Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem banden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tandem banden

We zijn uiteindelijk toch voor de marathon plus tour gegaan. Dit omdat deze veel belasting aan kan en zodat we waarschijnlijk niet of bijna nooit een band hoeven te plakken. Dit gaat dan natuurlijk ten koste van de snelheid, maar dat nemen we dan maar voor lief. De 37-622 zou net moeten passen.

In ieder geval bedankt voor alle informatie, het heeft ontzettend geholpen en ik denk dat dit de beste keus voor ons is. Maar het kan natuurlijk altijd anders uitpakken;)
Plantje1 schreef:We zijn uiteindelijk toch voor de marathon plus tour gegaan. Dit omdat deze veel belasting aan kan en zodat we waarschijnlijk niet of bijna nooit een band hoeven te plakken.
Het aankunnen van belasting en het lek gaan van van een band zijn grotendeels twee verschillende dingen.
De maximale belasting wordt bepaald door het karkas: hoeveel lagen van welke draden in welke dichtheid zijn er gebruikt?
De lekbescherming zit in de antileklaag, samen met het loopvlak: hoe dik en lekwerend zijn de lagen die tussen het karkas en het wegdek zitten?

Wel is het zo dat de marathon plus tour niet alleen een dikke antileklaag heeft, maar ook een robuust karkas. Daarnaast hebben die banden ook dik uitgevoerde zijkanten zodat je niet meteen een kapotte band heb als je eens ergens tegenaan schuurt.

Alles bij elkaar zijn dit wel prima banden om een goede conditie op te doen.
bodhi schreef:dat is dus bij ons vorig jaar wel gebeurd met de supreme op de tandem
als achterband de maat is een 26 inch met rond de 50 mm breed en de wang ging ook naar de kl@#te tijdens onze kampeertrip en ik denk dat hij max 2500 km er onder lag
dus het gebeurd nog steeds wel ik zag op de site van schwalbe dat de kojaks in die maat 130 kg max mogen hebben dat lijkt mij een goede tandem asfalt band iemand ervaring
Natuurlijk kan ook een Supreme kapot - sterker nog: alles kan kapot :wink: Bij ons blijven ze gewoon heel, ondanks dat we een nogal smalle velg hebben (Ryde Sputnik). Je moet ze - net als elke band - wel goed op spanning houden. Op vakantie betekent dat elke 2-3 dagen bijpompen, al is het maar voor de zekerheid.
Peter_m schreef:Wij hebben de almotion 40-622 vouwband onder onze tandem gehad.
Vrolijk zingend op alsfalt boven de 25 km, goed lopend als je hem op 5.5 bar oppomp maar vorige week spontaan scheuren in de zijkant.( bijna een klapband).
Wij hebben er ongeveer 5000km mee gereden en dat vind ik veel te weinig voor zo`n kostbare band.
Dat is zeker wat weinig voor een dure band. Anderzijds zie ik ook op mijn Supreme's na ca. 4000 km duidelijk slijtage op de achterband. Een tandem belast de banden nu eenmaal heel zwaar.

Daarbij vind ik 5,5 bar erg veel, ook al mag het volgens de specificaties. De enige keer dat ik dergelijke problemen heb gehad kwam het duidelijk door hoge belasting en te veel druk in de banden (gebruik gemaakt van een pomp met slechte meter).

Heeft er iemand ervaring op een tandem met de 55-559 banden? (50-559 is volgens mij nog niet verkrijgbaar).

Groeten, Corné
CorneK schreef:Daarbij vind ik 5,5 bar erg veel, ook al mag het volgens de specificaties. De enige keer dat ik dergelijke problemen heb gehad kwam het duidelijk door hoge belasting en te veel druk in de banden (gebruik gemaakt van een pomp met slechte meter).
Sinds ik de achterbanden van mijn beladen fietsen wél tot op de max opppomp, v.a. ca. 1994, heb ik juist geen scheuren in zijkanten meer. Ik heb ook honderden keren gelezen dat het goed oppompen van banden scheuren in wangen voorkomt. Dat is ook logisch, want bij een zachte band vouwt de wang zich bij belasting verder om de velg; iets wat zich elke ca. 2 meter herhaalt.

Ik weet niet of die 5,5 bar in Peter's fiets veel was, want ik weet ook niet wat het totaalgewicht van die tandem is en of de manometer eventueel een afwijking zou kunnen hebben want een halve bar ernaast kan hier echt uitmaken. 5000 km voor een achterband van een zware tandem lijkt me ook niet heel slecht overigens.
Bij een tandem zou ik de achterband tot het maximum oppompen, of zelfs meer. Doe je dat niet dat lijdt het weggedrag er onder, en riskeer je stootlekken. 5000 km voor de achterband van een tandem vind ik ook heel mooi. Voor de rest blijf ik bij mijn advies zo breed mogelijke banden te nemen, en vooral geen te licht model. Tandem rijden is echt anders dan op een solo fiets. De Marathon Plus zou ik nooit genomen hebben. De gewone Marathon is degelijk genoeg. Ik zou evenmin xxlight binnenbanden nemen zoals ik wel gebruik op mijn solofiets. Ik was ook erg blij met de autoventielen. De bevestiging daarvan op het rubber is wat degelijker dan van een Frans ventiel, en scheurt dus minder snel uit. Goedkope binnenbanden gingen ook snel kapot (alleen Schwalbe of Conti bleef heel).
Leon schreef:Sinds ik de achterbanden van mijn beladen fietsen wél tot op de max opppomp, v.a. ca. 1994, heb ik juist geen scheuren in zijkanten meer. Ik heb ook honderden keren gelezen dat het goed oppompen van banden scheuren in wangen voorkomt. Dat is ook logisch, want bij een zachte band vouwt de wang zich bij belasting verder om de velg; iets wat zich elke ca. 2 meter herhaalt.
Juist de wat nieuwere bandentechniek zou hier verbetering moeten brengen. De zijkanten zijn heel flexibel waardoor de rolweerstand laag is. Wel vermoed ik dat bij veroudering dit een kwetsbaar punt is, maar daar geven wij de banden geen kans voor :D
Van stootlekken overigens nooit last gehad, ik pomp de Supreme's op tot tegen de 4 bar.
CorneK schreef:Juist de wat nieuwere bandentechniek zou hier verbetering moeten brengen. De zijkanten zijn heel flexibel waardoor de rolweerstand laag is.
Wat is daar nieuw aan?
Wij hebben Schwalbe Big Apple 2.35 op onze tandem liggen. Heel tevreden over, tot nu toe (in 5000km) nog maar 1 lek gehad.

En vorige week voor het eerst de achterband, preventief vervangen voor de volgende vakantie, was dus nog niet helemaal op. Vind ik prima kilometrage voor een tandem.