Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voedsel bewaren en voorraad inslaan - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voedsel bewaren en voorraad inslaan

Inge1 schreef:
di 17 apr, 2018 07:09
Nooit gerealiseerd dat er in 4kanten potten meer ingaat dan in ronde.
Dat hangt natuurlijk van de grootte van de potjes af. :-)
Volgens mij bedoelde de schrijver dat je de ruimte in de tas efficiënter gebruikt bij vierkante potjes. Of dat daadwerkelijk 27% is? Waarschijnlijk alleen in het meest ideale geval, loze ruimte is er vrijwel altijd wel.

Peter
PeterVanRijn schreef:
di 17 apr, 2018 07:17
Inge1 schreef:
di 17 apr, 2018 07:09
Nooit gerealiseerd dat er in 4kanten potten meer ingaat dan in ronde.
Dat hangt natuurlijk van de grootte van de potjes af. :-)
Volgens mij bedoelde de schrijver dat je de ruimte in de tas efficiënter gebruikt bij vierkante potjes. Of dat daadwerkelijk 27% is? Waarschijnlijk alleen in het meest ideale geval, loze ruimte is er vrijwel altijd wel.

Peter
Die 27% komt denk ik van het volgende: wanneer je de oppervlakte van een vierkant vergelijkt met de oppervlakte van een cirkel die net in dat vierkant past (diameter van de cirkel gelijk aan zijde van het vierkant), merk je dat de oppervlakte van het vierkant 27% groter is dan die van de cirkel. Dat betekent helemaal niet dat je dan 27% meer in je fietstas krijgt door vierkante flesjes mee te nemen, want je neemt flesjes van verschillende grootte mee, stapelt dingen op, onder en naast elkaar en je legt ook andere zaken in je tas die de lege ruimten opvullen. Met andere woorden, het zal weinig tot geen verschil uitmaken.
Olijfolie is inderdaad meestal halverwege de vakantie op, vaak weten we een halve liter te vinden en die in onze voorraadfles te stoppen, het rest je maken we de eerste dagen op (wanneer van toepassing).

Rijst hebben we altijd een grote pot van bij ons (zo'n doorschijnenende, zacht plastic (ongetwijfeld niet goed voor ons) van ik denk een liter, maar het kan ook een halve zijn, wil wel nakijken indien gewenst).
Het eventuele restje rijst eten we dan meteen dezelfde dag op.
Ook hebben we altijd couscous bij ons in zo'n zelfde pot (zelfde procedure).
En natuurlijk nemen we een kleiner potje met meel mee (lekker platbrood maken).
Het moet dus raar lopen als we niet één van de drie basisvoedselingen ter beschikking hebben.
Daarnaast hebben we voor 'noodgevallen' altijd wel een gevriesdroogde maaltijd bij ons.

Wat betreft beleg gebruiken we veel pindakaas: inderdaad zoeken naar de plastic potjes door te knijpen.
ook kun je kaas vaak een heel aantal dagen buiten de koeling goed houden (kaas is tenslotte ooit 'bedacht' om melk houdbaar te houden).
Noten zijn ook prima houdbaar.
Droge worst voor de niet vegetariërs is ook lang houdbaar (en bruikbaar op brood en in warm eten)
Groentes zoals wortels (zeker de winterwortels) zijn prima dagenlang houdbaar, net als uien, en mits je ze een beetje voorzichtig behandelt zijn tomaten prima te bewaren voor dagen.
blikjes tomatenpuree zijn ook een goede, kleine, stevige verpakking van lekker spul (wel zorgen dat je ze open kunt maken).
Vaak kun je langs de weg (afhankelijk van het land waar je bent) prima wat kwetsbaardere groentes kopen kort voor je gaat koken.
Wanneer we het niet lang hoeven te bewaren (dezelfde dag eten) is rauw vlees, wanneer beschikbaar, ook in kleine hoeveelheden te kopen.
Ook hier: meestal kunnen we aan aantal dagen vooruit me de groente/vlees voorraad die we hebben.
Wat je mist: kan en klare sauzen/pakjes etc., die proberen we te vermijden, hoewel we daar geen religie van maken.

Verder is het voor een heel aantal etenswaren domweg kijken wat er überhaupt te koop is, vaak is de keuze klein.

Zaken als wc-papier hangt erg van het land af waar we zijn, soms kun je in winkels losse rollen kopen.
Anders kopen we de kleinste hoeveelheid, en geven de andere rollen aan iemand weg, zelfs in de duurste landen kost wc-papier je niet de kop.
Datzelfde geldt voor (af)wasmiddel: we kopen de kleinste hoevelheid, vullen onze voorraad aan en geven de rest weg (onze langste reis tot nu was zes weken, dus vaker dan eens hoeven we dat niet te doen).

Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik heb ooit onderweg ter aanvulling een kwart-literflesje olijfolie gekocht dat voorzien was van een vernevelaar. Erg sjiek dus en daarom in een kleine verpakking.
Nog beter zijn stevige hersluitbare (diepvries) zakjes. Deze vormen zich optimaal tussen je andere spullen die toch vaak een ronde vorm aannemen. Hiervoor werd gesuggereerd vooral je eten mee te nemen in de binnentent, niet zo'n goed advies want ik heb al ooit muizen in de binnentent gehad die zich via het doek van mijn binnentent toegang hadden verschaft. Ik doe mijn eten in een dichtgerolde (reukloos?) Ortliebtas in de voortent.
iedereen bedankt voor de bijdrage. Er is toch nog veel meer mogelijk dan ik dacht. Ik ga de komende tijd eens wat dingen proberen en klaarmaken.
headlight schreef:
di 17 apr, 2018 19:37
Er is toch nog veel meer mogelijk dan ik dacht.
Dan ben ik toch benieuwd wat je dan dacht wat er wel en niet mogelijk was. :wink:

Het hangt uiteindelijk allemaal van je definitie van 'fatsoenlijk' eten af. Als het nodig is kun je met de meest onromantische benadering van voedsel ook best een eindje komen. Rol koekjes 500 Kcal. Blikje tonijn 25 gram eiwit. Pakje boter 900 Kcal. Liter Cola 100 gram KH ofwel 400 Kcal.
En als je dan na een paar dagen weer fatsoenlijk eten vindt smaakt dat des te beter :lol: