Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rotterdam-Maastricht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rotterdam-Maastricht

math schreef:
di 08 mei, 2018 00:16
bert sitters schreef:
zo 06 mei, 2018 06:38
Wat hebben Rotterdam en Maastricht gemeen? Precies, het zijn allebei Maassteden!
Sinds wanneer ligt Rotterdam aan de Maas? De Nieuwe Maas, jawel ; een samenvloeiing van de Lek en de Noord. Maar toch niet aan de Meuse/Maas!

Je wilt toch ook niet beweren dat Amsterdam aan het Spaarne ligt, hoewel daar nog iets voor te zeggen is (uit Wikipedia, rond 1850)
Afbeelding
Kijk eens op een oude kaart uit de 19e eeuw en volg de stroom van het water van de Maas. De Bergsche Maas is pas in de 20e eeuw gegraven.
Wat je bedoelt is dit, waar de Maas vroeger bij Loevestein in de Waal stroomde.

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog zie ik niet hoe Rotterdam aan de Maas ligt.
math schreef:
di 08 mei, 2018 12:24
Misschien helpt dit? https://nl.wikipedia.org/wiki/Maasstad

Terug naar de route: 't is uiteraard een beetje afhankelijk van waar je interesses liggen, hoeveel tijd je hebt en waar in Rotterdam je precies begint, maar misschien is het wel een grappig idee om Nieuwe Maas, Oude Maas, Bergse Maas en Afgedamde Maas aan te doen? Heb je er écht zin in, dan pak je natuurlijk ook de Binnenbedijkte Maas bij Mijnsheerenland nog even mee... :)

In elk geval alvast veel fietsplezier gewenst,

Carl
Joehoe,

De 25e juli vertrek ik dus voor dit avontuur. Ik heb meneer Benjaminse (zijn route ga ik vanaf Maastricht fietsen) al gemaild om te vragen of hij nog suggesties heeft, maar ik maakte me bij die oude spoorlijn route wel een beetje zorgen over campings, heeft iemand daar ervaring mee?
Met groet,

Ragnar
Een overzicht van fietsvriendelijke campings in België kun je hier vinden. Als je een gps of smartphone gebruikt en het acceptabel vindt om een nachtje op een fietsonvriendelijke camping te bivakkeren, kun je nog veel meer Belgische campings te vinden met de poi's of app van Archies.
Als hobbyhistoricus en kaartenfreak (zie dit topic) kan ik het niet laten om hier nog even off-topic te gaan ;-)

math schreef:
di 08 mei, 2018 12:24
Vandaag de dag stroomt er voornamelijk Rijnwater door de Maasstad.

Afbeelding

In de Romeinse tijd was dat anders. Toen volgde een groot deel van het Rijnwater een noordelijker koers via Trajectum (Utrecht) om bij de Brittenburg (een Romeins fort, waarvan de restanten nog in de 17e eeuw op het strand bij Katwijk lagen) in de Noordzee uit te monden. De Maas had toen een monding in de buurt van het huidige Rotterdam.

Afbeelding

Later stroomde steeds meer Rijnwater via de Waal en de Lek naar zee en verzandde de noordelijke tak van de Rijn. De oude Maasmond werd de nieuwe Rijnmond, maar behield wel zijn oude naam. In de Middeleeuwen was dit een brede zeearm geworden die het eiland Voorne scheidde van Holland. Het latere eiland Rozenburg (waar nu de Europoort ligt) bestond toen niet.

Afbeelding

Na de Sint-Elisabethsvloed en het onstaan van de Biesbosch kon het Rijnwater een nog zuidelijker koers gaan volgen via het Hollands Diep en het Haringvliet. Daardoor begon de oude Maas- en Rijnmonding tussen Rotterdam en Brielle langzaam te verzanden.
Door de aanleg van de Nieuwe Waterweg en de afdamming van het Haringvliet komt het meeste Rijnwater nu via een kanaal in zee. En sinds de aanleg van de Brielse Maasdam is de oude Maasmond een meer geworden.
Ladarules schreef:
ma 09 jul, 2018 22:13
Joehoe,

De 25e juli vertrek ik dus voor dit avontuur. Ik heb meneer Benjaminse (zijn route ga ik vanaf Maastricht fietsen) al gemaild om te vragen of hij nog suggesties heeft, maar ik maakte me bij die oude spoorlijn route wel een beetje zorgen over campings, heeft iemand daar ervaring mee?
Met groet,

Ragnar
Wat bedoel je met die oude spoorlijnroute precies?