Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede fietspomp gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Goede fietspomp gezocht

Er bestaan ook CO2 pompjes, waarmee je ook zelf kunt pompen. Handig als het patroontje leeg is.

Een oplossing voor de knutselaars:
Neem een stalen cilindertje die dezelfde diameter heeft als een bidon.
Las er een boven en onderkant op.
Zet in de deksel een autoventiel.

Nu heb je een hogedruk tankje, dat je afhankelijk van de gebruikte materialen waarschijnlijk van 30 tot 50 bar op kunt pompen. Met het volume van ca 0,5 liter heb je 15 tot 25 liter lucht tot je beschikking.
Met wat verloopnippels, fietspompnippel en een slangetje kun je hiermee je band "oppompen".

Daarna even langs het tankstation om je tankje weer te vullen. (Alleen gaan de compressoren bij het tankstation niet meer dan 8 bar hooguit.)

Groeten,

Marco (die dit nog niet heeft uitgeprobeerd, en geen verantwoordelijkheid neemt voor eventuele aansprakelijkheden.) :wink:

Hoi Marco,

Waarom gebruik je je frame niet als opslag voor perslucht?
Ideaal, behoorlijk volume en weegt niets extra!
Als je het frame met zuurstof vult heb je ook wat lekkers
tegen hoogte ziekte.
Wil je iets voor je banden, gebruik dan stikstof, lopen je banden minder gauw leeg.

John.

Goed idee John!
Ik wilde net gaan knutselen met een leeg gas-blikje, maar het frame is veel handiger.
Misschien dat ik het toch eerst maar probeer met een blikje, anders zit mijn frame vol met autoventielen. :(

Het frame met campinggas vullen is natuurlijk ook handig. Dan kun je ook op je fiets koken. :D

Marco

Marco de Wit schreef:Goed idee John!
Ik wilde net gaan knutselen met een leeg gas-blikje, maar het frame is veel handiger.
Misschien dat ik het toch eerst maar probeer met een blikje, anders zit mijn frame vol met autoventielen. :(

Het frame met campinggas vullen is natuurlijk ook handig. Dan kun je ook op je fiets koken. :D

Marco
Dan dient zich het volgende probleem aan, namelijk de uitwisselbaarheid van een met CampingGaz gevuld fietsframe. Waar wissel je deze in tegen een volle, als het leeg is?

Gideon

Je fietsframe kun je laten vullen bij........ het benzine station!!!
Ideaal, koken op LPG is waarschijnlijk ook heel milieuvriendelijk.

Ook makkelijk met vliegen, goeie douanier die dat in de gaten heeft.
Aankomend weekend boormachine, slijpschijf en ijzerzaag mee.
Eens kijken of we iemand bereid kunnen vinden om zijn fiets als proefkonijn in te leveren.

Groeten, John.

Ik heb inmiddels wat huiswerk gedaan dat anderen misschien interesseert. Om je band met die co2 cartridges op te pompen heb je een inflator nodig waarin je de cartridge monteert, en die je vervolgens op het ventiel zet, net als een pompje. Er zijn diverse soorten cartridges, met en zonder schroefdraad, van 12, 16 en 25 gram. Voor een stevige trekkingband is 16 gram het minimum, maar eigenlijk heb je al gauw 25 gram nodig. De meeste inflators kunnen werken met alle of bijna alle soorten cartridges.
Tot zover is het nog wel leuk. Wat minder leuk is is de prijs. De kleine cartridges voor racefietsen zijn nog wel een beetje betaalbaar, maar bijvoorbeeld een 25 grams cartridge lijkt al gauw een euro of 10 te gaan kosten.
Omdat je toch eigenlijk niet zonder pomp kunt lijkt het al met al het beste te investeren in een echt goede pomp, waarbij de Zefal HPX elke keer als beste genoemd wordt. Minipompjes als mijn eigen Blackburn Airstick lijken bij iedereen vooral de lachlust op te wekken, en uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat dat geheel terecht is.
Kortom, die Zefal HPX wordt een mooi Sinterklaas cadeau.
Wim

Quote...
Zag vanmiddag bij de kijkshop (Sinterklaastijd, dan moet je de stad wel eens in) een klein voetpompje met metertje voor 12 euro.
Hier staat'ie: Minipomp Kijkshop

Iemand ervaring met die dingen?
Unquote...

Ja, ik heb zo'n Biker's Dream, zoals die officieel heet. Hij werkt perfect en is zeer snel. Heb alleen de volgende opmerkingen:

1.) De voetbeugel is vrij smal dus als je staat te pompen wil de zaak nog wel eens kantelen; kwestie van ervaring en recht naar beneden trappen.
2.) Het is allemaal plastic en ziet er nogal goedkoop uit (12,=???) maar tot nu toe is ie nog heel.
3.) Door zijn vorm pakt ie anders in dan zijn langwerpige soortgenoten en hij kan natuurlijk niet standaard aan je frame bevestigd worden (maar dan wordt ie ook niet gejat)
4.) Ik weet niet hoe nauwkeurig de spanningsmeter is; die moet ik nog testen

Pump up ze volume, zeker bij de Big Apple's.

Maarten

Mijn fiets (Snel) is standaard uitgerust met de hier al veel genoemde/geroemde Zefal. Pompt inderdaad uitstekend, maar heeft naar mijn idee echter 1 nadeel: geen slangetje. Daardoor heb ik altijd (angst)zweet op mijn voorhoofd bij het oppompen van mijn banden omdat ik ieder moment verwacht de binnenband rond het ventiel te vernielen.
Bij het monteren van een petfleshouder ontdekte ik nog een nadeel: Of de pomp mee of de anderhalve literfles, samen passen ze niet in mijn 60 cm frame........
Daar moest dus een oplossing voor komen en dat werd dus afgelopen voorjaar de "Bikers Dream" van de Kijkshop. Tot nu toe houdt hij zich prima. Heeft dus dat slangetje, een klein, maar redelijk nauwkeurig manometertje en levert zonder moeite de voor mijn Continetals benodigde 5.5 bar.
Nadelen? Ja, ook. Nogal instabiel, vooral op zachte ondergrond. Maar je kan hem ook met de hand bedienen, al heet het dan een voetpomp, waarbij voor de meesten van ons op zal gaan dat de coordinatie dan toch iets beter is.
Al met al voor het geld een prima ding!

Zelf heb ik onlangs op deze manier mijn schroefdraadpennetje van frans ventiel gebroken. Hierdoor werd de band onbruikbaar.
Dus dat stukje slang wat "vroeger" in het handvat van een fietspomp verstopt zat, was zo gek nog niet.

Volgens mij is het zelf ook wel te maken.

Neem een stukje van de slang van een grote fietspomp
http://www.simson.nu/images/900_210.jpg
Deze slang is te verkrijgen bij elke fietsenwinkel, HEMA en Halfords.
zaag vervolgens een frans ventiel van een (afgedankte) band af en schuif de slang hierover. Evt. mbv. een slangenklem om het geheel extra luchtdicht te maken.
De ene kant van het slangetje met het afgezaagde ventiel past precies in een (mini)pompje, de andere kant op het ventiel van de band., al dan niet mbv. een verloopnippel.

Met het setje van Zéfal, past het direct op een frans ventiel.
http://www.zefal.com/AAA/BASES/PRODUIT/ ... 1image.gif

Moet wel eerlijk bekennen dat ik het zelf nog niet gefabriceerd heb. Maar als de eerste gure herfstdag zich aankondigd....................

Gideon

Hoi,

Die van dat slangetje lijkt me een goed idee. Helaas zit een regenachtige middeag er voorlopig niet in :D

Methode om te voorkomen dat een ventiel afbreekt:
* haal het wiel uit de fiets (is vaak toch al)
* houdt de lichtgewicht fietspomp vast met de uitstroomopening naar boven gericht.
* hang het wiel met het ventiel op de opening.
* pomp.

Methode om veel bidons én een pomp in een frame te krijgen is door middel van los leverbare pomphaakjes.
Voorbeeld:
Afbeelding

Groeten, Leon

johntelleman schreef:Je fietsframe kun je laten vullen bij........ het benzine station!!!
Ideaal, koken op LPG is waarschijnlijk ook heel milieuvriendelijk.

Ook makkelijk met vliegen, goeie douanier die dat in de gaten heeft.
Aankomend weekend boormachine, slijpschijf en ijzerzaag mee.
Eens kijken of we iemand bereid kunnen vinden om zijn fiets als proefkonijn in te leveren.

Groeten, John.
Wanneer je nu het frame in twee compartimenten indeelt voor LPG en achter helium dan kun je aan het eind van je stuur twee brandertjes monteren die aan beide zijden hete luchtballonnetjes vullen. Bereken de inhoud van de ballonnen zo dat je stuurwiel voldoende de grond raakt om je richting te kunnen blijven bepalen en doe dit ook voor de hoeveelheid helium in de achterkant van je frame zodat je stuwkracht naar voren blijft behouden. Voordeel van deze eenvoudige ingreep is legio. Je hebt minder bandenslijtage. Bij een lekke band(klapband kan ook) onderweg hoef je niet persé je band te plakken. Voor de conservatieven onder ons die plakken natuurlijk wel maar hebben het voordeel dat de band bij 3 ATM een comfortabele rit tot het eerst volgende benzinestation geeft alwaar de nodige 5 ATM en gas getankt kan worden. Issss.....dàwàh? Machtig mooi om dit weekend uit te proberen, toch? Ik raad aan het eerst bij een afgedankt frame uit te proberen.
Zelf moet ik het idee nog toepassen en testen. John weet jij een proefkonijn?

Groet Fons ;)

Leon schreef:Hoi,

Die van dat slangetje lijkt me een goed idee. Helaas zit een regenachtige middeag er voorlopig niet in :D

Methode om te voorkomen dat een ventiel afbreekt:
* haal het wiel uit de fiets (is vaak toch al)
* houdt de lichtgewicht fietspomp vast met de uitstroomopening naar boven gericht.
* hang het wiel met het ventiel op de opening.
* pomp.

Methode om veel bidons én een pomp in een frame te krijgen is door middel van los leverbare pomphaakjes.
Voorbeeld:
Afbeelding

Groeten, Leon
Leon,
Bedankt voor de practische oplossing.
Groet Fons
Heeft iemand ervaring met onderdelen bestellen op de site <http://xxcycle.com/cgi-bin/shop.pl >. Ik kan daar de onderdeeltjes van mijn Zéfal HP handpomp bestellen.

Groet Fons

Ik gebruik sinds enige tijd een Lambda Jet van Sigma Sport. Een compact pompje met slangetje (net iets te kort naar mijn smaak) en drukmetertje (tot 12 bar, pompt moeiteloos to 6 bar, verder heb ik nooit geprobeerd).
Past zowel op dikke (schraeder/auto) als dunne (Franse) ventielen.
De pomptechniek was in het begin een beetje wennen (de pomp moet op de grond steunen en met de hand bediend worden, het is dus nogal bukken).
Werkt zeer goed, ondanks het kleine formaat gaat het pompen behoorlijk vlug (met 32 en 37x622 banden).

johntelleman schreef:De beste pomp kost eigelijk niets en op veel plaatsen voor handen.
Ik ga altijd langs de bezinepomp, verloopnippel op zak.
Ideaal, geen zweet op je rug, en je banden zo hard als je wilt.
Ook wat betreft snelheid gaat er niets boven de compressor.

Toch blijft een pompje nodig voor een eventuele lekke band.

John.
Zo'n compressor is toch altijd fool-proof afgesteld op 2.3 bar voor de suffige automobilist die anders zijn banden te hard oppomt?

Nee hoor. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, noch vroeger toen ik nog een auto had, noch tegenwoordig op de fiets met autoventielen. De ene pomp is de andere niet, en soms is het wat basaal, maar meestal is het tegenwoodig een mooi apparaat waarop je de gewenste druk zelf heel precies kunt instellen. Ik controleer het voor de zekerheid altijd halverwege met zo'n drukmetertje van Schwalbe, maar ben nog nooit een wezenlijk onnauwkeurige compressor tegengekomen (al zullen ze best wel bestaan). Wat ik wel heb meegemaakt is dat de compressor niet meer kon leveren dan ongeveer 4 bar (auto's hebben veel minder druk nodig dan fietsen). Op dat moment was het welkom, al was het niet echt genoeg.
Wim

:!: :!: :!: :!: :!:
Voor eenieder die denkt over de aanschaf van het mini voetpompje "Bikers Dream" dat door de Kijkshop wordt verkocht: Het ding is nu in de opruiming voor 7 eurootjes en 99 centjes :D
Op is op en komt niet terug :cry:
Via de doorklik naar de Kijkshop in Henk-B zijn (eigen) reactie op zijn (eigen) vraag kun je zien om welk pompje het gaat.
De Kijkshop in Zoetermeer heeft het ding nog staan, ik neem aan dat ook andere filialen in den lande nog kunnen leveren.
Ik ben er zeer tevreden over, klein, licht, levert voldoende druk, slangetje en je kan op het (kleine) manometertje nog zien of je banden ongeveer de juiste druk hebben ook... 8)
Lijkt het je wat: niet langer twijfelen

Ik gebruik een 'Hella foot pump'. Deze is compact, degelijk, en pompt m'n fietsbanden heel makkelijk op tot 'goed hard'. Ideaal!
Vekrijgbaar bij de betere auto-onderdelen-winkel.

Afbeelding

Het Land van Maas en Waal schreef:Ik gebruik een 'Hella foot pump'. Deze is compact, degelijk, en pompt m'n fietsbanden heel makkelijk op tot 'goed hard'. Ideaal!
Vekrijgbaar bij de betere auto-onderdelen-winkel.

Afbeelding

En je sleept hem mee in een BOB-trailer? 8) :lol:

Haha, nee hoor. Me pa rijdt met een bestelbus achter me aan. :D :wink:

Nee, op de linkerpoot van het blauwe frame zie je een klein haakje, welk hem, als je hem inklapt, in elkaar gevouwen houdt. Dan is hij 5 x 8 x 28 cm (h x b x l).