door
robhuls » za 10 feb, 2018 20:40
Ik kan alleen wat zeggen over mijn eigen ervaring. Ik had nog niet zo lang geleden 6 fietsen in actief gebruik en kwam er jaarlijks een andere bij. Eentje (Focus Mares AX4) ingeruild op een Santos Travel Lite en dat bleek voor mij de do-it-all fiets. Ik doe er de weekboodschappen mee bij de lokale supermarkt, ik fiets er mee naar Rome, ik rij er mee op onverhard, ik rij er training mee in de winter, ik forens er mee (25 km enkele reis) en ik fiets er mee naar de stad. Ja, de prijs is wel een dingetje, maar elke keer dat ik er mee fiets wordt ik er weer een beetje blij van en die prijs doet maar 1 keer zeer. De enige andere fiets die ik nog in actief gebruik heb is een Bianchi racefiets. Ik denk wel regelmatig over aanvullingen (winterracer, gravelbike, ...), maar elke keer kom ik tot de conclusie dat deze twee voor mij geen aanvulling behoeven. Voor mij zijn die twee fietsen, die beiden door de E4000 grens gaan, vermoedelijk de beste aankopen die ik in mijn leven heb gedaan.
Nog een paar dingetjes over wat je schrijft in de openingpost. Mijn ervaring met schijfremmen is dat ze regelmatig lichtjes aanlopen. Geen enkel probleem, geen extra weerstand of slijtage, maar ik kan daar absoluut niet tegen, tsjing, tsjning, tsjing ... Verder had ik eerst geen verlichting, maar ik heb inmiddels de SON verlichting laten retrofitten, bakken met licht en het is er altijd voor je als je het nodig hebt, totale ontzorging, heerlijk. Tot slot mijn enige irritatie, de riemaandrijving wil wel eens herrie maken onder bepaalde weersomstandigheden (stoffig Italie of nat baggerweer in janauri). Op te lossen met een scheut water op het voorblad (tijdelijk) of wat siliconenspray (wekenlang), maar toch.