Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewichtsverdeling - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gewichtsverdeling

hesta schreef:het klopt dat de tassen ver naar achteren hangen. liever hang ik ze verder naar voren ivm gewichtsverdeling. maar dan stoot ik telkens met mijn hakken tegen de tassen.
Vreemd, iemand van jouw lengte zou daar niet snel last van moeten hebben. Met wat voor schoenen fiets je? Steken de hakken misschien erg uit?

(off-topic: ik weet je geschiedenis natuurlijk niet, maar als professionele "bikefitter" kan het toch niet nalaten om iets te zeggen over de afstelling van je fiets. Het stuur past niet echt bij je houding. Een recht mountainbikestuur is eigenlijk alleen lekker als je stuur en je zadel ongeveer even hoog staan. Zet je een dergelijk stuur erg hoog, zoals bij jou, dan geeft dat veel spanning in de schouders. Hoe meer rechtop je zit, hoe meer gebogen het stuur moet zijn. Voor jouw zithouding denk ik dan eerder aan een stuur met 30 graden buiging of zelfs meer als je echt helemáál rechtop zit (rug verticaal))
En zoiets dan:

https://joecruz.wordpress.com/2010/12/0 ... hing-cage/

Salsa Anything Cage, de oude versie (de nieuwe schijnt sterker te zijn). Zitten wat hoger dan de huidige frontrollers, en als je daar lichtgewicht kanorolletjes o.i.d. voor gebruikt ben je ook aanzienlijk lichter uit dan met frontrollers.

Omdat de backrollers nog steeds niet vol zitten op die manier zou je bv de Arkel's kunnen proberen? 540 gram, scheelt dus een kg tov backrollers. En inderdaad, sowieso een bidon onderop het frame lijkt me, is denk ik de beste plek voor gewicht op de fiets.
Geld uitgeven voor lichtere (kleinere) voordragers terwijl het probleem achterin zit lijkt me op dit moment opportuun. Er is een aantal dingen die Hesta nu al kan proberen zonder de knip open te trekken.
djveer schreef:Salsa Anything Cage, de oude versie (de nieuwe schijnt sterker te zijn). Zitten wat hoger dan de huidige frontrollers,
Hoger, dat is een nadeel.
djveer schreef:Omdat de backrollers nog steeds niet vol zitten op die manier zou je bv de Arkel's kunnen proberen? 540 gram, scheelt dus een kg tov backrollers.
Ik heb de superlichte Arkels. Het zijn fijne lichte tassen, maar ze zijn klein. Kleiner dan de FRONT rollers.
loknor schreef:Geld uitgeven voor lichtere (kleinere) voordragers terwijl het probleem achterin zit lijkt me op dit moment opportuun.
Je beboelt niet opportuun?
-sorry, teveel off-topic-
Tent en slaapspullen in voortas moet ik ook eens proberen...nooit over nagedacht om zo eens te rijden, als het qua gewichtsverdeling werkt, is het misschien wel ideaal qua weten waar je spullen zijn en inpakken.
Ik heb nu dat ik 1 voortas als 'natte tas' inricht, dus daar zit regenjasje en rainlegs etc in, en reservebandje en gereedschap ed. Dus die tas kan bij stromende regen open zonder dat er iets beschadigd raakt, is een no-brainer. Dat werkt op zich ook fijn.
Ik rij alleen met achtertassen (plus een stuurtas met zomin mogelijk er in). Op mijn fiets (lange achtervorken, racestuur) gaat dat prima tot een totaal van ongeveer 18 kg. Met de normale 12-15 kg is er geen probleem. Wel heb ik dus goed opgelet om het gewicht zoveel mogelijk in het centrum van het zwaartepunt te hebben. Het voordeel van fietsen zonder voortassen is dat je 2-2,5 kg leeg gewicht uitspaart. IN een van mijn bedie achtertassen zitten mijn slaapzak, matje, droge kleren en alles wat absoluut droog moet blijven en onderweg niet nodig is. In de andere fietstas zitten de spullen die tegen enkele druppels kunnen, en eventueel onderweg nodig zijn, zoals een reserve buitenband, eten voor onderweg, extra warme kleding etc. Mijn regenjas en regenbroek zitten elk aan een kant buiten op de tassen. De potentieel natte tent zit bovenop de drager, waarbij als de tent nat geweest is de binnentent los in een aparte lichte waterdichte zak zit. Mijn brandstof (spiritus) zit zoals gezegd in een grote fles onder de onderbuis. Het past allemaal prima, en ik heb meestal nog ruimte over in de grote achtertassen.
Een vriend van mij vindt zelfs, en fietst al jaren overal zo, dat meer gewicht in voortassen dan achtertassen hem een prettiger stuurgedrag oplevert. Kan ook he, het is allemaal testen en je mag af en toe best eens van de regeltjes afwijken om erachter te komen wat voor jou het beste is.
Ik ben klein 159cm en heb schoenmaat 40/41 ( hoezo ik leef op grote voet) Fiets met sandalen of soepele wandelschoen /trailrunner. Zit ook regelmatig tegen het sleuteltje van het slot aan.
Heb meestal ook toeclips op de pedalen. ( klik pedalen geprobeerd kan ik niet mee overweg,)

Geen idee hoe lang de crank is ik vind ze zelf lang in verhouding met de kleine maat van de fiets.

In het verleden een stuur met kromming gehad maar dat levert op de lange afstand pijn in de polsen en kramp in de armen op. Ik heb Barends op het stuur gemonteerd om in verschillende posities te kunnen zitten. om zo klachten te voorkomen.
Als ik verder voorover ga zitten word de druk op mijn schouders nog groter. Zit mijn buik in de weg, krijg ik slapende schaamlippen en te weinig lucht. Afvallen zou een optie zijn maar werkt niet voor de overtollige huid.
Ik heb veel uitgeprobeerd wat betreft de afstelling van de fiets, maar deze houding is in vele ogen misschien niet ideaal, maar wel voor mij.

Ik heb al drie bidonhouders, ook op de onderbuis. Maar de ruimte is beperkt en niet iedere bidon past daar.
Op de bovenbuis of een bidon aan het stuur heb ik simpel weg niet genoeg ruimte met op en afstappen.

Als ik het nog niet geschreven heb. Ik heb Fybromyalgie en dus altijd pijn in spieren en gewrichten. Deze afstelling(behalve misschien kortere cranks ) is de afstelling met de minste problemen op de lange afstand.

Wat ik tot op heden voor in had was alleen wat ik onderweg nodig had of kon hebben. Dus regenkleding, ehbo voedsel en drinken. en soms niet droge was. En de boodschappen die ik onderweg haal.

Afbeelding

een foto van de fiets zonder bagage
hesta schreef:Geen idee hoe lang de crank is ik vind ze zelf lang in verhouding met de kleine maat van de fiets.
Aan de binnenkant staat meestal een getal. Het vaakst is dit 170. 175 zijn de langere versies die vaak voorkomen, die zijn echt te lang voor jou.
Meten kan door er een lineaal langs te houden. Het midden van de trapas tot het midden van de as van het pedaal telt. Meestal gaat het met sprongetjes van 5 mm.
Ik vind het ook wel wonderlijk dat je tegen de tassen komt. Ik heb zelf maat 45/46 in schoenen en als ik mijn schoenen naast die van van jouw maat zet is dat een heel verschil.
Of is je liggende achtervork zo kort? Dit meet je ook met een lineaal van hart trapas tot het hart van de achteras. Het is dan ergens tussen 40 en 45 cm.
Dat slot zit inderdaad op een plek waar ik ook problemen mee zou hebben. Het kan er af.
even gekeken. 70 dus.
frame maar ook even opgemeten 49 cm bovenbuis is ook ca 49 cm. Het is een opmaat gemaakte vittorio
met 26 inc wielen. waarschijnlijk ook korte achtervork
hesta schreef:even gekeken. 70 dus.
Ik mag hopen dat je 170 bedoelt? :shock: :wink:
Is er een foto waar je OP de fiets rijdt ergens? Er bekruipt me toch een gevoel dat je beter op de fiets zou moeten kunnen zitten als het een op maat gemaakte fiets is. Ik begrijp van fysieke problemen, maar ik lees veel problemen en pijntjes ook en dat is zonde :-( Wanneer is het voor het laatst dat iemand kritisch naar jou óp de fiets gekeken heeft? Alles verandert immers ook, ook qua lijf, spiergroepen die sterker of juist minder sterk worden etc.

Wat betreft het stuur: zou een rol aan het stuur iets kunnen zijn misschien? Dat is een andere verdeling aan het stuur dan de tas die je nu hebt, maar er kan wel veel in en misschien kan je daarmee wel iets schuiven qua verdeling van het gewicht. En kan er geen brandstof houder naar voren? Dus niet achter de tassen?
In plaats van voortassen heb ik aan de voorvork twee PET fleshouders. Op de foto staat de eerste uitvoering. We hebben dit nu twee jaar gebruikt en het bevalt goed. Inmiddels heb ik de PET fles houders vervangen door de Santos alleshouder waardoor je ook niet ronde zaken eraan kan binden zoals b.v. je natte buitentent. Vergeleken met lowrider en voortassen is het gewichtsverschil ongeveer 1500 gram en we hebben nu toch wat extra gewicht op het voorwiel zodat de kans van loskomen van het voorwiel kleiner is.

Afbeelding

Afbeelding
Hoi Ronald,

<<<Ik kaap dit topic! >>>

Hoe bevalt die Santos alleshouder i.c.m. tentzakken in de praktijk?

We gaan deze zomer naar Peru, en ik wil eigenlijk geen voordragers en voortassen mee, maar ik denk ook dat het achter nauwelijks gaat passen en het wordt achter ook wel topzwaar dan. Het concept van aan de voorvork binnen van bijv een tent spreekt me wel aan. Ik zou er dan in elk geval de binnen- en buitentent en zeiltje aan kunnen hangen. Scheelt weer 1 voortas en drager! Maar hoe stevig zit dat? Als we heel veel onverhard over vrij slechte wegen gaan rijden, gaat het dan niet 'schudden'?
Misschien niet helemaal off topic.

Wij hebben het eerste jaar gereden met de configuratie zoals op de foto, 4000km meestal over verharde wegen maar we hebben er ook mee in het terrein gefietst, er is nooit iets losgegaan of afgebroken. Ik was ook bang dat het systeem kwetsbaar was maar in de praktijk valt het dus reuze mee. Op de foto zitten er twee stoeltjes op de flessenhouder. Door het schudden kwamen er ter hoogte van de beugeltjes aan de onderkant gaatjes in de stoelhoesjes daarom heb ik die vervangen door de Santos universeel dragers. De Santos dragers hebben een groter platvorm waardoor doorschuren minder snel zal optreden. De bevestiging van de bagage is met de Santos ook gemakkelijker. Met de Santos dragers heb ik ongeveer 2000km gereden, dat was vooral verhard en dat voldeed prima. Voor de bevestiging heb ik één bestaande schroefaansluiting gebruikt en één extra bidon bevestiging van Elite de VIP Botlecage clips. Op de andere fiets zit de Zefal Bidon Bevestigings Set Gizmo Universeel. Ik vind de clip van Elite iets betrouwbaarder (mijn gevoel) deze is wat platter en kan je ook met een slangenklem aan je vork bevestigen.
loknor schreef:terwijl het probleem achterin zit
Niet helemaal juist, hesta beschrijft problemen met de gewichtsverdeling tussen voor en achter. Alhoewel het verminderen van het gewicht achterop een oplossing is, blijft het (ver)plaatsen van wat gewicht (naar) voor natuurlijk ook een mogelijkheid.
Leon schreef:Hoger, dat is een nadeel.
Klopt, maar hesta had problemen met voortassen die de grond raken.
Ik vind die oplossing van de petfles houders wel een om mee te gaan spelen. Passende hoesjes voor maken is geen probleem.
Die santos universeel drager kan ik niet vinden.
Zou achter dan de frontroller kunnen doen, en een kleine kano zak op de drager, met oa mijn zonnepaneel.
Zit ook te denken om te kijken of ik een rol achter mijn stuurtas kan hangen of een stuurrol kan maken waar ik een (ortlieb) kaarthoes in intergreer.
(heb nog een tent liggen die stuk is mooi materiaal om te knutselen. zonder dat het veel kost)

Leon het inderdaad 170
Lijkt me een goed plan. Volgens mij ga je zo een heel eind komen.
djveer schreef:
loknor schreef:terwijl het probleem achterin zit
Niet helemaal juist, hesta beschrijft problemen met de gewichtsverdeling tussen voor en achter. Alhoewel het verminderen van het gewicht achterop een oplossing is, blijft het (ver)plaatsen van wat gewicht (naar) voor natuurlijk ook een mogelijkheid.
De oplossing gok ik ;)

Maar mijn reactie was vooral gericht vanwege de goed bedoelde adviezen om kleinere voortassen aan te schaffen. Geld steken in een lichtere voorkant lijkt me niet correct als het probleem teveel gewicht achterin is (NIET opportuun^^).
Klopt, maar hesta had problemen met voortassen die de grond raken.
Ik ben nog wel benieuwd hoe kritisch voor en achtertassen zijn. Een paar cm naar voren plaatsen van de tassen kan genoeg zijn. Zo ook het verlagen van de voortassen (al moet dat wel kunnen).