Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grootte van de achtertassen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Grootte van de achtertassen.

Degelijk, licht en compact is inderdaad duur. Ik zou in eerste instantie dan ook gaan voor licht en compact. Ik ben begonnen met tweedehands AGU-tassen en tentje, slaapzak en matje van Gelert voor samen € 50, prima voor tochtjes in Nederland. Successievelijk inmiddels alles vervangen door high-end spullen en wat die ik over had met weinig verlies op Marktplaats weer verkocht.
O ja, door googlen voor een ander draadje kwam ik deze nog tegen:
https://www.etrias.nl/fietstas-ortlieb- ... black.html
Een paar sport-roller-city's voor € 85.
Die light versie op Marktplaats is inderdaad interessant, want als ik het zo zie is dit de serie geweest met het lichtere plus materiaal, maar met ook de eenvoudiger en lichtere ophanging van de classics. Een prima combinatie.
Die advertentie van de sportrollers is verwarrend. De beschrijving is van achtertassen (net als de prijs, lijkt me) maar de foto is van voortassen.
Bij obelink.nl heb je al voor €75 een nieuw paar van de backroller city. Ik heb de voortassen set van de cities, bevalt prima.
Ik zit helaas wel met een beperkt budget. Ik kan wel goedkope spullen kopen maar ik wil toch voor kwaliteit gaan. Dus elke maand iets kopen ipv alles in een keer.


@Yopie
Het is idd voor de fatbike. De voorvork heeft geen nokjes voor een voor dragertje.



Als ik zeker weet dat het allemaal in de Brooks tassen past koop ik die. Die zijn 46 liter. Ze zijn wel duur maar omdat ze per stuk verkocht worden kan ik een kopen en de andere maand nog een.
Ze zijn ongeveer twee keer zo duur, dus met gewone Ortliebs kun je er in een maand gelijk twee kopen :D
Dennis1987 schreef:Ik zit helaas wel met een beperkt budget. Ik kan wel goedkope spullen kopen maar ik wil toch voor kwaliteit gaan. Dus elke maand iets kopen ipv alles in een keer.
Als ik zeker weet dat het allemaal in de Brooks tassen past koop ik die. Die zijn 46 liter. Ze zijn wel duur maar omdat ze per stuk verkocht worden kan ik een kopen en de andere maand nog een.
:shock:
Het is maar wat je een beperkt budget noemt. Ik moet toch eens proberen of ik toch een uitkering kan krijgen want ik heb het zwaar.

Laatste poging om je 100 euro te besparen en betere tassen te bezorgen:
Lees dit testverslag: http://www.sintchristophorus.nl/test-br ... ts-tassen/
Citaat hieruit:
"Echter… deze tassen hebben, behalve de naam, feitelijk niets met de Engelse zadelfabrikant te maken. Brooks is namelijk al een tijdje eigendom van de Italiaanse zadelfabrikant Selle Royal en dit bedrijf heeft een marketingoffensief in gang gezet met de rijke historie en de klassieke uitstraling van de oer-Britse zadelmaker als basis. De tassen zijn niet door de Britse zadelmakers ontworpen en ze worden ook niet in Engeland gefabriceerd, maar de door een clubje Italiaanse designers vormgegeven tassen komen in China uit de fabriek rollen."
Dennis1987 schreef:Omdat ik nog niet veel campeerspullen heb kan ik moeilijk inschatten hoe volumieus het bij elkaar is.
Enneh, als je nu eens begint met de kampeerspullen aanschaffen, en de tassen voor het laatst bewaart wanneer je wél weet hoeveel ruimte je nodig hebt?

Succes met alle keuzen,

Carl
Carl schreef:Enneh, als je nu eens begint met de kampeerspullen aanschaffen, en de tassen voor het laatst bewaart wanneer je wél weet hoeveel ruimte je nodig hebt?
Hahaha! Geniaal! Volgens mij zijn we klaar met deze discussie. :lol: :lol: :lol:
De eerste serie Brooks Land's End werden in China gemaakt en vielen een beetje tegen volgens de review op die site. Maar nu zijn ze flink verbeterd en worden ze bij Ortlieb gemaakt.


Eerst campeerspullen kopen en daarna pas de tassen zou kunnen maar ik ben eigenwijs en doe het andersom :D
Niet klagen dan dat ze te klein zijn omdat je geen budget meer had voor compacte slaapspullen.
Hallo Dennis, eigenwijsheid is een groot goed. Anders zouden er geen wereldfietsers met rotte ATB en een kano-ton achterop de bagagedrager half Zuid-Amerika doortoeren! Omdat het kan...
Ik begrijp ook helemaal waarom je een 2 x zo dure achtertas zou kopen: hij is mooi.
De Brooks Land's End is volgens de klantenservice van Brooks echter 2 x 17,5 - 22 liter. Reken je dus niet rijk qua inhoud. Verder kan ik, omdat de Land's End dezelfde sluitconstructie als de Ortlieb City's heeft, melden dat deze sluiting door mensen als lastiger wordt ervaren dan de standaard Ortlieb sluitingen. En dat het minder goed lukt om de tas tot de laatste kubieke cm vol te stouwen. Ik heb zelf een Backroller en Frontroller City set die ik alleen afhankelijk van de situatie achter gebruik, en die bevallen me prima voor 75 + 65 euro nieuw.
Kijk anders ook naar de Ortlieb Backroller Urban in grijze- en gele jute-look. Vond ik ook heel retro (maar geen 145 euro waard).
Als je op een fatbike rijd maakt de 420 gram verschil tussen de Brooks en de Ortlieb City ook niet uit. Kijk bij Alpkit ofzo voor bikepacker oplossingen voor de voorkant. Die zijn stoerder, flexibeler en goedkoper dan andere oplossingen. Ondersteunt je stuurtas ook nog eens....
En iedereen die een week of langer met maar 2 x 20 liter achtertassen en een stuurtasje op pad kan: dat is knap en echt niet iedereen gegeven.
Ha cyclos,

Bedankt voor het compliment!

Als ik goed naar het plaatje van de Brooks kijk, lijkt het erop dat de snapsluiting op de tas verstelbaar is zodat je de inhoud van de tas kunt varieren. Ik heb mijn city frontroller ook op die manier aangepast en nu voldoen ze prima.
Ha Bert, Kijk weer wat geleerd op het forum!
Problemen met- of moeilijk sluiten van de Ortlieb Backroller - Frontroller City?
Zet er een extra stuk band met sluiting tussen.
Garantie op waterdichtheid is wel pas met 3 x rollen gegarandeerd volgens Ortlieb.
Of, zoals ik, accepteren dat 2 x 20 liter op 38 liter kan lijken.
Ik heb inmiddels contact gehad met Arkel. Ze zijn voorlopig te druk bezig met hun bikepacking tassen om nog aandacht te hebben voor lichtere achtertassen in een grotere maat dan die Drylites. Het is jammer.
Wim schreef:Ik heb inmiddels contact gehad met Arkel. Ze zijn voorlopig te druk bezig met hun bikepacking tassen om nog aandacht te hebben voor lichtere achtertassen in een grotere maat dan die Drylites. Het is jammer.
Ik vermoedde zoiets al. Het probleem met heel lichte tassen is dat ze alleen eenvoudig kunnen zijn. Daarom kunnen ze ook niet duur zijn. En dat schiet niet op al je een bedrijf hebt. Ze kunnen gewoon veel meer verdienen met hun ingewikkelde tassen en consumenten vallen nog steeds massaal voor het idee dat meer tas ook beter is. Spiegeltjes en kraaltjes.

Vanuit de lichtgewicht reizende fietsers gezien zit de markt echter wel te smachten naar concurrentie, maar zijn wij met een aantal dat groot genoeg is?

De markt voor bikepacking is duidelijk wel losgebroken. Misschien dat een ondernemer in die branche ooit eens een stap zet?
Ik vind het maar een kunstmatig onderscheid; 'bikepacking' en fietstassen, het zijn toch allemaal fietstassen in feite?
Alles moet tegenwoordig een apart specialisme zijn, met een (commercieel?) fancy naam.
Zo oud als de fiets. Hang er een tas aan en weg ben je.
Georg schreef:Ik vind het maar een kunstmatig onderscheid; 'bikepacking' en fietstassen, het zijn toch allemaal fietstassen in feite?
Alles moet tegenwoordig een apart specialisme zijn, met een (commercieel?) fancy naam.
Zo oud als de fiets. Hang er een tas aan en weg ben je.
+1

Het is soms net religie. Gelukkig weten mensen zelf wat goed voor ze is.
Georg schreef:Ik vind het maar een kunstmatig onderscheid; 'bikepacking' en fietstassen, het zijn toch allemaal fietstassen in feite?
Alles moet tegenwoordig een apart specialisme zijn, met een (commercieel?) fancy naam.
Bikepacking is niet alleen een naam, het is een begrip. Het heeft ervoor gezorgd dat de fietser paden en gebieden kan opzoeken die eerst niet toegankelijk voor hem waren, de offroadpaden dus. Vergelijk het met de reiziger en zijn koffer op wieltjes of de backpacker. Of een auto met een caravan of een 4x4 Landrover. Het is alleen dat fietsend Europa nog wakker moet worden, dat men inziet dat als je van de gebaande paden afwijkt dat de fietswereld groter wordt.

Dat de fietsindustrie hier graag een graantje wilt mee pikken is alleen maar logisch en mooi ook want alles wat het fietsen stimuleert is alleen maar toe te juichen.
willem.m schreef:Het is soms net religie.
Je zou denken dat wereldfietsers vrij denkende mensen zijn maar bikepacking een religie noemen is wdb precies het tegenovergestelde.
@Yopie;

Gelukkig valt het wel mee met het aantal fietsreizigers, on- of offroad. Want alles wat massaal wordt verliest z'n glans.
Auto's waren geen enkel probleem toen er nog maar weinig waren. Dat is nu wel anders. Fietsers idem; de fietser als massa is minstens zo agressief en irritant, en als wandelaar wordt ik niet vrolijk van de massa's in felgekleurde pakjes gehulde MTB-ers die in het weekend door de voorheen stille bossen en duinen raggen op weg naar weer een nieuw 'persoonlijk record'. Dus of ik nu blij ga worden als de fietstoerist zich massaal door de natuur gaat begeven op dik-bebande met speciale tasjes omhangen terreinfietsen is zeer de vraag. We leven wat dat betreft helaas in een tijd waarin de wereld een soort speeltuin is geworden voor volwassenen die voortdurend op zoek zijn naar zichzelf dan wel naar het verleggen van hun plezier-grenzen.
Zie ook de enorme toename van alle vrijetijds-gerichte activiteiten en commerciële ondernemingen, het volledig uit de hand gelopen vliegen is er ook een voorbeeld van.

Hoe meer mensen hun wereld 'vergroten', hoe kleiner die wereld wordt, en dat heeft niet louter voordelen. In die zin hoop ik niet 'dat fietsend Europa wakker wordt'.
Bikepacking is gewoon een marketing-term (geworden?) van de enorm gegroeide outdoorindustrie.
De offroadpaden waren ook voor fietser bereikbaar zonder bikepacking-tassen; zoek even op Youtube en je vindt heel wat prachtige filmpjes van wereldreizigers die op 37mm banden en met 'gewone' tassen de meest onmogelijke terreinen bereizen. Dat het makkelijker gaat met een lichtere set tassen die net even anders aan de fiets worden bevestigd is eerder een evolutie dan een revolutie, en bovendien zo oud als de fiets zelf.

Om terug te komen op mijn eerste zin hierboven; het is geloof ik zo ver nog lang niet, (zeker niet in de oneindige uitgestrektheid van Zweden) maar ik heb er in het algemeen mijn bedenkingen bij.