Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stalen frame kopen op internet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stalen frame kopen op internet

Mijn aluminium KTM frame is onlangs gescheurd.

Ouder dan 5 jaar en bovendien tweedehands gekocht, dus van zowel Bongers Bikes als van KTM zelf, kan ik aan het gas.
math schreef:Tot nu toe heeft nog niemand gereageerd met dat hij of zij ZELF een gescheurd frame heeft gehad.
Scheur in balhoofdbuis van mountainbike. (Iets zoals de 27ste foto op: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm).

En een gebroken ligfietsframe, maar dat is natuurlijk een geval apart.

Maar ik ben het eens met Math, het is natuurlijk een zeldzaam fenomeen en het is maar de vraag of zoiets een rol moet spelen in de keuze tussen staal, aluminium of titanium.

Renaat
Revanho schreef:Scheur in balhoofdbuis van mountainbike. (Iets zoals de 27ste foto op: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm).
Dat is dus deze:
Afbeelding
Revanho schreef:Maar ik ben het eens met Math, het is natuurlijk een zeldzaam fenomeen en het is maar de vraag of zoiets een rol moet spelen in de keuze tussen staal, aluminium of titanium.
Aluminium breekt, staal veert, en titanium is al zo mooi dat kostbare maar noodzakelijke bewerkingen als een warmtebehandeling vaak maar achterwege worden gelaten.
Dan zal ik ook maar eens reageren. Stalen fietsen zijn niet immuun voor breuk bij belasting met een groot gewicht. Tot nu toe heb ik van drie stalen fietsen het frame weten te scheuren, een keer net boven het balhoofd en twee keer in de liggende achtervork net voor de achterpatten. Bij een vierde stalen frame heb ik de schroefdraad van het bracket helemaal weten uit te hollen.
Mijn aluminium Santos geeft tot nu toe geen krimp.
tip (voor thuis of onderweg):
zo'n breuk als op de foto hierboven is prima bijeen te houden met een U-vormige klem, zoals een uitlaatklem van de automaterialenhandel. (met de ronde bocht achter het balhoofd en het hoekige beugeltje an de voorkant)
Afbeelding Afbeelding
ik heb dat gedaan bij mijn stadsfiets (Azor Highlander alu-frame) want daar zat op dezelfde plek een soort kras die volgens mij geen oppervlakkige kras is :? gaat al paar jaar goed: frame scheurt niet verder.
vooral voor als je onderweg zoiets hebt is dit een alternatief.
groet! hoogframe
alois schreef:Dan zal ik ook maar eens reageren. Stalen fietsen zijn niet immuun voor breuk bij belasting met een groot gewicht. Tot nu toe heb ik van drie stalen fietsen het frame weten te scheuren, een keer net boven het balhoofd en twee keer in de liggende achtervork net voor de achterpatten. Bij een vierde stalen frame heb ik de schroefdraad van het bracket helemaal weten uit te hollen.
Mijn aluminium Santos geeft tot nu toe geen krimp.
Zaten die stalen frames in dezelfde prijscategorie als die Santos?

Ik ken overigens iemand die een kapot Santos frame had, gelukkig voor hem binnen de garantie termijn, was hij de eerste eigenaar, en is dat keurig opgelost.
hoogframe schreef:uitlaatklem van de automaterialenhandel
Slangklemmen zijn doorgaans wat gemakkelijker omdat de klem zich vanzelf aanpast aan de diameter.
Afbeelding
Ook overal verkrijgbaar waar motorvoertuigen rijden.
Je kunt slangklemmen ook gebruiken in combinatie met allerlei zelfverzonnen spalkenzoals tentharingen, glasvezel en epoxy of polyesterhars. Eigenlijk krijg je alles aan elkaar waar voldoende ruimte is. Helaas werkt het nauwelijks wanneer een achtervork bij het patje gebroken is, want dat gebeurt typisch vlak bij de tandwielen.
Peter_K schreef: Ik ken overigens iemand die een kapot Santos frame had, gelukkig voor hem binnen de garantie termijn, was hij de eerste eigenaar, en is dat keurig opgelost.
Daarom verbaas ik mij nogal eens over de prijzen van 2e hands Santossen hier op het forum.
Mijn ervaringen (en in mijn omgeving):

1. giant super sierra; staal (1989) in 2012 gekocht: krijgt al vier jaar per dag zo'n twaalf km met bepakkingen tussen de 85 en 115 kg. te pakken. Scheurtjes noch framebreuk.
2. giant expedition; staal (1990) in 2009 aangeschaft: drie jaar op rondgereden. Uiteindelijk een verbogen achtervork. Geen zin om dat bij te buigen - fiets paste eigenlijk niet heel goed bij mijn rijstijl - en overgestapt op:
3. koga adventure; staal (1988): in 2009 aanvankelijk voor mijn partner aangeschaft nog steeds prima; heeft enkele vakanties met veel off-road-werk prima doorstaan zonder een krimp te geven. Overigens bij mijn weten het enige koga-650b model.

Mijn broer rijdt rond op alu cannondales van grofweg dezelfde periode en hij heeft ook geen last van framefalen.

Dus noch met staal, nog met alu slechte ervaringen en met tweedehands fietsen ook niet :)
Dit laat onverlet dat er natuurlijk een hoop onderdelen vervangen en bijgeklust zijn :)
math schreef:Tot nu toe heeft nog niemand gereageerd met dat hij of zij ZELF een gescheurd frame heeft gehad. Dat zegt statistisch al heel veel, namelijk dat het hoogst zelden voorkomt.
Afbeelding

9 jaar oude fiets, 75.000 km op de teller: bracketpot gebroken op een stijve helling, net even een te hoog verzet waardoor er teveel kracht op bracket kwam.
math schreef:Tot nu toe heeft nog niemand gereageerd met dat hij of zij ZELF een gescheurd frame heeft gehad. Dat zegt statistisch al heel veel, namelijk dat het hoogst zelden voorkomt.
Allen staal, geen van allen tegelijk:
Afbeelding
Marjan schreef:...net even een te hoog verzet waardoor er teveel kracht op bracket kwam.
De kruik gaat net zo lang te water tot hij barst: als hij niet op dat moment kapot had gegaan, dan zeker op een iets later moment.

Wat was overigens het materiaal?
Leon schreef:Allen staal, geen van allen tegelijk:
Afbeelding
Zijn dit allemaal reisfietsen geweest?

Als het gaat om stadsbarrels heb ik óók wel wat breuken gehad, inclusief stalen stuur. Toch vindt ik die niet meetellen.
Peter_K schreef:
Marjan schreef:...net even een te hoog verzet waardoor er teveel kracht op bracket kwam.
De kruik gaat net zo lang te water tot hij barst: als hij niet op dat moment kapot had gegaan, dan zeker op een iets later moment.

Wat was overigens het materiaal?
precies! vroeg of laat was het een keer gebeurd.
Het was een alluminium frame.
Peter_K schreef:Zijn dit allemaal reisfietsen geweest?
Voor ongeveer de helft was het wat destijd als reisfiets gold, de andere helft grotendeels barrels, maar ook wel een of twee 'onverwoestbare Batavussen'. Gemene deler: als je lang genoeg over rottig wegdek gaat dan gaat het eens kapot.
Leon schreef:
math schreef:Tot nu toe heeft nog niemand gereageerd met dat hij of zij ZELF een gescheurd frame heeft gehad. Dat zegt statistisch al heel veel, namelijk dat het hoogst zelden voorkomt.
Allen staal, geen van allen tegelijk:
Afbeelding
Ik ook zelf een nummer 3, mijn Gazelle primeur...

Dwars door midden :D
Ik mn pa opbellen, ja hij is daar stuk en stuurt nu wel gek.
Hij: kan niet joh, een frame gaat niet kapot, je bedoelt vast iets anders.
GasOpDeLollie schreef:
Leon schreef:Afbeelding
Ik ook zelf een nummer 3, mijn Gazelle primeur...
Het zijn geen nummers. Het zijn aantallen. Samen 9, maar als ik dieper in mijn geheugen zou graven zou het nog meer kunnen worden.
Peter_K schreef:
alois schreef:Dan zal ik ook maar eens reageren. Stalen fietsen zijn niet immuun voor breuk bij belasting met een groot gewicht. Tot nu toe heb ik van drie stalen fietsen het frame weten te scheuren, een keer net boven het balhoofd en twee keer in de liggende achtervork net voor de achterpatten. Bij een vierde stalen frame heb ik de schroefdraad van het bracket helemaal weten uit te hollen.
Mijn aluminium Santos geeft tot nu toe geen krimp.
Zaten die stalen frames in dezelfde prijscategorie als die Santos?

Ik ken overigens iemand die een kapot Santos frame had, gelukkig voor hem binnen de garantie termijn, was hij de eerste eigenaar, en is dat keurig opgelost.
Stalen frames zaten inderdaad in een lagere prijscategorie. Dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk :) Het betrof een oerdegelijke Batavus Sprint, een oerdegelijke Gazelle Medeo en een fiets waarvan ik het merk niet meer weet. Geen budgetfietsen dus, maar mijn gewicht zal er ook wel debet aan zijn geweest. Ik heb toen ook niet voor niets een Santos gekocht.
Mijn vorige inbreng bij dit topic was op overnachtingsplaatsen op de Turijn-Nice route. Vandaag gefinished (8 dagen), dus wat meer tijd om te reageren.

Ik heb de reacties met melding van framebreuk geteld. Het zijn er 7. Ik schat dat er ca. 50 volgers van dit topic zijn (verhouding 'bekeken'/'reacties'). Dat betekent dat meer dan 80% van de volgers géén framebreuk heeft gehad in, laten we aannemen, een half mensenleven. Ik blijf dus volhouden dat framebreuk hoogst zelden voorkomt.

Leon spant met 9x framebreuk de kroon. Statistisch wel heel uitzonderlijk!
Mogelijke verklaringen (waarschijnlijk in combinatie) :
1. Gewicht in combinatie met groot frame
2. Hard opgepompte banden
3. Sedentaire rijstijl
math schreef:Ik heb de reacties met melding van framebreuk geteld. Het zijn er 7. Ik schat dat er ca. 50 volgers van dit topic zijn (verhouding 'bekeken'/'reacties'). Dat betekent dat meer dan 80% van de volgers géén framebreuk heeft gehad in, laten we aannemen, een half mensenleven. Ik blijf dus volhouden dat framebreuk hoogst zelden voorkomt.
Ik heb geen zin om überhaupt te beginnen met op te sommen welke statistische zwakheden in deze redenering zitten.
math schreef:Leon spant met 9x framebreuk de kroon. Statistisch wel heel uitzonderlijk!
Mogelijke verklaringen (waarschijnlijk in combinatie) :
1. Gewicht in combinatie met groot frame
2. Hard opgepompte banden
3. Sedentaire rijstijl
Vergeet je niet een paar mogelijkheden? Niet in volgorde of bewering dat dat ook het geval zou zijn:
4. Krachtige rijstijl :wink: :D
5. Rottig wegdek. (Maakt niet uit of het asfalt is of onverhard of slecht liggende betonplaten zijn of veel klotedrempels)
6. Veel door putten gereden.
7. Slecht ontworpen frame
8. Slcht gefabriceerd frame
9. Stomme pech.
10. Relatief veel gefietst.
11. Veel bagage.
12. Veel tegen zware hellingen opgestoempt.
13. Schade opgelopen bij fietstransport. (Lees: klem komen zitten)
14. Schade bij ongelukjes. (Lees: gevallen)
15. Schade door oxidatie. (Lees: oude fiets die al wat roest had bij de lugs)
Ik vergeet er vast nog wel een paar, maar het lijkt me duidelijk dat het zoeken van een sluitende verklaring van iemand's framebreuk begint met een uitvoerig interview, en dan nog.