Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Positie van remblokken (Shimano Deore XT schijfrem) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Positie van remblokken (Shimano Deore XT schijfrem)

Niall schreef:
za 19 jan, 2019 21:15
Ergens op de website van Parktool het volgende stuk gereedschap tegen:

https://youtu.be/zBsqYnYj_sE

Zou persoonlijk ook eerst een vijl proberen maar wie weet... :roll:
De laatste reactie onder de video zegt eigenlijk alles, een stuk gereedschap van $500,- waarom?
En waarom is het nodig dat bij een (maat)fiets achteraf te moeten doen, dat zou tijdens de assemblage ervan moeten zijn gebeurd. BB en voorvork worden toch ook netjes vlak gefreesd?
Ik kan niet inschatten of het verkeerde montage betreft. Mocht dat inderdaad wel zo zijn, dan is het slechte reclame voor de verkoper. Mocht de verkoper dit draadje volgen, dan heeft deze vast al wel contact met je opgenomen.
Niall schreef:
za 19 jan, 2019 21:15
Ergens op de website van Parktool het volgende stuk gereedschap tegen:

https://youtu.be/zBsqYnYj_sE

Zou persoonlijk ook eerst een vijl proberen maar wie weet... :roll:
Waanzin, bovendien gaat het hier niet om de vlakheid, maar de positie van de blokken op de schijf. Als je Avid BB7’s gebruikt heb je dit allemaal niet, die hebben in de montage bouten dezelfde ringen zitten als V-brake remblokken, losdraaien, rem inknijpen, vastdraaien, klaar.
Ik blijf erbij dat hier de montagepunten verkeerd op de vork gelast zitten.
Shadow schreef:
zo 20 jan, 2019 16:20
Ik blijf erbij dat hier de montagepunten verkeerd op de vork gelast zitten.
Ik denk dat ook maar ik denk dat het beter is om de goedkope aluminium adapter aan te passen dan de stalen gelakte vork. Als de verkoper een nieuwe vork aanbiedt zou ik niet nee zeggen maar zelf zou ik er geen geld voor over hebben om de vork te vervangen of te laten corrigeren want het is geen structureel verzwakkend probleem, deze vork is even sterk als een "correcte".
Het zou me bovendien niet echt verbazen als een andere vork hetzelfde zou zijn.
bdr schreef:
zo 20 jan, 2019 21:54
Ik denk dat ook maar ik denk dat het beter is om de goedkope aluminium adapter aan te passen dan de stalen gelakte vork.
Of de schijf aanpassen naar eentje in grotere diameter.

Zou je in theorie met de huidige situatie naar een schijf van 183mm kunnen.

Of als je toch bezig bent met schijven vervangen met een adapter voor 200mm naar 203mm schijven kunnen, als de vork dat volgens de fabrikant toelaat. Wel leuk om het achter dan ook te doen als het frame dat mag en kan hebben.

Dan maak je van dit probleem namelijk gelijk een upgrade :)
It’s not a problem, it’s an undocumented feature!
Het idee van het bijvijlen van de adapter stond mij eigenlijk niet aan, om meerdere redenen die hier aan de orde zijn gekomen. Met alle kennis uit deze thread ben ik dus naar de FM gestapt.

Hij vertelde dat het op deze manier afstellen van de schijfremmen toch geen uitzondering is en hij gebruikte daarvoor een speciaal stuk gereedschap dat verdacht veel leek op de Parktool die Niall noemde.

Met het vijlen, of beter gezegd schrapen kon de juiste afstelling worden bereikt, met gelijk een mooi vlak oppervlak op de adapter. De blokjes zijn nu weer goed uitgelijnd op de remschijf en alle bevestigingen zitten muurvast. De schijf was ook vlak genoeg om te blijven gebruiken.

Bedankt voor jullie meedenken en tips!
Super van je fietsenmaker! :D