Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heren- of damesfiets kopen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Heren- of damesfiets kopen?

En in het midden van de bovenbuis dus vast aardig wat hoger.
Dank allemaal voor jullie input! Inmiddels heb ik een aantal proefritjes gemaakt bij Bike4 travel en Sector 2 Bikes. Bij Sector 2 Bikes was het mogelijk een prachtige testrit te maken van 9 km door de Utrechtse Heuvelrug. Daar heb ik op de Santos Lite, Santos travelmaster 2.8 en 3+ gefietst, het ‘herenmodel’. Het was een feestje en ga komende week nog een proefrit maken op de Santos 3+, die vond ik het lekkerst fietsen.

Wordt vervolgd!

Groet Eleonora

Bijlagen

Bij die Santos valt me op dat de zadelpen en de binnen balhoofdbuis allebei nogal lang zijn. Anders gezegd, eigenlijk lijkt het frame wat te lang, en is dat opgelost door een kleinere maat te nemen.
Begrijp je niet helemaal Wim. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet heel erg technisch ben, alhoewel ik al veel meer weet dan een paar maandjes geleden. Dit is framemaat 53 en mag een maat groter, dit ga ik komende week uitproberen.
Dat is een trend Wim, die al even duurt en als voordeel heeft dat het stuur ook eens wat lager kan als je dat wilt, en dat je een verende zadelpen kunt monteren. Ook blijft de fiets wat compacter.
Een maat groter is ook langer. De lengte van het frame is de belangrijkste maat. Dat zulke frames een trend zijn komt volgens mij omdat het de fabrikant de kans geeft met minder maten uit te komen.
Volgens mij is er ook iets anders aan de hand. Het lijkt erop alsof mensen steeds meer rechterop zijn gaan fietsen. Wellicht dat dat iets met de gemiddelde leeftijd heeft te maken? Voor mij wordt het steeds lastiger om een fiets te vinden met een diepe zit. Balhoofden worden steeds hoger bij vakantiefietsen om ruinte te maken voor flessen maar ook om rechtop fietsers beter van dienst te zijn.
Marco Meijerink schreef:
zo 15 apr, 2018 20:01
Volgens mij is er ook iets anders aan de hand. Het lijkt erop alsof mensen steeds meer rechterop zijn gaan fietsen. Wellicht dat dat iets met de gemiddelde leeftijd heeft te maken? Voor mij wordt het steeds lastiger om een fiets te vinden met een diepe zit. Balhoofden worden steeds hoger bij vakantiefietsen om ruinte te maken voor flessen maar ook om rechtop fietsers beter van dienst te zijn.
Klopt. De frames worden bij veel merken steeds sterker "sloping". Als je een grotere maat wilt hebben vanwege de afstand tot het balhoofd kan dat betekenen dat het stuur wel erg hoog komt.
Bij de Koga WT-S wordt soms door mensen (en in reviews) vermeld dat de zit wel erg "sportief" is. Eeeh zo'n zit was vroeger bijna de standaard voor trekkingbikes.

Ook in brochures (vooral van niet-trekking merken) staat het stuur vaak wanstaltig hoog. Ik denk dat de opmars van de e-bike (die standaard stuurhoogte "apehanger" heeft) hier misschien ook wel invloed op heeft.
Marco ga je dan toch nog aan een vsf of een Avaghon? 8)
eleonora schreef:
zo 15 apr, 2018 18:54
Begrijp je niet helemaal Wim. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet heel erg technisch ben, alhoewel ik al veel meer weet dan een paar maandjes geleden. Dit is framemaat 53 en mag een maat groter, dit ga ik komende week uitproberen.
Als het niet groter hoeft, dan zou ik dat zelf niet doen. Groter = zwaarder en elk onsje minder is meegenomen. En je hebt dan ook kans dat de fiets iets langer wordt. Probeer goed te voelen wat (ook voor langere tijd) de prettigste zit heeft.
Maar ziet er in ieder geval mooi uit, die fiets op de foto. En fijn dat je ze zo kunt uitproberen.

Groeten,

Christine