Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff lekt olie ik ben in Myanmar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff lekt olie ik ben in Myanmar

Marko schreef:Zelfde als bij te veel olie in het motorblok van je auto.
En dat is....?
Het te veel aan olie wordt er uitgewerkt door elk mogelijke opening. Bij een motorblok zie je dat op en onder je motorblok, maar inderdaad ook in de emissiegegevens aan de uitlaat omdat er meer olie in de verbrandingskamer komt. Bij een Rohloffnaaf loopt het er bij de kogellagers uit of aan de binnenkant van je as waar een opening zit om de druk in de naaf te egaliseren met de omgevingsdruk. Als het eenmaal begint te lopen door je lagers, is de kans groot dat het ook blijft lekken.
Ik heb mij inmiddels al een aantal jaar neergelegd bij het feit dat mijn naaf soms een beetje lekt, gewoon eens per jaar even spoelen en nieuwe olie erin (inderdaad beter iets minder dan teveel) en niet druk over maken.
Ik heb een aantal jaren gefietst met een Rohlof zonder olie erin (althans, nadat ik na een jaar of zes weer eens spoelvloeistof in de naaf goot kwam er daarna nog steeds niets uit...), flink wat kilometers gemaakt en ook wat aardige bergjes beklommen. Nu zit er sinds kort weer verse olie in, en hij loopt nog steeds als een tierelier. Dus het antwoord van Koen is correct, geen zorgen!