door
Reinder » di 26 jan, 2016 17:35
Hier is de aflaat binnen.
Voor mij geldt dat ik niet kerks ben. Eerder wat afwerend met al die dogma's. In eerste instantie wilde ik ook niet aan een stempelkaart. Toch maar gedaan(een goedkope uit België

). De stempelkaart en de pelgrim mis onderweg(met kruisje) en in Santiago gaven een mooie meerwaarde aan onze fietstocht. Daarnaast hebben we gewoon afgelopen zomer een mooie sportieve prestatie geleverd. Door het heerlijke Spanje gefietst. Verder vele mensen ontmoet uit de gehele wereld, wat ook erg leuk was. Wat mij op is gevallen dat er vele katholieken zijn voor wie de tocht echt een diepe indruk maakt. Tot tranen toe in de kerk. Het compostolaat heb je trouwens niet nodig om op de pelgrim bankjes te zitten, wel de tijd, want je moet er vroeg bij zijn.
Wel is de route vreselijk druk aan het worden, komend jaar is het ook nog een heilig jaar oid. Ik zou niet in de drukste maanden gaan. De Spanjaarden gaan met de MTB's over de wandelroute. Daar heb je snel last van elkaar(snelheidsverschillen). De Cleemens route is mooi rustig en vermijdt veelal de wandelroute.
Zie verder ons blog om een indruk te krijgen: zomer 2016.