Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool fietsgereedschap - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Multitool fietsgereedschap

Kees - dank je wel voor de uitgebreidde uitleg. Ik twijfel namelijk al enige tijd over het wel/ niet aanschaffen van een Leatherman. Goed te weten dat de kabels ermee doorgeknipt kunnen worden. Wat ik me afvraag is of de punt van de tang klein genoeg is om de functie van een missing link tang over te nemen aangezien mijn handen het losmaken nooit voir elkaar krijgen. Het meenemen ervan zou er ook voor zorgen dat ik geen losse schroevendraaier nodig heb in geval de derailleur nagesteld moet worden. Als mes heb ik een buck mes bij me. Je noemt dat hij ook kan functioneren als blikopener maar hoe werkt dat dan. Ik heb nu een losse simpele blikopener bij me zou als dat goed werkt een mooie dubbelfunctie zijn (en gewicht besparen). Lijkt op onderstaande https://www.google.nl/search?q=blikopen ... Sv81U-VaM:

Als ik je dus goed begrijp dan is de tang + kabelknipfunctie het belangrijkste, samen met de schroevendraaier functie en zijn de andere functies soms handig.

Net als jij heb ik ook 2 sloten bij me - 1 op de fiets en andere een beugelsot met kabel ivm inderdaad ipv de diefstalverzekering
Inge1 schreef:Goed te weten dat de kabels ermee doorgeknipt kunnen worden.
Met een Leatherman heb je wel meer kans op rafels dan bij een echte kabelkniptang, maar bij pech kun je je er wel mee redden.
Inge1 schreef:Wat ik me afvraag is of de punt van de tang klein genoeg is om de functie van een missing link tang over te nemen aangezien mijn handen het losmaken nooit voir elkaar krijgen.
Zo'n sluitschakel gebruik ik maar eenmalig. Die dingen zijn zo klein en licht, dat je er makkelijk een paar kunt meesjouwen. Losmaken doe ik met een kettingpons en daarna belandt die link op de schroothoop. Het komt overigens maar zelden voor dat ik een ketting open maak voordat die aan vervanging toe is (meestal na 3000 à 4000 km; rij je veel langer met een ketting, dan gaan de tandwielen niet langer mee dan de ketting).
Inge1 schreef:Je noemt dat hij ook kan functioneren als blikopener maar hoe werkt dat dan.
Net als bij een Zwitsers zakmes.
Voor onderweg kan ik leven met rafels - echte tang heb ik thuis - alhoewel ik dan voor het gemak langs de FM rij :D .

Ik ga er altijd vanuit dat ik onderrweg de ketting niet hoef in te korten/ open te maken - althans tot op heden nog niet hoeven doen. Heb nu 1x missing link bij mijn spullen zitten, kan misschien dan geen kwaad om er nog 1 mee te nemen.

Dank voor het filmpje ziet er zo eenvoudig uit als dat met een leatherman ook zo eenvoudig gaat dan moet ik me er toch nog maar wat meer in gaan verdiepen ondanks dat ze best prijzig zijn. Kan ik tang, kabelknipper, opener, schroevendraaier mooi combineren en dat levert dan weer een mooie gewichtsbesparing op.

Weer een hoop geleerd vandaag :D - dank daarvoor.
Inge1 schreef:Dank voor het filmpje ziet er zo eenvoudig uit als dat met een leatherman ook zo eenvoudig gaat dan moet ik me er toch nog maar wat meer in gaan verdiepen
Zo simpel als in dat filmpje gaat het bij mij zeker niet, maar uiteindelijk krijg ik het blik wel open. Als Corrie mij met zo'n provisorische blikopener ziet klooien, neemt ze het meestal van me over en is het blik binnen een minuut geopend, terwijl de inhoud er nog in zit :wink:
Mooi overzicht van het gereedschap dat meegenomen wordt!

Ik gebruik ook een klein rateltje van Victorinox, oerdegelijk en werkt veel sneller dan gewone inbussleuteltjes / multitool. Bovendien kan je kan gewoon de bitjes vervangen als ze slijtage beginnen te vertonen.

Afbeelding

Verder in het bezit van een Pocketwrench, handig om een moertje vast te houden als je vanaf de andere kant een inbusboutje moet aandraaien.

Afbeelding

Een multitool is handig voor van alles en nog wat... Leatherman is een goed merk maar mocht je er een willen aanschaffen kijk dan ook even naar de Swisstool Spirit van Victorinox, als je ze beide door je handen laat gaan merk je een duidelijk verschil in afwerking 8)

Afbeelding
Inge1 schreef:Je noemt dat hij ook kan functioneren als blikopener maar hoe werkt dat dan. Ik heb nu een losse simpele blikopener bij me zou als dat goed werkt een mooie dubbelfunctie zijn (en gewicht besparen). Lijkt op onderstaande https://www.google.nl/search?q=blikopen ... Sv81U-VaM:
Als het om een kleine, goedkope, lichte en schier onverwoestbare blikopener gaat dan is de 'mini opener' dé oplossing. Ik heb er altijd eentje in m'n portemonnee zitten.
(ook wel Camp Opener/Bushcraft Can Opener/Mini blikopener/Can Opener/veld blikopener genoemd)

Voor een paar euro koop je twee stuks. Ze wegen minder dan 10 gram per stuk.
Zelfs bij (relatief dure) Bever kosten ze niet meer dan 5 euro de twee.

zie ook:
- https://www.noodzaken.nl/survival-kit-s ... pener.html
(met onderaan een instructie-filmpje)
- https://www.ronniesunshines.com/mini-p38-can-opener-x-2
- https://www.bobsadventurestore.nl/bliko ... etaal-zb-2
- https://en.wikipedia.org/wiki/P-38_can_opener
(er blijkt zelfs een speciale Wikipagina aan te zijn gewijd!)
Niall - dan vermoed ik af te leiden uit jouw berichtje dat je voorkeur uitgaat naar de Victorinox. Zal straks eens gaan googlen naar gebruikerservaringen om een 1e idee op te doen. Niall - denk je dat de punt van de Victorinox "scherp" genoeg is om de missing link te openen - met mijn handen lukt me dat niet (thuis gebruik ik de kmc tang hiervoor)?
Heb je voor mij nog wat aanvulling op je Victorinox rateltje. Aantal zaken herken ik maar 2 niet # A3643 en #30304.
nadat ik dit getypt had alvast naar wat fimlpjes ziten kijken waarin Victorinox en Leatherman vergeleken worden. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat de combi multitool/ ratel + bitjes bij elkaar wegen. Want als ik dan toch geld ga uitgeven en kan door ietsje meer uit te geven weer gewicht besparen dan is dat meteen weer winst.

Kees - misschien dat vrouwen dan handiger zijn dan mannen met dit soort dingen :wink: . Maar alle gekheid op een stokje goed te weten dat het kan maar dat het filmpje een ietwat vertekenend beeld geeft. Ga ik thuis maar vast ermee oefenen als ik heb beslist welke het gaat worden.
Ik heb zelf ook zo'n Victorinox multitool en die bevalt me prima.
# A3643 is een klein schroevendraaiertje, waarmee je bijv. een schroefje van een bril kunt aandraaien. Je draait hem op de kurkentrekker.
#30304 is de genoemde ratel
Bij mijn setje zat behalve de multitool alleen de bitjeshouder, de ratel en #30305. Ik heb de bitjes verder aangevuld met bitjes die ik ook nog nodig had, bijv. torx. Bij een gereedschapswinkel kun je die bitjes kopen.

Õm je missing link los te krijgen kun je de methode van Berger proberen, zie hier:
http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... 75#p278275
Frank - mooi te horen dat hij goed bevalt. Dat van inderdaad losse bitjes kunnen wisselen spreekt me wel aan + dat het samen in een hoesje zit - hoe minder los spul hoe beter. Bitjes heb ik nog genoeg uit andere sets die ik kan gebruiken/ lenen.

Dank voor de opheldering mbt de schroevendraaier.

Berger's methode heb ik voorbij zien komen maar nog uitgeprobeerd of me dat zo wel lukt - ervaring leert dat ik meestal niet genoeg kracht in de handen heb.

Ben nu nog wel steeds benieuwd naar het gewicht van zo een setje daar ik op het net steeds verschillende getallen voorbij zie komen.

Mijn oog is trouwens vanwege de combi tang/ ratel voor nu gevallen op de Spirit XC plus ratel. Maar ga nog wel wat verder kijken en lezen.
Hoi Inge,

Haha mijn voorkeur gaat idd uit naar Victorinox :oops: De Leatherman multitools zijn ook erg goed hoor, ik denk dat je aan beide geen buil zult vallen...

Maar de Victorinox modellen zijn in mijn ogen netter afgewerkt en hebben een wat betere selectie van "tools". Ik heb destijds ook de Spirit Plus met ratel gekocht, zelfs een kurkentrekker zit erbij! Volgens info op internet zou deze set 205gr wegen maar ik heb geen weegschaal hier om het te controleren...

Het uiteinde van de Spirit tang is 3mm maar geen idee of dat smal genoeg is voor zo'n missing link schakel? De tangen van Leatherman hebben vaak een iets smallere neus dus voor die toepassing zijn ze in het voordeel.
Ha Niall - goed geraden dus :lol: . Dat van die 205 gr. ben ik ook tegen gekomen maar ook getallen van rond de 300gr. en ik kan de verschillen niet vinden - vandaar. Dat van het netter afgewerkt en beter in de hand liggen heb ik inderdaad ook op een aantal plaatsen gelezen. Zal alleen nog mogen ervaren hoe makkelijk/ moeilijk ze openen aangezien de meningen hierover verschillen. Zal dan eens de binnenkant van een schakel opmeten maar klinkt zo op het 1e gehoor dat dat dus ook zou moeten kunnen. Die kurkentrekker had er voor mij niet op hoeven zitten - zou eerder een voorkeur voor een 2e mes of pincet hebben. Maar ja he kunt niet alles hebben, nietwaar?

Zag dat jij 2 rateltjes erbij hebt zitten - gebogen en een rechte. Bij degene die ik op het oog heb zit alleen een rechte. Dus logische vraag :wink: waarom heb je er 2 bijzitten?

Heb deze voor nu op het oog https://www.messenshop.nl/victorinox-sw ... ylon-etui/
Hier mijn setje

Afbeelding

Zonder het zakmes en de reserveband weegt het 600 gram, mét weegt het 900 gram.

* Etuitje
* Lensflesje met smeerolie
* Reserve binnenband
* Conussleutel. Past tevens op pedalen.
* Set inbussleutels. Voor de fiets heb ik ze niet allemaal nodig, maar ik gebruik dit gereedschap ook voor dagelijkse klusjes. Stuk gaan ze niet, ze raken hoogstends kwijt.
* Sleutel 8/10
* Zakmes Victorinox Champ. Kostte in 1987 een rib uit mijn lijf met hfl 135,-, maar is sindsdien in dagelijks gebruik. Ik weet niet of ze deze dingen nog steeds in deze kwaliteit maken. Ik heb o.a. de twee mesjes niet uitgeklapt op de foto. In het tangetje zit ook een inkeping waarmee je in noodgeval een derailleurkabel door kunt krijgen.
* Spaaksleuteltje
* Solutie
* Rond doosje waar plakkers en schuurpapier in zitten
* Stukje ketting. Ik zie nu dat een missing link zijn naam eer aan doet :-(
* Brookssleutel
* Bandenlichters
* Een stuk plastic voor als ik een grotere scheur in mijn band heb. (Sinds ik dit stuk plastic heb is het dus overbodig...)
* Een kettingpons die net als het stuk plastic overbodig is sinds ik hem heb.
* Een NBT-2 om de kransjes los te maken. Voor thuis heb ik een grotere sleutel want de NBT is niet heel erg handig in gebruik.

Op het zakmes zit een tangetje dat groot genoeg is om bv moeren en bouten aan de fiets tegen te houden als je de andere kant aandraait en scherp genoeg om een kleine splintertje uit je vinger te trekken. Een combinatietang heb ik niet, ook thuis niet, omdat ik heb gemerkt dat je met een combinatietang veel een beetje kunt maar niets goed kunt.
Inge1 schreef:Zag dat jij 2 rateltjes erbij hebt zitten - gebogen en een rechte. Bij degene die ik op het oog heb zit alleen een rechte. Dus logische vraag :wink: waarom heb je er 2 bijzitten?
Dat plaatje had ik gewoon van internet gehaald, je hebt idd de versie met het rateltje + verlengstukje en ook de wat goedkopere versie met alleen het gebogen bithoudertje ("ratelt" dus niet en daarmee wat minder handig).

De Victorinox multitools hebben tevens als voordeel dat al het gereedschap (behalve de tang natuurlijk) meteen vanaf de buitenkant toegankelijk is en makkelijker openklapt / vergrendelt.
Inge1 schreef:Heb deze voor nu op het oog https://www.messenshop.nl/victorinox-sw ... ylon-etui/
Ik heb destijds idd hetzelfde setje gekocht maar dan met het leren foudraal. Bij Knives & Tools (Nederlandse webwinkel) voor ongeveer dezelfde prijs.
Ah, dat verklaart het. Dan is de ratel variant dus het handigste - gaan we daar voor.

Ik vermoed dat de website die je noemt en die uit mijn link dezelfde winkel is met meerdere websites in de lucht.

Reden dat ik voor nylon ga is dat ik vermoed dat het net wat minder weegt - aan de andere kant oogt leer wel mooier.
Inge1 schreef:Reden dat ik voor nylon ga is dat ik vermoed dat het net wat minder weegt - aan de andere kant oogt leer wel mooier.
Het materiaal van mijn hoesje is wel een beetje vreemd, het is leer maar met een (vinyl?) toplaagje...

Het zou kunnen dat het ietsje zwaarder is dan de nylon variant maar het lijkt me iets duurzamer en minder "volimineus". In ieder geval fijn om alles netjes een plekje te geven 8)
Leon schreef:Lensflesje met smeerolie
Dat idee heb ik idd vaker voorbij zien komen, goede tip!
Leon schreef:Zakmes Victorinox Champ. Kostte in 1987 een rib uit mijn lijf met hfl 135,-, maar is sindsdien in dagelijks gebruik.
Leuk om te zien dat sommig kwaliteits gereedschap zo lang meegaat :D
Moet je wel lenzen dragen om er 1 te hebbe. Gebruik nu zelf een 30ml olieflesje wat ik navul. Zelfde idee maar net effe anders :wink:
Ik ben ook altijd heel erg in verleiding van die mooie "multi-tools" aan te schaffen, maar het gewicht weerhoudt mij ervan.
Ik gebruik een 'gewoon' licht Victorinox zakmes, middelmaat, met de basis mesjes en blikopeners/schroevendraaiers. Zaag/tang/schaar en dergelijke heb ik nog niet gemist. Gaat sowieso mee voor koken en eten.
Verder heb ik een stuk of drie, vier lichte kleine losse inbusjes bij me, een Brookssleutel laat ik tegenwoordig thuis, heb hem nog niet nodig gehad op trips tot een maand, ook spaakgereedschap heb ik niet bij me, nooit nodig gehad (afkloppen), evenmin als kabelwerk, tangen en krans/cassette-gereedschappen.
Verder zie ik niet hoe je een staalkabel kunt breken op een fietsvakantie, vooropgesteld dat ie bij vertrek zo goed als nieuw was.
Wel mee gaat een mini Topeak kettingponsje, een sluitschakel (overigens ook met de ketting nog nooit problemen gehad), bandenplakspul en een klein flesje smeerolie.
(Voor een wereld/woeste gebieden-reis geldt deels bovenstaande uiteraard niet, maar voor asfalt-in-bewoond Europa wel)
Georg - als ik het gewicht van de Topeak Topeak ratchett Rocket X Lite DX + Rohloff bit (150gr) + blikopener (96gr) bij elkaar optel dan zit ik al aan/ over het gewicht van de multitool. Vorig jaar nam ik ook de KMC tang mee voor de ketting (ooit weet je nooit) dan komt daar weer 161 gr bij. Maw voor mij is het gewichtstechnisch dus beter om een multitool mee te nemen en al deze zaken te combineren. En ja, het is wel een flinke uitgave maar ervan uit gaande dat hij levenslang meegaat..... Verder droom ik nog steeds ( ben hard aan het sparen) van een langere fietsreis en dan is het denk ik dat het zeker handig is er 1 bij te hebben aangezien er dan meer kapot kan gaan.

Het zou me niet verbazen dat als je alles bij elkaar optelt wat je meeneemt ook voor jou het gewichtstechnischer gunstiger is een multitool mee te nemen. Of je nu wel of niet een tang nodig hebt onderweg is natuurlijk af wachten maar als je hem nodig hebt is het wel handig dat je hem bij je hebt.

Ben het met je eens dat je de kans dat je een tang of ander gereedschap nodig hebt drastisch verminderd bij het tijdig vervangen van kabels ed thuis.
Inge1 schreef:Moet je wel lenzen dragen om er 1 te hebbe.
Ze zijn bij elke drogist en kruidenier te koop hoor. Je moet aleen de vloeistof er uit halen, maar dan nog zijn ze 10x zo goedkoop dan wat ze er bij Bever voor zouden vragen.