Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hulp nodig bij band keuze! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hulp nodig bij band keuze!

Ik heb net de nieuwe "vogelvrijefietser"in de bus gehad, en daar is een stuk geweidt, aan trillings percentages tijdens het fietsen. Ook dit wordt onderbouwd met tabellen, uitgedrukt in %. Na het testen van dikke banden, verende zadelpennen, en geveerde voorvoken, is de conclusie, ik citeer:

Montage van brede soepele banden (getest waren de Shwalbe Marathon Plus en de Shwalbe Big Apple 4 bar) of een verende zadelpen is eenvoudig en goedkoop, en levert veel resultaat. Natuurlijk kun je ook zachte banden combineren met een verende zadelpen. De winst in comfort met Big Applebanden op 2 bar en het Airwings zadel is indrukwekkend. De trillingen nemen met 57% af. Het enige probleem kan zijn dat de banden of de zadelpen niet passen. Vervanging van een starre vorvork door een goedkope verende voorvork raden wij af: het is veel werk en levert weinig op.

Hoi Leon. Waarom heb je in eerste plaats voor een MTB gekozen die je alleen op de weg wilt rijden? Had je niet beter voor een race of tour fiets kunnen kiezen?

Er was een posting op de Cylcing+ forum van een fiets tour leider. Hij schreef dat in een seizoen, ongeveer 300 honderd van zijn klanten op hun fietsen met de normale Schwalbe marathon banden, gemiddeld 300km door Frankrijk hadden gefiets. Gedurende het gehele jaar hadden ze 4 lekke banden gehad.

Mijn volgende banden worden normale 2006 1.75 Schwalbe marathons, om precies te zijn. Volgens mij de beste all-rounder, zeker nu de Marathon XR niet meer in smallere (=lichtere) versies te krijgen is. Ook heb ik van diverse mensen gelezen dat ze meer kilometers uit een gewone marathon kregen dan uit de XR. Ik weet niet hoe dat kan.

De Travel contact heeft niet echt een goeie reputatie. De Top touring 2000 staat ook goed aangeschreven.

Success met je fiets.

mario schreef:Vervanging van een starre vorvork door een goedkope verende voorvork raden wij af: het is veel werk en levert weinig op.
Verende voorvorken moet je niet zien als oplossing voor meer rijcomfort. Daar zijn de meeste verende voorvorken nooit voor bedoeld geweest. Verende voorvorken zijn ontworpen om wegcontact te houden in moeilijke omstandigheden.
Oftewel: helemaal mee eens.

Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef: Verende voorvorken zijn ontworpen om wegcontact te houden in moeilijke omstandigheden.
Wegcontact behouden onder moeilijke omstandigheden is voor mij een vorm van comfort.
Een dag ploeteren over gravel is met een verende voorvork minder vermoeiend, belastend en concentratie eisend, oftewel: comfortabel!

Groeten, John.

stijn de klerk schreef:Hoi Leon. Waarom heb je in eerste plaats voor een MTB gekozen die je alleen op de weg wilt rijden? Had je niet beter voor een race of tour fiets kunnen kiezen?
Hoi,
Je bedoelt waarschijnlijk "sander" i.p.v. "Leon"?
Groeten,
Leon

Hoi Stijn,
Waarom niet de Marathon 50 mm? Ik heb van de oude serie zowel de 1,75 als de 1,9 (fomeel ook 50 mm...), en ik weet wel wat ik lekkerder vind: de 1,9. Die veert en dempt duidelijk beter, en geeft door de grotere breedte ook net weer een wat betere grip op losse ondergrond. 50 mmm past bijna altijd nog zonder veel problemen op een fiets met 26 inch wielen. Er is nog ruimte voor spatborden, ook met het dwarskabeltje van een V Brake kom je nog niet in de problemen. Net als mijn vrouw heb jij hebt Magura's, maar dat zou ook nog moeten lukken, inclusief spatborden. Als je ook nog erg slechte omstandigheden verwacht kun je altijd nog een stel 50 mm XR vouwbanden meenemen. Als je veel onverhard verwacht te rijden met scherpe steentjes kun je ook nog kiezen voor de 50 mm Marathon plus atb. Niet lek te krijgen, en met decente noppen aan de zijkant en een glad middenstuk). Wel erg zwaar. Heeft iemand deze wel eens vergeleken met de 50 mm XR?
hg
Wim

Hoi Willem, ik heb een tijdje met een set vouwbare 1.9 XR's gereden, wogen in de tijd 850gr (de nieuwe 2.0 XR 2006 is 790gr). Het is waar, dat ze erg comfortable waren, alhoewel hoorbaar op asfalt. Ik heb er ook heel wat mee op onverharde wegen gereden. In die tijd had ik ook nog een SON naafop een Sun Rhino velg, en dat maakte mijn wielen echt heel erg zwaar en de fiets merkbaar traag. Uiteindelijk ben ik voor een nieuw voorwiel met een set lichtere banden en een geveerde zadel pen gegaan. Deze kombinatie loopt een stuk lichter en is nog steeds even comfortabel. Ik mis nu alleen de dynamo. Mijn laatste editie was de geveerde voorvork.

Ik wist niet dat de oude 1.9 en nieuwe 2.0's eigenlijk even breed zijn. Mijn spatborden zijn 55mm, dus dat ging voorheen net.

Ondertussen heb ik mijn Magura remmen vervangen voor Avid single digit 5 V-brakes. Met de Magura's had ik regelmatig dat de remblokjes aan liepen, omdat de "callipers" bleven steken en het afstellen was ook wel een heel geklungel. De Avid's met "cartridge pads", die ik nu heb, bevallen erg goed en vindt ze ook erg krachtig. Maar iets minder dan de magura's in de regen.

heeft iemand misschien ervaring met de Suntour SP, verende zadelpen van 39 euro. Ik las er een stukje over in de Vogelvrijefietser. Deze veert ook mee in de richting van je rug. Misschien kkop ik die wel, als de ervaringen goed zijn.

Mario

Ik bedoelde de oude gewone 1,9 Marathon, en de nieuwe 2,0 Marathon 2006 (inderdaad wat dik voor 55 mm spatborden, ik heb bredere spatborden). Die lopen best licht. De XR is inderdaad een ander verhaal. Wil je nog lichter en sneller dan de gewone Marathon, dan zijn er natuurlijk nog de Marathon Slick 1,75 en de Big Apple 50 mm, maar die zijn natuurlijk wel wat kwetsbaarder
dan de gewone Marathon (oud of 2006).
WIm

mario schreef:heeft iemand misschien ervaring met de Suntour SP, verende zadelpen van 39 euro. Ik las er een stukje over in de Vogelvrijefietser. Deze veert ook mee in de richting van je rug. Misschien kkop ik die wel, als de ervaringen goed zijn.

Mario
Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=

Gerd

Hoi Willem, Ik had het ook ook over de gewone Marathon? ;-)

Volgens mij zijn de breedtste spatborden die SKS maakt 55mm. Welke heb jij?

Ik heb op al onze 26 inch vakantiefietsen 65 mm spatborden van SKS (zie ook de website van Thorn). Dat gaat prima met 50 mm brede banden. Met smallere banden zoals de 1,6 inch Conti Sportcontact van mijn dochter is het een wat raar gezicht, maar zo heb ik tenminste alle opties open gehouden: de volgende banden voor haar worden 50 mm Big Apples. Het enige waar je met brede banden op moet letten is eventuele noppen aan de zijkant. Op de Trek Navigator 100 van mijn dochter zaten oorpsronkleijk 1,9 inch brede Bontragers, met een redelijk vak loopvlak in het midden, maar gemene noppen aan de zijkant. Die banden moesten er dus gelijk af, want de noppen bleven soms achter de stangetjes van de spatborden haken, wat toch wel erg gevaarlijk was (ze liepen bovendien lang zo licht niet als de gewone Marathons, om van de Sportcontacts maar niet te spreken).
Wim

Mmm, das ook wat, dan stond me dat verkeerd bij. Ik vraag me nou af welke ik er in der tijd heb opgezet .

Willem, weet je waar je de breedte van de spatborden meet? Mijn spatborden zelf zijn 58mm. Maar tussen de moeren van de stangetjes zit nog wel iets meer ruimte. Misschien heb ik dan wel de 65mm spatborden.

Nee je meet gewoon het spatbord zelf, en dat is bij mij ruim 65 (68?) mm. Je hebt denk ik gewoon een maat smaller. Thorn heeft de neiging niet al te brede spatborden te monteren (staat ook heel gelikt). Op onze Voyager zaten (totdat ze het begaven) zelfs 45 mm brede spatborden (met 1,5 highroads). Dat waren dus spatborden voor 28 inch, die ze wat verder gebogen hadden (daarom begaven ze het ok na een paar jaar, denk ik). Ik ben toen gelijk voor het allerbreedste gegaan.
Wim

Da's interresant, dan kan ik dus nog iets winst boeken door bredere spatborden te monteren. Ik heb de fiets helemaal zelf in mekaar gezet en dus zelf de spatborden gekocht. Misschien dat SKS recentelijk, in de afgelopen drie jaar, de 65mm heeft uigebracht. Ik dacht dat ik in de tijd voor de breedste gekozen had. Bedankt, voor de tip.

Voor alleen woon/werk verkeer, over al dan niet goede verharde weg, zou ik niet voor een MTB kiezen, ook niet voor een race fiets.
De oplossing voor de winter, voor snel en betrouwbaar onderweg zijn is een cyclocross fiets, met bijbehorende banden.
(Met zo'n fiets worden in Nederland zelfs de meeste mountainbike marathons gewonnen).

Voor niet al te ver woon werk verkeer heb ik gewoon het liefste een tuttige Hollandse stadfiets met trommeremmen, drie versnelingsnaaf (of zelfs alleen een terugtraprem), en wel een moderne naafdynamo. Zo heb je het minste onderhoud.
Voor een vakantiefiets heb ik het liefst een 26 inch fiets met 50 mm banden. Als het wegdek goed is, en de omstandigheden niet te ruig, dan kun je er 50 mm Big Apples opzetten. Wordt het wat ruiger, dan kun je voor de 50 mm Marathon 2006 gaan, en wordt het nog erger dan kun je kiezen voor de 50 mm Marathon Plus ATB of de 50 mm Marathon XR. Kortom, er zijn voor alle mogelijke omstandigheden bruikbare banden. Ik zou het mooi vinden als die range er ook voor 60 mm was, maar behalve dat je dat op lang niet alle frames (plus spatborden, remmen etc) kwijtkunt, zit er vooral een groot gat in het midden. Er is een 60 mm Big Apple, en een 60 mm Marathon XR, maar juist daartussen niets. Vooralsnog is 50 mm dus voor mij de praktische bovengrens.
Wim

Nog wat info over de Marathon 2006:

Voor onze fietstocht in de Himalaya, kregen we de nieuwe Schwalbe Marathons mee om te testen. Het was eerst even schrikken, mijn favoriete band was compleet veranderd! Waarom zou je iets veranderen wat goed is?
Na wat wikken en wegen over de maat, ben ik uiteindelijke voor de 50 mm brede banden gegaan (26 x 2.0) aangezien je op de wegen in India wel wat extra comfort kan gebruiken.
Op het eerste gezicht lijkt aan de buitenkant alleen het profiel te zijn veranderd. De veranderde opbouw kun je aan de buitenkant niet zien, dus daar kan ik niets over zeggen.
Na het monteren valt op dat de band een rondere dwarsdoorsnede heeft gekregen.
Verschillende rij eigenschappen zijn bijna niet te merken op een eigenschap na:
In India moet je regelmatig van het asfalt de berm in vanwege de vrachtwagens. Wanneer je het asfalt op terugstuurt ging dit voorheen vaak gepaard met wat slip en stuiter werk. Met deze banden had ik er geen last meer van. Volgens mij heeft dit te maken met de rondere vorm en dit geeft meer grip tegen de asfalt rand.
Hoewel het profiel dikker is (meer grip op zand en waarschijnlijk langer meegaat), is een verschil in rolweerstand niet merkbaar ten opzichte van de voorganger en loopt nog steeds lekker licht.
We hebben met deze banden 1000 km (lekvrij) gereden, waarvan gedeeltelijk onverhard. Niet echt een duurzaamheids test, maar wel genoeg om een eerste indruk te krijgen.

Afbeelding

Groeten,

Marco

IK ben net terug van een weekje fietsen door Nederland. IK heb mijn achterband vervangen door een gewone marathon 2005. IK ben er erg tevreden over. Deze band rijdt heel licht, en onderweg geen problemen mee gehad. IK fiets er nu ook elke dag mee naar mijn werk van uit Den haag naar Zoetermeer. IN totaal 45 km, en dit gaat erg goed.

IK heb er ook een nieuwe binnenband van schwalbe in gezet met een autoventiel. IK hed hier wel een beetje moeite mee. Is voor mij ook de eerste keer.

Zijn er misschen mensen die iets kunnen zeggen over de ervaringen met verschillende ventielen. Nadeel/voordeel ?

Marco de Wit schreef:Nog wat info over de Marathon 2006:
Het was eerst even schrikken, mijn favoriete band was compleet veranderd! Waarom zou je iets veranderen wat goed is?
Hoi Marco,
Inderdaad, never change a winning tyre. Hou je ons op de hoogte van de duurtest? Mijn marathons zijn pas bij stand 5000 km, dus ik ben noeg niet aan nieuwe toe :)
Ik zie het niet goed op jouw foto en ook niet op www.schwalbe.nl, maar is de doorlopende middenril in het profiel niet meer doorlopend?
Groeten,
Leon