javb2812 schreef:rockhopper schreef:Persoonlijk vind ik Gåmvik met als Noordelijkst toetje de Slettnes vuurtoren meer "noordkaap" waardig.
zou je dan niet ongeveer 20 km westelijker (en ietsjes noordelijker) moeten zijn vlakbij de vuurtoren Nordvikk? Deze ligt weliswaar op een mini eilandje, dus om precies te zijn bevindt de Noordkaap zich daar dan schuin tegenover, op zo'n 100 meter afstand van die vuurtoren Nordvikk maar dan aan het vasteland. Ook de top Reipnakktinden (308m boven zeeniveau) is een oriëntatiepunt er heel dichtbij. Het laatste dorpje waar een weg (weg 888) naar toe gaat is Mehamn, van daaruit wachten nog ongeveer 20 waarschijnlijk zware kilometers. In plaats van te betalen voor een diploma vind ik dat er een goede fles wijn klaar zou moeten staan voor wie op die plek aankomt, plus nog een fles champagne voor wie van buiten Noorwegen deze plek bereikt zonder auto's of andere hulpmotoren. Wie op de nepnoordkaap aankomt "moet" enkele tientjes betalen voor dat diploma, en als ik er over na denk vind ik dat eigenlijk terecht.
Hans
Ik volg het niet helemaal, als ik kijk waar je bedoelt zie ik wel een vuurtoren maar die heet Nordkinn, bedoel je die?
... Ik keek nog even bij de lijst van vuurtorens van Noorwegen maar daar kom ik eigenlijk noch die nordkinn van mij, noch de nordvikk van jou tegen.
In het kort is Slettnes de noordelijkste van het Europese vasteland, Fruholmen op het eiland Måsøy is de noordelijkste van Noorwegen, maar liefst 500 meter noordelijker
en die van de noordkaap is wat zuidelijker en heet de Helnes vuurtoren.
Ik "adviseer" (ruim begrip, want weet waar je aan begint
) de Slettnes fyr / vuurtoren omdat deze beter toegankelijk is met als turbo bonus is er een natuurgebied bij. Voor vogelaars is het een plek die je meepakt (als je in de buurt bent) vanwege de goede waarnemingsmogelijkheden van zeevogels. Ik heb er zelf in een korte tijd drie soorten Europese jagers kunnen zien. Verder is het de Noordelijkste vuurtoren van het vasteland, er is zelfs een wiki pagina van
https://en.wikipedia.org/wiki/Slettnes_Lighthouse en je kan er overnachten. Iets dat ik op de noordkaap zelf niet zou willen (of kan betalen
) Maar goed in feite is bijna ieder punt boven 71 graden Noorderbreedte prima om als eind/keerpunt te kiezen. Zeker is dat de Noordkaap zelf het commercieelst en duurst is. In mijn ogen ook niet veel meer dan een luchtspiegeling want het is maar een lelijke parkeerplaats met een monument/gedenkteken in mijn ogen.
Anyway zou je misschien coordinaten kunnen opgeven van wat je nu precies bedoelde want ik kom er met je geschreven woord niet uit. Alvast dank.
Peter Molog schreef:Smitty schreef: De noordkaap ligt na een dure tunnel, waar je niet doorheen mag fietsen, regelmatig in de mist.
De aanleg zal ongetwijfeld duur zijn geweest, maar dat is het dan ook. Er wordt echt geen tol geheven, wat je wel suggereert. En dan mag je er ook nog doorheen fietsen. En in het totaal van alle tunnels is het, ondanks de klim van 200 meter, is het zeker niet de beroerdste tunnel in Noorwegen.
Je hoeft hem niet zo aan te vallen wat betreft die tol. Er is wel degelijk tol geheven in het verleden, vanaf de opening in 1999 tot en met 29-06-2012. Zie anders hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/European_route_E69
Ik heb zelf ook een keer daar tol betaald (en daarvoor nog een keer met de veerboot geweest).
Daarvoor moest je met de veerboot en vanaf 29-6-2012 is het dus tolvrij. Of er fietsen doorheen mogen weet ik niet. Er geldt in Noorwegen een systeem dat als een traject afbetaald is de tol verdwijnt, de staat regelt dat. Gezien het vele verkeer naar de Noordkaap duurde het gelukkig nog geen 15 jaar voor de kosten eruit waren. Voor privewegen gelden weer andere regels, maar goed om daar nou dieper op in te gaan gaat mij te ver.