rockhopper schreef:...
Ik hou me aanbevolen voor een telefoon die los het een uurtje of 8 volhoudt met de gps continue aan, maar ik denk niet dat die er al zijn (tenminste niet al waterdichte exemplaren) Dus noem de beestjes bij naam graag, dan help je mij en de topicstarter concreet ipv het vaag te houden.
Bijkomend nadeel van deze waterdichte exemplaren is dat ze in de regel duur zijn (de modellen die ik ken) en ze blijven erg fragiel. Je lost de potentiele valschade niet op met een plastic zakje die een telefoon droog zou kunnen houden. Het gaat wel de goede kant op, maar er zijn nog wel wat stappen maken op dit gebied.
Het moge duidelijk zijn dat er altijd liefhebbers zullen blijven voor de telefoon, net zoals er liefhebbers zullen blijven voor de standalone. Beide hebben zo hun eigen voor en nadelen.
Je hebt gelijk, ik zal iets specifieker zijn.
Even wat achtergrond info over mijn fietsgeschiedenis is dan ook wel handig.
De lange fietstochten hebben mijn vrouw en ik gemaakt in de periode '94 - '04. Wij waren net student af, geen geld en fietsten met een kaart. Mijn vrouw heeft de kaart in de kaarthoes voor op het stuur, ik kijk tijdens de pauze op de kaart en heb de route in mijn hoofd (ik heb een redelijk goed geheugen als het op kaarten aankomt) daarnaast heb ik wel een papiertje met plaatsnamen en wegnummers in m'n zak (geschreven zaken onthoud ik slechter...) Deze combi werkt héél goed. Wij rijden eigenlijk nooit verkeerd. Mijn ervaring is dat je op lange fietstochten vaak uren en soms dagen op één wegnummer zit en 'navigeren' niet nodig is. Je gebruikt de kaart vooral om te kijken hoe ver is het nog naar de top, camping, winkel, etc. GPS was in die periode, als het al beschikbaar was, in ieder geval voor ons niet te betalen.
Eind 2004 is onze oudste geboren en daar zijn we nog wel mee op fietsvakantie geweest, maar toen nr. 2 en 3 zich aandienden waren het vooral dagtrips vanaf de camping. Ook maken we relatief (voor met kinderen) lange wandeltochten in de bergen.
Nu langzaam aan worden de kinderen ouder en gaan we weer meer op de fiets weg en maken we met z'n 5-jes tochtjes in NL langs trekkershutten of in wisselende samenstellingen met een tentje.
Als ik alleen op de fiets op pad ga is plannen niet zo belangrijk. Moet je 10 km verder dan gedacht, jammer maar is niet anders. Maar ga je met kinderen fietsen/lopen dan is dat een beetje anders. Wil je het leuk houden voor iedereen dan is op tijd stoppen, eten, ijsje etc. wel belangrijk en plannen daarmee ook.
En daar is de smartphone voor mij 'onmisbaar'. De app Osmand heeft zoveel mogelijkheden en je kunt zoveel kaarten en Points of Interests (POI oftewel café's, campings, treinstations, fietswinkels etc) downloaden dat je heel goed kunt plannen en navigeren. Gebruik je op Osmand de Cycle Map dan staan ook alle locale, nationale en internationale fietsroutes ingetekend. Daarnaast kun je heel makkelijk routes zelf maken of downloaden en volgen. Kortom, de keuze is reuze. Ben je in de bewoonde wereld dan is google maps ook heel handig, in de online modus kun je hoogteprofielen bekijken en heb je makkelijk alle info van een locatie bij de hand.
Hoe navigeer ik? Spraakinstructie, scherm uit, telefoon in borstzakje van m'n bloes of in de achterzak van m'n fietsshirt. Snap ik het niet, of twijfel ik, dan pak ik de telefoon er even bij en kijk ik op het scherm. Fiets ik alleen dan doe ik ook nog wel eens oordopjes in met muziek. Tussenpunten toevoegen, hoeveel km nog, POI's in de buurt, allemaal heel goed zichtbaar..
Oké, het moge helder zijn, op dit gebied is de smartphone véél verder dan dedicated navigatie apparatuur als de Garmin's
Wat zijn de nadelen?
Batterij is wel een issue. Ga ik een hele dag fietsen of lopen dan zet ik de telefoon in vliegtuig modus. Osmand is offline volledig functioneel en dan is 8 uur navigeren mogelijk. Ga je onderweg veel foto's maken en filmen dan kan het zijn dat je in een pauze stroom tekort komt. Om die reden heb ik altijd wel een powerbankje bij me bij langere tochten..
Waterdichtheid en degelijkheid. Dat is een punt van aandacht. Ik heb in de zomer van 2014 hierom een Sony Xperia Z1 Compact gekocht en die was niet goedkoop. Maar 100% waterdicht (kan er zelfs onderwater mee filmen) en met een goed rubber hoesje en screenprotector wel degelijk gebleken. Ik heb hem nog steeds en in combi met een dikke SD kaart voor foto's en kaarten voldoet het nog goed.
Prijs: Duur hoeft het niet meer. Mijn zoontje heeft een paar maanden geleden een Motorola G (2015) gekocht voor minder dan € 200 en die doet het ook uitstekend.
Gebruiksvriendelijkheid: Dat is wat mij betreft het grootste nadeel en daarom is de combi Android telefoon en Osmand niet voor iedereen geschikt. Osmand kan veel maar blinkt niet uit in intuitiviteit. Ik hou van dingetjes uitzoeken op de computer en ben er redelijk handig mee/in, maar ik ken hele volksstammen die gillend gek zouden worden. Wil je makkelijk van A naar B fietsen zonder allerlei randinfo en gebruik je de telefoon alleen voor het bellen, en heb je een fototoestel voor je foto's en een MP3 speler voor je muziek dan zou ik gewoon een Garmin kopen...
Als ik nu voor lange tijd op pad zou gaan zou ik meenemen:
- Een papieren kaart, garmin, smartphone of whatever, je blijft door een 'kokertje' kijken en een kaart geeft overzicht en is handig om te gebruiken in overleg met locals.
- Naafdynamo en lader om een powerbank op te laden
- M'n telefoon met Osmand
Succes!
Tips:
https://tweakers.net/pricewatch/456516/ ... zwart.html
De telefoon van m'n zoontje, nu maar € 139 meer zie ik.... Persoonlijk zou ik iets meer RAM willen, maar om even te illustreren dat waterdicht niet persé duur hoeft te zijn.
https://tweakers.net/pricewatch/364379/ ... ificaties/ (mijn telefoon)
http://osmand.net/ De app, werkt al goed in de gratis versie, maar ben je gelimiteerd in het kaarten downloaden. Ik heb de betaalde versie. Standaard zijn de kaarten zijn de OSM-kaarten. In mijn beleving de beste (digitale) kaarten die er zijn. Ga je fietsen dan zijn de Open Cycle Map kaarten onovertroffen
https://www.opencyclemap.org/ De OpenCycleMap kaarten, hier zie je ook alle fietsroutes ingetekend...
https://www.routeyou.com/nl-se/location ... ietsroutes Een bron van routes die je kunt gebruiken om te plannen. Hier zit ook een goede route editor in compleet met hoogteprofielen. Ideaal om te checken of je geplande route wel 'fietsbaar' is...
http://biketory.nl/content/1/over_mtb_a ... t_mtb.html Een (briljant) blog van iemand die ook met alleen Osmand op pad is....