Additionally, paste this code immediately after the opening tag: montagepasta, vetten en oliën - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

montagepasta, vetten en oliën

B M schreef:Vervang gewoon je buitenboordlagers, duurt 5 minuten en kost een stuk minder dan alles ombouwen naar een vierkante as.
Heb je de foto van de as gezien?

Carl
Ja. En op basis daarvan is het moeilijk te zeggen of het alleen dat bovenste laagje finish is dat afgesleten of er toch meer aan de hand is.

Ik zou in elk geval eerst de buitenboordlagers aka externe trapas vervangen, en als dat geen verbetering oplevert zou ik een nieuw trapstel kopen.
luchtfietser schreef:met geen mogelijkheid krijg ik de lagers uit de cup. Ik smeer de boel en leg het aan de kant of zet het zo lang even op de fiets. Ondertussen ga ik uitkijken naar een nieuwe crank met bladen en bottom bracket.

Inmiddels heb ik al een tip gekregen over een aanbieding van een LX setje. Nu vroeg ik mij af wat eigenlijk het verschil is tussen Deore, Deore LX en XT. Wat ik er over lees is het voornamelijk gewicht en bij de XT meer schakel comfort. Duurzaamheid en betrouwbaarheid is dus geen issue? LX is ruim voldoende voor een trekkersfiets?

Ondertussen zie ik ook de prijzen van deze LX setjes verschillen van 90 tot boven de 200 euro. Wat bepaald zo'n groot prijsverschil? De bottom bracket is overal hetzelfde toch? Dan moeten het de bladen zijn want ook de crank is hetzelfde?

Ook zie ik nog opties van 170 mm en 175 mm. Kan iemand me hier iets over vertellen? aha, het is de armlengte van de crank.

https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:592005 Rose
https://www.internet-bikes.com/116954-s ... 2t-zilver/ Internet-bikes.

exact dezelfde naam, andere prijs en bladen
Veel fietsfabrikanten dumpen hun overtollige voorraad bij internetverkopers, die kunnen het dan goedkoper weer doorverkopen. De "dure" aanbieders hebben dan dus achter het net gevist. Dit is dus waarschijnlijk een overjarig model (niks mee trouwens). Afhankelijk van wat je wilt is het vast nog wel ergens anders goedkoper te krijgen. Ook al koop je nu een nieuw crankstel, als die lagers vervangen moeten worden zul je ze er eerst uit moeten zien te krijgen (en ook nieuwe kopen) En in bottombracketlagerland zijn er nu veel meer smaken dan alleen BSA en ITA met versschillende asbreedte.
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2 is inclsusief BB maar ze hebben er nog meer (duurder en goedkoper)
De groepen zijn op volgorde lichter, beter afgewerkt en in veel gevallen duurder, dat zorgt er dan weer voor dat je bij de goedkopere groepen wat vaker onderhoud zal moeten plegen dan bij de duurdere omdat daar de afdichting van bijvoorbeeld de lagers beter is.

Plaats eens een foto, of het typenummer van het lager, de ene zit met schroefdraad vast en de andere is geperst, al dan niet met de ondersteuning van wat loctite. (als ze de verkeerde kleur hebben gebruikt zit het echt vast)
Het typenummer is SM-BB52

Deze zijn al voor 11 euro bij Rose te koop. He volledige crankas setje dat ik poste vind ik wel aantrekkelijk. Ik las bij M-Gineering het volgende regeltje: De lagers zitten in twee losse cups, dus om er voor te zorgen dat die netjes ten opzichte van elkaar worden uitgelijnd moet je voor montage de bracketbus vlakfrezen

Kan iemand mij uitleggen wat hij bedoeld?

Overigens heb ik de bottom bracket wel van het frame af, maar de lagers er in krijg ik er nog niet uit. Vandaar dat een nieuwe nu wel nodig is, alhoewel ik het nog wel graag voor elkaar zou willen krijgen.

De naam Deore LX slaat dan alleen op de crank en as? M.a.w. de vormgeving? die zijn dan per typenummer hetzelfde? En kunnen verschillend afgemonteerd worden met ketting bladen?

De XT varianten hebben vaak aluminum bladen maar zijn deze net zo degelijk als staal? Is dit enkel een gewichtsvoordeel?
beste luchtfietser,
Afbeelding
ik vind het wat verwarrend: ik denk dat je in dit trapaslager (BB-unit) niet de afzonderlijke lagers hoort te/kan vervangen. dus maak 'm niet open, bedoel ik. je zet deze complete BB-unit in je fiets en steekt dan de rechtercrank-met-daaraan-de-trapas er doorheen en bevestigd aan de linkerkant de linkercrank.
de trapas sluit goed aan op de binnenkant van deze BB-unit en laat de lagers er in meedraaien met de trapas.

het frezen van de bracketbus gaat over nieuwe frames waarvan de rand van de bracketbus niet netjes vlak is. die maak je vlak door er een vlakke kant/rand aan te frezen. daarna tap je de schroefdraad er in en kan het lager, de BB-unit er in. zo werkend komt de schroefdraad er recht in en komt het lager ook recht te zitten. (in mijn eigen woorden :roll: )
groet, hoogframe
hoogframe schreef: het frezen van de bracketbus gaat over nieuwe frames waarvan de rand van de bracketbus niet netjes vlak is. die maak je vlak door er een vlakke kant/rand aan te frezen. daarna tap je de schroefdraad er in en kan het lager, de BB-unit er in. zo werkend komt de schroefdraad er recht in en komt het lager ook recht te zitten. (in mijn eigen woorden :roll: )
groet, hoogframe
aha, helder. Ik begrijp het. Ik dacht dat dit wellicht niet bij mijn fiets gebeurd was en daarmee de reden waarom deze bottom bracket zo snel alweer versleten was. dank voor de uitleg hoogframe.

Ik begrijp dat het in principe niet de bedoeling is de bottom bracket zelf te onderhouden en dat heeft Shimano ook bijna onmogelijk gemaakt dus. Maar ik wilde het wel proberen, al is het alleen maar om de onderdelen van de fiets te leren kennen. Er zijn wel een aantal filmpjes te vinden waarin mensen het wel onderhouden. Maar goed, het is wel erg lastig dus een nieuwe voor 11 euro is dan niet zo slecht.
luchtfietser schreef:aha, helder. Ik begrijp het. Ik dacht dat dit wellicht niet bij mijn fiets gebeurd was en daarmee de reden waarom deze bottom bracket zo snel alweer versleten was.
De toestand waarin ik dure veelgeprezen Made in Holland A-merk frames heb gezien en heb ontvangen verbaas ik me nergens over.
hoogframe schreef:beste luchtfietser,
Afbeelding
Op het plaatje staat ook niet voor niets "do not disassemble", oftewel "niet uit elkaar halen". Als het ding toch vervangen gaat worden kun je dat natuurlijk best doen, het weer in elkaar zetten loont alleen de moeite niet als het al mogelijk is.

Shimano Deore LX is zoiets als een Peugeot 205 GTI, een merk en type aanduiding met een toevoeging, ieder jaar weer veranderd er iets waardoor in veel gevallen de vormgeving mee veranderd. Onderling (over de jaren heen) zijn de verschillende onderdelen vaak prima uitwisselbaar, al heb je ook daar weer uitzonderingen.
Bij die crank van internet-bikes zitten ook nieuwe lagers.
bij deze drie foto's van de staat van de kettingbladen van de fiets van mijn vriendin. Ik ben benieuwd naar jullie mening over de staat en hoe lang het nog mee kan, of dat ik direct moet gaan vervangen. Zelf had ik de indruk dat het middelste blad vervangen moest worden, het kleine kan eventueel en het grote blad is nog prima. Maar voordat ik ga bestellen zou ik het fijn vinden om het zeker te weten. alvast bedankt!

https://ibb.co/e1kSdk grote en middenblad
https://ibb.co/jtHqyk grote en middenblad vergroot
https://ibb.co/bto8jQ kleine blad


AANVULLING: Van onze dealer begreep ik dat de cassette vervangen moest worden dus heb dat aangenomen. Zelf heb ik weinig versleten cassettes of bladen gezien dus mijn referentiekader is beperkt. Wellicht een second opinion? Maar onderstaande eerste twee reacties laat al blijken dat meningen kunnen verschillen :D Of de foto vertekent? hmmm wellicht is die niet scherp genoeg.

https://ibb.co/kZf4PQ HG400 (mijn cassette)
https://ibb.co/mFLXB5 HG80 (van mijn vriendin)

Mijn idee was twee maal HG400 te bestellen. De kettingen heb ik gemeten en daar viel de tool volledig in. Hier wilde ik twee maal KMC X9.93 voor bestellen.
Volgens mij kan je er prima een tijd mee door! Met alle drie. Wel nu een nieuwe ketting gaan monteren, en eventueel de cassette bekijken, anders gaat de boel op elkaar invreten en dan ben je sneller aan vervanging toe.
Alles vervangen. Kan zijn dat groot nog goed is, volgens mij vertekent de foto iets?
Vóór: het grote blad is nauwelijks gebruikt. Het kleine, geen idee.
Achter: van beide cassettes zijn (vanaf de kleinste beginnen tellen) tandwielen nr. 3, 4 en 5 (en iets minder nr. 6) veel gebruikt want er zijn vervormingen te zien achter de topjes. Of het nog lukt? Proberen.

Normaliter koop je een nieuwe ketting, leg je die er op, een beetje olie erop en rijden. Probeer alle versnellingen en je bent er zo achter of de ketting overslaat. Dit doe je wel voorzichtig, dus wel kracht zetten maar niet gaan staan.

Anders dan normaliter kan ook. Dan koop je een gereedschap dat daar speciaal voor bedoeld is.

Dat die nieuwe ketting misschien snel verslijt als de tandwielen versleten zijn maakt niet uit als je een goedkopere ketting koopt. Met goedkoper bedoel ik minder dan 15 euro.
gios schreef:Alles vervangen. Kan zijn dat groot nog goed is, volgens mij vertekent de foto iets?
Rigoureus... en voorbarig.
Travelmaster schreef:
gios schreef:Alles vervangen. Kan zijn dat groot nog goed is, volgens mij vertekent de foto iets?
Rigoureus... en voorbarig.
Och, ik houd de economie wel aan het rollen. :wink:

Tevens prima tijdstip om over te stappen naar het simpele, goedkope en duurzame vierkante-as systeem.
Zo kun je het ook benaderen :lol: .
Beste lezers, wederom bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik nieuwe kettingbladen besteld. De huidige bladen bewaar ik en dan kan ik wellicht nog het verschil ertussen ervaren. Wat betreft mijn 'oude' crank. deze houd ik voorlopig want de mooie LX aanbieding was uitverkocht. Het duurde te lang voordat ik iets meer begreep van de aantal tanden in verhouding tot snelheid en dergelijke. Nog steeds lastig. En ik wilde wel eerst weten wat ik ging veranderen voordat ik ging kopen. Op zich prima want dan kan ik deze winter de aanbiedingen in de gate houden en ondertussen iets meer bekend raken in de wetenschap van de versnellingen :D

Dan blijft alleen de cassette over waar ik automatisch dacht een 11-32 voor te kopen, want dat hebben we nu ook. Maar ik kan ook een 11-34 of zelfs 11-36 of 12-36 kopen. Dit wil ik dan alleen doen voor mijn crank van 26-36-48. Althans, mijn vriendin fiets op 22-32-44 dus voor haar lijkt het me niet nodig. De gedachte is dat wanneer we weer in de bergen komen we wat makkelijker omhoog komen, vooral ik.

BDR had me gewezen op deze mooie site http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 2&UF2=2200

Ik moet er tien keer naar kijken om het te begrijpen. Kan iemand me er iets door heen begeleiden? Mijn idee is dat als de tandwieltjes elkaar niet overlappen heb je verschillende standjes anders heb je overlap. Hoe verder de driehoekjes naar links staan hoe makkelijker fietsen want lagere development/m. Dan houdt het voor mij wel op. Ik werd ook gewezen op het aantal schakelmomenten maar dat kan ik niet inschatten zo.

Wellicht dat jullie aanvullende info voor me hebben en je mening willen delen voor de cassette.

bij voorbaat dank!
Het gebruik van de ritzelrechner is in het begin even lastig maar is vooral bedoeld om je een idee te geven wat er gebeurd als je 1 van de variabelen aan zou passen op je huidige fiets.
De bedoeling daarnaast is om zo min mogelijk dezelfde versnellingen te hebben, dus als 2 van die driehoekjes onder elkaar staan betekent dat je van de 27 er nog maar 26 over hebt en zo verder. Daarnaast moet je er voor zorgen dat je ketting zo min mogelijk scheef staat wat slijtage en een verminderde efficiëntie met zich mee brengt (die lichtgrijze driehoekjes) (of je moet een ligfiets hebben met een lange kettinglijn, daar speelt dat minder)
In jouw huidige setup met een 11-32 cassete en 26-36-48 heb je dus nogal wat dubbele versnellingen waardoor je effectief er maar 14 (en eigenlijk nog minder gezien het geringe verschil) overhoudt.
Wat je ook nog mee moet nemen in je beslissing is hoe snel trap ik nu eigenlijk, bij vrouwen is het eigenlijk een gegeven dat ze graag (of in ieder gevaal vaak) zwaar en dus langzaam trappen, en veel mensen doen dat bergop ook, door gebrek aan kracht, training of misschien onkunde.
Overigens is die 22-32-44 helemaal zo gek nog nog niet omdat je zeker bergop door wil kunnen blijven trappen, en dan maken 4 tandjes voor zeker wel verschil.
Als je op %compare klikt kun je 2 keuzes met elkaar vergelijken dan heb je dus 2 schermen waarbij de gekozen instellingen (drop-down box) vast liggen (bovenste deel) en als je met de tandwielen schuift je kan zien wat het verschil is (middelste deel)
Schakelmomenten zijn die momenten waarbij je naar een kleiner of groter blad en kransje schakelt waarbij de overbrenging min of meer hetzelfde blijft (48-16 is gelijk aan 36-12) en je nog wat reserve naar boven (of beneden) hebt vervolgens doorschakelen naar 36-28 en dan naar 26-21 (dus zowel voor af- en achter opschakelen)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
peter, bedankt voor de aanvullende toelichting. Tsja, hoe snel trap ik? Dan kan ik niet zeggen want ik weet niet waar ik dat mee moet vergelijken of beoordelen. Voor mijn gevoel trap ik licht, gewoon lekker doortrappen.
Wat mij vooral opvalt is dat het grootste blad heel veel overlap heeft met het middelste blad, bij zowel de 22-32-44 als de 26-36-48. Het grote blad is dan nutteloos in mijn beleving, tenzij ik in Nederland wil gaan racen. Maar in de praktijk fiets ik niet harder dan 24 km/h. en als het bergafwaarts gaat dan trap ik niet meer mee boven deze snelheid.

Ik heb gekeken naar de diverse combinaties van cassettes met zowel het 48 en 44 crankstel. Ze hebben beide vergelijkbare overlap of dat standjes dicht bij elkaar zitten. Ik kan geen combi vinden waar het allemaal mooi verdeeld is.

Mijn voorlopige conclusie is dat het weinig uit maakt. Nu gewoon een 32 cassette er op en als we zeker weten de bergen in gaan alsnog een nieuwe crankstel kopen van 22-32-44.

Mee eens? Of zie ik nu iets over het hoofd? wbt compatibility, daar kon ik in het shimano document weinig over vinden, maar kans bestaat dat ik het over het hoofd zie. Maar volgens mij kan ik iig tot 34. over 36 lees ik niets.
Is er een stelregel voor de groote van de kooi t.o.v. de cassette? mijn kooi is 10 cm lang tussen de beide assen van de derailleurwieltjes.
Soms is een nieuwe voorderailleur ook nodig bij kleinere bladen, ze zal iig wat moeten zakken op de zitbuis om lekker te kunnen schakelen. Je kan natuurlijk ook nieuwe bladen kopen. Let ook even op de maximale capaciteit van je voor en achterderailleur, dat maakt sommige combinaties vragen om kettingen die van het klenste blad willen vallen.
Voor wat betreft de lengte van de kooi die heb je in 3 smaken, kort, middel en lang, samen met een afstelschroef (B-tension) kun je daarmee de ketting wel of niet op het grootste kransje krijgen. Als 36 niet genoemd wordt, kun je 2 dingen doen blijven bij max 34 of een andere derailleur kopen, en een andere ketting en de grotere cassette. Een hack die ook wel wordt toegepast is een langere B-Tension schroef er in draaien, of dat ook echt op de lange termijn goed werkt (tijdens een fietsvakantie) weet ik niet.