Additionally, paste this code immediately after the opening tag: specialized sequoia (elite) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

specialized sequoia (elite)

derdekeer schreef:
ma 05 feb, 2018 23:00
Mijn vrouw heeft de keuze gemaakt voor een fiets die ab-so-luut niet geschikt is voor de Gobi-woestijn, maar die lekker rijdt voor woon-werkverkeer en die de Route des Grandes Alpes (op camping!) vlot verteert. Het is maar wat je wilt. Maar dat is vanzelfsprekend het moeilijkste van alles, achterhalen wat je wilt.
En wat voor fiets is dat?

Achterhalen wat ik wil wordt ook steeds lastiger nu ik op het punt sta om daadwerkelijk te kopen. Wil niet de fout maken iets verkeerds te kopen... met als gevolg dat ik misschien m'n geld helemaal niet uitgeef.
Maak misschien toch maar zelf een koop-topic aan :oops:
Het vervelende van een fiets kopen voor meerdere doeleinden is dat de ideale fiets voor meer doeleinden NIET het gemiddelde is van de twee of drie fietsen voor elk van de doeleinden.

Voorbeeld. Als ik een kleine vistransporteur ben die vanaf de visafslag vier keer per week 1000 kilo naar vier verschillende markten moet brengen en 1x per week 6000 kilo naar een vijfde markt, en ik wil dat met één vrachtauto doen, dan is heeft de vrachtauto die ik nodig heb een laadvermogen nodig van 6000 kilo en niet van ( 4 x 1000 + 6000 ) /5 = 2000 kilo.
En wat voor fiets is dat?
Een unieke fiets, naar de wensen van mijn partner samengesteld door mijn toenmalige FM. Licht, vrij sportief stalen frame met stalen voorvork, allebei van het merk Diamant (bestaat niet meer), afgewerkt met MTB-versnellingen van Shimano, een bagagedrager, Brooks zadel etc.

Ze heeft hem intussen 20 jaar. Voor een kennersoog ziet hij er uit als een bij elkaar gegooid zootje, denk ik, maar het is wat ze wilde, en meer nog: het is wat ze nodig had. Dat die twee samenvallen is erg zeldzaam als je iets voor de eerste keer koopt.

Niet geschikt voor zware lasten, maar relatief licht, vlot rijdend en perfect voor wat ze ermee doet (woon-werkverkeer, trektochten met relatief lichte bepakking). Niet al te heftige gravel gaat ook nog.
Adviezen van andere zijn prima natuurlijk, maar laat die ander niet voor jou beslissen. Ik bedoel dat niet negatief, maar je zult uiteindelijk voor jezelf moeten uitmaken welke concessies je gaat doen bij de aanschaf van een fiets “die alles kan”. Het schaap met de vijf poten? Zou mooi zijn. Maar bedenk wel, dat het net als een 4-seizoenen slaapzak is: in de zomer te warm, en in de winter te koud :roll:

Groet, Tom.
Hallo :)!

Ik ben nieuw hier op het forum, ik lees al een poosje mee, echter heb ik nog nooit de drang gevoeld om mij te mengen in een discussie.

Ik heb zelf vorig jaar de Specialized sequoia elite aangeschaft, met voortassen, ortlieb worstvormige stuurtas, en zadelpentas ( beetje bikepacking-achtig). Op zich een mooie combinatie, de 105 groep doet het voor Nederland goed, qua voorblad staat die altijd op het zwaarste verzet. Ik ben zelf wel gecharmeerd van een racestuur op een vakantiefiets, omdat ik toch niet echt off-road door de bossen ga scheuren is het zeer prettig om tijdens de reis meerdere posities aan te kunnen nemen. De schijfremmen doen het met bepakking ook uitstekend.

Daarnaast is het frame geschikt tot 136 kg belasting, zie gebruiksaanwijzing specialized. Vroeger hadden ze de AWOL, ook een veel gebruikte reisfiets.

Misschien koop je met een Santos of Idworx een fiets voor je leven, maar als deze specialized het 10 jaar doet ben ik al blij, techniek staat ook niet stil.
Ik vind die Specialized Sequoia een prachtige fiets, ik ben er helemaal zot van, al 2 keer in de winkel naar staan loeren... Wat ik vooral heel knap vind is dat zaken als cranklengte en bottom bracket hoogte aangepast worden aan de maat. De stalen vork van de goedkoopste variant is voorzien van de juiste ogen voor de Tubus Duo drager. Ik neem aan dat er over belasting van die vork wel is nagedacht. Grootste nadeel van die goedkope variant is het versnellingssysteem, een 9 speed mix van Sora (hendels), Tourney (voorderailleur) en Altus (achterderailleur) die onnodig goedkoop is... De Tektro Spyre mechanische schrijfremmen hebben wel een goede naam.
bdr schreef:
wo 07 feb, 2018 19:29
Grootste nadeel van die goedkope variant is het versnellingssysteem, een 9 speed mix van Sora (hendels), Tourney (voorderailleur) en Altus (achterderailleur) die onnodig goedkoop is...
Het is maar wat je onnodig goedkoop vind: een gewone cartidge trapas, een stevige 9 speed ketting, bijbehorende no nosense derailleurs en de naar in mijn ervaring behoorlijk betrouwbare sora shifters. Dat klinkt voor mij als een betrouwbaar pakket dat je overal kan vervangen en waar je heel wat kilometers uithaalt.
Een 105 groep met pressfit trapaslagers en een 11 speed kettinkje, dat klinkt niet echt als een robuuste combinatie die tonnen modder en water kan verwerken en overal kan hersteld worden. Voor verre reizen zou ik het wel weten.
Misschien ben ik te laat en hebben jullie je keuze al gemaakt. Zo niet, bij deze een plusje voor de Sequoia. Ik heb de Pro Module opgebouwd (met Shimano 105 groep, 48x32 en een cassette die tot 32 gaat, en stevige maar lichte Roval MTB wielen). Komend weekend ga ik er mee op een korte trip met lichte bepakking, alleen een achterdrager. In de voorvork van carbon zitten nokjes voor tassen, maar die heb ik nu nog niet nodig.

Ik vind het een heerlijke allround fiets. Om over onverharde kiezelpaden te crossen, over veldwegen te peddelen of met mn zoon achterop op zijn aanhangfiets door Zuid-Limburg te rijden (wel met een alu zadelpen ipv het exemplaar van carbon dat er opzit). En om mee op vakantie te gaan. Mijn vorige 'vakantiefiets' was een alu cyclocrosser met een wegverzet (50x34, 11-28). En daar kwam ik ook mee boven, soms met veel moeite, dat dan weer wel. Nu heb ik een veel comfortabelere fiets van staal, met een lichter verzet en bredere banden. De beste fietsaankoop van de laatste jaren. Kortom, een aanrader.