Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koude benen onder fietsbroek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koude benen onder fietsbroek

Nee daar heb je geen last van ik rij er ritten van 100 km mee.
In plaats van fietsbroek een fietsonderbroek aan doen? Die heeft kortere pijpjes.

Ik heb ooit bij de Aldi een lange fietsbroek gekocht met softshell voorkant en gewoon dunne achterkant. Dat houd wind en kou goed tegen.
Eigenlijk nooit meer koude benen daarmee!
Hallo Carlijn,
Je heeft volgende optie
1. Test met lage verzet. zoals dat Travelmaster adviseert – het is gratis
2. Goede winddicht broek.- geen 100% garantie maar waarschijnlijk de broek is oorzaak van je probleem.
a. Craft - Ik heb positieve ervaring met Craft onder en fiets kleren maar niet met XC series. De pasvorm is ideaal voor mij en mij vrouw. Voordat je ga passen even je maten checken bij http://www.craft.se/ergonomics/sizing-measurements.html
b. Aldi en Lidl hebben uitstekende producten voor 10..15 Euro. – laten we eerlijk zijn ze zijn niet zoals A-merken maar ze doet wat nodig is – warm droog comfortabel zeem, duurzaam. Pasvorm is andere verhaal. Alleen Aldi/Lidl winter producten kommen elke jaar Augustus..September.
c. Gore bike wear komen altijd goed uit de testen maar ze zijn te duur voor mij
d. Met agu heb ik goede en slechte erwaring – grappig genoeg met aldi en lidl alleen een keer selecte
e. Decathlon huismerk BTWIN komt in verschilende prij kategorie maar kwa pris/performance kees ik voor Lidl of ga ik direkt naar A-merk – Craft Pearl Izumi of Gore Bike wear via marktplaats.
Een goede broek bestaat van minstens twee delen – winddichte voorkant en elastisch en ademt achterkant.
3. Hoog waarschijnlijk niet je probleem - Jij krijg koud in een plek omdat je koud heb gehad in andere plek. Ik ben geen arts en ik snap niet hoe hersenen controller mij lichaam. Bijvoorbeeld – ik start fietsen zonder handschoenen. Eerst krijg ik koude handen – over 30 minuten handen zijn warm maar mijne voeten zijn koud terwijl ik met winterschoenen ben. Als ik met handschonen fiets heb ik geen koude voeten. Geen idee hoe komt dat.

Dat is de basis dan pas kan je tweaken. Trouwens smeren is populier bij mij wielerclub maar dat werkt niet bij mij. Er zijn twee tippen – 1. sort van vet-vaseline en andere type die jongen met humor here uitgebreid gediscussieerd. 
Alien schreef:Hm.

Lijkt me billijker dat degene die al deze wondermiddelen aanraadt ze lekker op zichzelf uitprobeert.
Ik spreek uit ervaring en jij waarschijnlijk uit onwetendheid :lol:
Ik gebruik dit al 10 jaar.
Welja.

*plonk*
Hi Carlijn, ik lees uit jou vraag niet duidelijk of je tijdens het rijden ook echt last hebt van de koud aanvoelende delen. Ik (vrouw) heb na het fietsen onder de 8 graden zonder laagjes systeem op de benen (gewoon 1 lange fietsbroek met zeem) ook altijd heel koud aanvoelende boven benen. Maar omdat het verder niet pijnlijk is of vervelend tijdens de rit neem ik het voor wat het is: minder best doorbloed weefsel (idd weefsel met een hoger vetpercentage) en daardoor ijskoud aanvoelend maar het word vanzelf weer warm.
Als je er wel tijdens de rit last van hebt is denk ik een windstopper-achtig materiaal de beste oplossing (als je niet te hard zweet want dan wordt het weer koud..)
Fijne winterse km toegewenst!
In plaats van laagjes gewoon een lange fietsbroek speciaal voor de omstandigheden (winddicht en gevoerd). Het laagjessysteem is prima vooral als je wilt kunnen aanpassen aan de omstandigheden, maar als het gewoon koud is, is winddichtheid belangrijker. Denk niet dat je in de kou nog dingen wisselt aan je benen. In overgangsseizoenen of bij start 's ochtends en opwarmen van de dag zijn laagjes veel meer van toepassing. Dan wil je dingen uit of aan kunnen doen.

Ik heb er diverse lange fietsbroeken van bv. Mavic of Biemme, maar er zijn veel merken die dit voeren. Een erg goed merk is bijvoorbeeld ook Gore Bike wear.
Ik denk zoals hierboven aangehaald dat het ontbreken van winddichtheid je een boel kan schelen. Ik zou persoonlijk niet van allerlei middeltjes/zalfjes opsmeren als dat niet strikt noodzakelijk is. Het is geen elfstedentocht bij -20C.
speedycyclist schreef:
Alien schreef:Hm. Lijkt me billijker dat degene die al deze wondermiddelen aanraadt ze lekker op zichzelf uitprobeert.
Ik spreek uit ervaring en jij waarschijnlijk uit onwetendheid :lol:
Ik gebruik dit al 10 jaar.
Dan ben je al 10 jaar een onwetende gebruiker. :lol: Smeerseljes geven een warm gevoel op de huid en verwijden de onderliggende bloedvaatjes, die beter vernauwd kunnen blijven om de warmte voor de spieren vast te houden. Alleen de gevoelszenuwen in de huid worden door smeerseljes belazerd en geven jou het gevoel van..... Gewoon blijven kopen. Kost wat, maar dan heb ook niets. Goed de economie. Geld moet rollen. :lol:

Een van de vele berichten: http://www.optimaalsporten.nl/sporten/w ... pieren.asp

De opener van dit onderwerp maakt niet duidelijk waar het om gaat. Alleen een koude huid, wat op zich geen kwaad kan, of koude dan wel stijve spieren in de bovenbenen. Een koude huid over de ledematen is bij koud weer een normale zaak. Zolang de kerntemperatuur in romp, hals en hoofd, op peil blijft, kun je gewoon blijven fietsen. Met de huidige temperaturen fiets ik nog in vrij dunne ventilerende kleding. Zonder muts of handschoenen. De winter blijft lang weg.

De meest voor de hand liggende oorzaak van een koude huid is de onderliggende vetlaag. Een prima isolator om de spieren warm te houden.

Naast wandelen en fietsen doe ik ook aan winterzwemmen. Zonder smeersel en zwemkleding. :D

https://www.youtube.com/watch?v=NdB0RYSfmuM

Piet.
Geweldig Piet. Inderdaad bij mij wordt mijn buik bijvoorbeeld wel koud, maar dat is niet erg, is het oppervlak en het vetweefsel. Daaronder waar het telt bij de organen is het warm, sterker nog het hoofd zweet nog steeds bij inspanning, ook onder nul :D

Daarom is het zoals jij zegt goed onderscheid maken tussen oppervlakkige koude en die kou waar je echt last van hebt, die je functioneren en welbevinden beïnvloeden.
De kou is bij mij wel een kou die (tegen het einde van de rit) begint door te dringen in de spieren ook. Ik kan dan ook niet meer opwarmen tenzij ik warm douche of lekker lang in bad ga liggen. Dus ik ga inderdaad voor een winddichte broek kijken (als het weer wat kouder wordt ;) ).
We zitten niet allemaal het zelfde in elkaar daar wordt nogal gemakkelijk van uit gegaan. Ik krijg het ook snel koud. Temperaturen lager dan +10 is voor mij de lol eraf. Meer last dan plezier. Van alles geprobeerd met weinig succes.

Kijk hier.
Snelheid met de fiets 20 km/uur wind tegen 10/km/uur. Gevoels temperatuur bij +10 is 1gr.
Vanmorgen wezen zwemmen. Water was ruim 8 graden C. Windkracht 4 op de steiger bij 11,5 graad C. Leek wel voorjaar. Heerlijk. Zwemtijd in minuten, gemiddeld 1,5 keer de watertemperatuur in graden Celsius. Als ik 2 dagen niet heb gezwommen ga ik het buitenwater missen. Vooral uitademen en naar de bodem laten zakken is ontspannend. Lekkerder dan 3 minuten onder een koude douche.

Mijn grote inspirator is Stig Severinsen. https://www.youtube.com/watch?v=n_y8TeORDTY

Aan kou kun je wennen. Je comfortzone verbreden en verleggen. Ik wandel en fiets nu nog regelmatig op sandalen, zonder sokken. Nooit last van een virus in de luchtwegen, ook wel verkoudheid genoemd.

Piet.
Het lastige met (sportief) fietsen is niet het je kleden voor tijdens het fietsen, maar wat aan te doen als je even stopt, of ergens pauzeert in de buitenlucht. Dan wordt het bezwete lichaam rillerig in de winter. Er is ten slotte wel eens een moment zoals het wachten voor een pont, of het even wat eten en drinken zonder dat er een warm café in de buurt is, of bij doorkomst in een stad even wat dingen bekijken of winkelen, ik noem maar wat zaken die in het koude jaargetijde minder comfortabel zijn dan in de zomer, als je net hard gefietst hebt tenminste.
Als je comfortzone breed is en je kleed je naar weersomstandigheden, dan zul je weinig zweten tijdens het fietsen. Angst voor koude is een slechte raadgever en je zult je meestal te warm kleden of kleding dragen die vocht opnemen en klam worden. Daar hoort wollen onderkleding ook bij. Wol kan circa 30% van het gewicht aan vocht opnemen. Prima zolang je nauwelijks zweet.

Ik wordt deze maand 68 en fiets mij zelden in het zweet. Kan zeer goed tegen hoge en lage temperaturen. Mijn "buitenschil" past zich prima aan. De huid werkt optimaal als temperatuurregelaar. Kun je trainen. Liever wat kou op de huid, dan zweet. Als ik tijdelijk stop met fietsen trek ik een windstopper aan.

Ook ben ik bewust bezig met de ademhaling. In een zo laag mogelijke frequentie en altijd door de neus. Zo min mogelijk warmteverlies en zo hoog mogelijk opname van O2 in het bloed. Door altijd, rustig mogelijk, door de neus uit te ademen blijven je luchtwegen goed open. NO, aangemaakt in je bijholten, ontsmet je neusholte en luchtwegen van bacteriën, virussen en fijnstoffen.

Ik hou erg van bewegen en ben geen echte sporter. Veel bewegen in de Duur 1 en Duur 2 Heb dus wel een versnelde ademhaling, maar altijd nog veel "lucht" over. In rust 5 ademhalingen en 50 hartslagen per minuut. In Duur 2, 11 ademhalingen en 110 hartslagen/minuut. In koud water zakt de ademhaling en de hartslag door het z.g. duikreflex. Daarbij maakt ik nauwelijks nog adrenaline, noradrenaline en cortisol aan, maar meer "gelukshormonen" als, dopamine, serotonine en endorfine.
Mogelijk is dat de reden dat ik geen behoefte heb aan koffie, nicotine, alcohol en drugs.

Piet,
O. Ik ben over het algemeen buitengewoon sjacherijnig, en daarom trek ik aan het eind van de middag een heerlijke fles rode wijn open.
Daarbij breekt het klamme zweet mij al uit bij het lezen van dingen over NO gemaakt in de bijholten...
Gelukkig ben ik niet bewust bezig met mijn ademhaling, dat hoort ook zo, anders krijg ik het maar benauwd. ;-)
Georg schreef:Gelukkig ben ik niet bewust bezig met mijn ademhaling, dat hoort ook zo, anders krijg ik het maar benauwd. ;-)
Je hebt gelijk. Gewoon doorgaan. :lol: Maar van goed ventileren krijg je een boost en heb je het minder benauwd. Bij fout ventileren verlaag je je CO2 in je bloed en daarmee de zuurgraad. Je bloed wordt te basisch en de gladde spieren gaan samentrekken om de pH waarde in je bloed tussen de 7,35 en 7,40 te brengen. Je spijsvertering en je bloedsomloop worden beperkt. Je krijgt minder O2 in spieren en organen en verbruikt onnodig veel energie. Bij duursport minder glucose in je bloed. Je gaat sneller anaeroob en je zult het wat kouder krijgen in je ledematen.

Heb jij geen last van. Je zweet al als een otter en een extra fles wijn doet wonderen. :wink:

Piet.
Georg schreef:Het lastige met (sportief) fietsen is niet het je kleden voor tijdens het fietsen,
Kennelijk wel, want Carlijnbr schrijft net dat ze tegen het eind van de rit last krijgt van de kou. Tenzij ze het koud krijgt omdat ze tegen het eind van haar ritten steeds stil gaat staan natuurlijk...

Winddichte broek lijkt inderdaad een goede kanshebber om dé oplossing te zijn. *) De andere oplossing is uiteraard opwarming van de aardbol, we zijn op de goede weg. ;)

Carl

*) Carlijnbr, tegen de koude voeten waar je ook over schrijft willen (vooropgesteld dat er geen ander probleem is zoals te krappe schoenen, warmtelek via schoenplaatjes ed.) overschoenen nog weleens helpen - ook gewoon een kwestie van winddicht maken.
Wat mij opvalt is dat we kennelijk wennen aan de warmte dus klagen als de temperatuur lager komt dat 12 graden. Zelf fiets ik het hele jaar door naar mijn werk, 26km enkele reis , ik heb normale fietskleding korte broek en een jasje. Als het beneden de 7 graden wordt doe ik een lange hardloopbroek extra aan. Ik heb altijd een hoog beentempo (90-100) hierdoor wordt ik nooit koud. Wel heb ik handschoenen omdat ik daar wel last van koude heb. Verder hoe warmer je je aankleed hoe meer je zweet en dus kouder wordt.
Gr henk
carlijnbr schreef:De kou is bij mij wel een kou die (tegen het einde van de rit) begint door te dringen in de spieren ook. Ik kan dan ook niet meer opwarmen tenzij ik warm douche of lekker lang in bad ga liggen. Dus ik ga inderdaad voor een winddichte broek kijken (als het weer wat kouder wordt ;) ).
Krijg ik toch sterk de indruk dat je nauwelijks buiten je comfortzone komt. Je huid als temperatuurregelaar is “slapende”. De huid is de belangrijkste temperatuurregelaar. Samen met de ademhaling. Beide zaken kun je trainen door koud af te douchen en ademtechniek. Deze training werkt ook bij hete dagen. Je immuunsysteem wordt ook “wakker”.

Draag alleen beschermde kleding, weersafhankelijk. De buitentemperatuur op je huid mag je voelen. Te warm gekleed is funest voor je regeling van je lichaamstemperatuur. Het lijf zit vol met sensoren. In de huid en in de kern. Waarbij de kern primair is.

Vrouwen zijn gemiddeld niet kouwelijker dan mannen. Vrouwen produceren in verhouding minder lichaamswarmte, maar hebben gemiddeld 10% meer lichaamsvet.

http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven ... oud-water/
henk huizenga schreef:Wat mij opvalt is dat we kennelijk wennen aan de warmte dus klagen als de temperatuur lager komt dat 12 graden. Zelf fiets ik het hele jaar door naar mijn werk, 26km enkele reis , ik heb normale fietskleding korte broek en een jasje. Als het beneden de 7 graden wordt doe ik een lange hardloopbroek extra aan. Ik heb altijd een hoog beentempo (90-100) hierdoor wordt ik nooit koud. Wel heb ik handschoenen omdat ik daar wel last van koude heb. Verder hoe warmer je je aankleed hoe meer je zweet en dus kouder wordt.
Gr henk
Mee eens. Er zijn fietsers die hun comfortzone nooit wensen te verlaten en het gek vinden dat ze gaan zweten. Comfortstress werkt transpiratie verhogend. Daarna de zweterige huid belasten met diverse ontvetters en warm water, waarbij het huidvet en de huidflora volledig worden verwijderd. Daarna denken, dat die beschermde lagen kunnen vervangen door hydraterende crèmes. Ik heb op dit forum gelezen van een kruik in de slaapzak. Je onderlijf spoelen met alleen koud water voorkomt veel klachten. Ook aan zitvlak en ongemakken in het kruis. Ook wel zadelpijn genoemd.

Piet.
Nou ja Piet, ik ben het best met wat zaken eens die je schrijft. Ik denk dat het ook goed is om bv. koud na te douchen zoals ook aanbevolen door Wim Hoff. Verder moet je volgens mij toch ook wel rekening houden met de diversiteit en verschillende fysische (o.a. cardiovasculaire) eigenheid van mensen, en hun verschillende manier en intensiteit van fietsen.

Persoonlijk zweet ik heel snel. Ik kan beter tegen kou dan tegen warmte. Ik fiets dan ook relatief hard. Ik kleed me vrij minimaal. Toch kan ik niet van mijn situatie uitgaan om een ander te adviseren die bv. in een totaal andere hartslagzone fietst of snel koude handen en voeten krijgt.