste reacties hier erg gemakzuchtig en oppervlakkig. Niemand heeft nog geïnformeerd naar de nieuwprijs van jouw fiets, hoe oud hij is en welke onderdelen er op zitten. Dat lijken me allemaal relevante vragen, vóórdat je kunt zeggen of iets duur, erg duur of véél te duur is.
[knip]
Graag meer specifieke info over je fiets, voordat je een oordeel van anderen vraagt.
De ouderdom van mijn fiets lijkt me vrij irrelevant omdat ik er van alles aan heb laten vervangen, maar vooruit: ik heb hem in 2006 laten bouwen bij Cycletrend (die helaas een paar jaar geleden failliet is gegaan).
Dit waren op 28-7-2006 de specificaties:
Fietsmerk: Santos.
Frame: 2.6 Alu 19inch.
Bandenset: Continental Travel Contact. Later vervangen door buitenbanden van Schwalbe.
Bidonhouder + bidon: 1x Markill aluminium bidon + houder (inmiddels vervangen door twee grotere transparante kunststof bidons + houders).
Binnenbanden: Schwalbe. Dat is altijd hetzelfde gebleven.
Cassette: Shimano LX.
Crankstel + bracket: LX met TA bladen.
Derailleur achter: Shimano XT (rapid rise). Deze is nooit vervangen.
Derailleur voor: Shimano XT. Eveneens nooit vervangen.
Handvatten: Ergon (inmiddels vervangen door ander merk en ander model voor afwisseling).
Ketting: Shimano LX / 105.
Kleur frame: TM standaard lakwerk (25 kleur keuzes).
Kleur stuur -en zadelpen: mat zwart.
Pedalen: Santos Travelmaster.
Remmen, velg: Magura HS33 (ook Firmtech).
Shifters: Shimano LX shifters.
Stuur: Ritchey MTB.
Stuurpen: Zoom aluminium verstelbaar.
Voorvork: STAR: Travelmaster Cr-Mo.
Wielset TM: vakantie wielen.
Zadel: Terry Climavent.
Zadelpen: Ritchey MTB.
Zadelpenklem: klem aluminium (inbus).
Verder zitten er nog dragers voor en achter op.
In de zomer van 2017 heb ik er mee vanaf Praag terug naar Nederland gefietst, met een kleine omweg in Tsjechië omdat ik eerst naar Cesky Raj wilde vanwege de mooie rotsformaties daar. Volgens mijn logboek heb ik toen 1348 km gereden. Daar zijn later nog wat kilometers bij gekomen vanwege ritjes naar mijn ouders (zo'n 20 x 32 km). Dus laat ik zeggen dat hij zo'n 2000 km gereden heeft na de voorlaatste servicebeurt. Die was net zo grondig als deze huidige servicebeurt.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is, want meer heb ik niet.